• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14610
+
-

پیکر هوشنگ آزادی‌ور به خاک سپرده شد

اندوه تکه‌تکه‌ات می‌کند

پیکر هوشنگ آزادی‌ور سینماگر و مستندساز، صبح دیروز ۱۲ اردیبهشت‌ماه با حضور خانواده و جمعی از هنرمندان و دوستان آن مرحوم از مقابل ساختمان خانه سینما تشییع و سپس در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

به گزارش همشهری،کیوان کیانی از مستندسازان پیشکسوت سینمای ایران که اجرای این مراسم را برعهده داشت هوشنگ آزادی‌ور را انسانی چند وجهی توصیف کرد: «او یک مستندساز، مترجم، شاعر، منتقد و از اهالی تئاتر بود که متأسفانه دیگر در بین ما نیست و او را از دست دادیم. او در عین ناشناختگی در گذشت. امید است که ابعاد هنری‌ش بعد از مرگش بیشتر شناخته شود.»
در ادامه، فرهاد آزادی‌ور، برادر کوچک‌تر این هنرمند از طرف خانواده‌اش از تمام افرادی که در این مراسم شرکت کرده‌اند و حتی آنهایی که می‌خواستند حضور داشته باشند اما شرایطش ایجاد نشد، تشکر کرد و ادامه داد: «همانطور که می‌بینید من لباس عزا نپوشیده‌ام. همه ما یک روز این دنیا را ترک خواهیم کرد بنابراین تقاضا دارم که زندگی پربار هوشنگ را جشن بگیریم. من دو هفته پیش برای دیدار با خانواده‌ام به ایران آمدم و تنها سوغاتی که برای هوشنگ آوردم همین لباسی بود که در دستم است و خودم آن را دوختم. چقدر بجاست که این پیراهن یاد او را در این مراسم زنده می‌کند.»
سپس هوشنگ چالنگی از دوستان و شاعران معاصر ایران به شخصیت فرهنگی و ادبی این هنرمند پرداخت:« باید امروز افراد بزرگ‌تری به جای من صحبت می‌کردند زیرا شخصیت او بسیار بزرگ است. من ۵۵ سال سابقه دوستی با او را دارم. او از جوانی به سمت مسائل فرهنگی جذب شد و از نخستین شاگردان مدرسه عالی تلویزیون بود. بعدها ترجمه‌هایی از او منتشر شد که مانند تالیف هستند. هوشنگ متوجه خالی بودن این تالیفات در حوزه سینما و تئاتر بود بنابراین کتاب‌هایی که او ترجمه و نگارش کرد، مانند مرجعی در این حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.»
او ادامه داد: «فعالیت هوشنگ در حوزه شعر و شاعری به سال‌های ۴۴ و ۴۵ برمی‌گردد. پیشروی شاعرانه و قوی او و همچنین استفاده از بدایع دلنشین در کتاب «۵ آواز برای ذوالجناح» او به خوبی دیده می‌شود. قطعا همه جایگاه فرهنگی والای او را می‌شناسند، اما او جایگاه انسانی والایی هم داشت. من خیال نمی‌کردم روزی برسد که مجبور شوم بالای پیکرش بایستم و درباره او صحبت کنم.»
مراسم ختم این هنرمند جمعه ۱۴اردیبهشت‌ماه در مسجد جامع قدس در شهرک غرب از ساعت۱۶ تا ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود.
*تیتر برگرفته از شعرمرحوم آزادی‌ور

این خبر را به اشتراک بگذارید