• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 27 آذر 1396
کد مطلب : 1460
+
-

وعده وزیر علوم درباره دانشجویان ستاره‌دار

علی‌اصغر محمدی/ خبرنگار:

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به پرسش همشهری درخصوص سرانجام دانشجویان ستاره‌دار گفت: این موضوع همانطور که پیش‌تر نیز گفته‌ام به‌زودی حل می‌شود. البته دانشجوی ستاره‌دار سیاسی نداریم. منصور غلامی در حاشیه اختتامیه هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار توضیح داد: دانشجوی ستاره‌دار به آن معنا که در جامعه جاافتاده بین دانشجویان و متقاضیان تحصیلات تکمیلی وجود ندارد، مشکل بسیاری از این دانشجویان نقص پرونده بوده که با تلاش سازمان سنجش آموزش کشور و سایر مسئولان ذیربط حل و فصل شده است. به گفته وی، چون مسائل سیاسی در گزینش دانشجو مطرح نمی‌شود، طبیعی‌ است که میان دانشجویان ستاره‌دار، افرادی با مشکل سیاسی وجود ندارد. مشکل معدود دانشجویانی که پرونده داشتند نیز در حال حل شدن است. وزیر علوم افزود: پس از اینکه موضوع نهایی شد اعلام می‌کنم تا افرادی که به‌عنوان داوطلبان سال تحصیلی 96مشکل داشته‌اند اگر مشکل‌شان حل نشده با مستندات به وزارت علوم مراجعه کنند تا مشکل‌شان پیگیری و حل شود. وزیر علوم در پاسخ به اینکه برخی‌از نمایندگان آماری از تعداد دانشجویان ستاره‌دار ارائه کرده‌اند اینگونه توضیح داد: آنچه ما در وزارت علوم حل کرده‌ایم مربوط به نقص پرونده بوده ولی درباره سنوات گذشته اظهارنظر نکرده‌ام و اطلاعات و آماری هم ندارم. سیدضیا هاشمی، سرپرست سابق وزارت علوم، اواسط مهر امسال به صراحت اعلام کرد: امروز در وزارت علوم عنوانی به نام دانشجوی ستاره‌دار وجود ندارد.

نقش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی وزیر علوم در پاسخ به پرسش همشهری درباره نقش دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تحقق اقتصاد مقاومتی نیزگفت: باید فضایی را ایجاد کنیم تا صاحبان ایده و فناوری با صاحبان تولید، صنعت و تجارت رودررو شوند و یکدیگر را پیدا کنند و ارتباط نزدیکی بین آنها ایجاد شود. وی افزود: باید بتوانیم از طریق حمایت ایده‌ها به سطح تولید و تجاری‌سازی برسیم. تحقق این مهم مسیرهای متعددی دارد که معمول‌ترین آن در دنیا برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه هفته پژوهش است که در آن دستاورد‌های علمی و پژوهشی به صاحبان صنایع و جامعه ارائه می‌شود. خوشبختانه هر سال در کشورمان شاهد استقبال بیشتر صاحبان صنایع، فناوری و نوآوری از این نمایشگاه هستیم. غلامی با اشاره به اینکه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی وزارت علوم هر سال دستخوش تحولات بسیاری است که سبب حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم می‌شود تصریح کرد: این از اهداف جدی وزارت علوم است و این نوید را می‌دهیم که دستیابی به دانشگاه‌های نسل سوم میسر است و می‌توانیم به دانشگاه‌های نسل چهارم دست یابیم. وی افزود: 70درصد طرح‌های جدید ارائه شده در نمایشگاه هفته پژوهش ارزشمند بوده و ارقامی که از نظر تجاری‌سازی اعلام شد چند برابر سال‌های گذشته بود که این جهش بسیار امیدوارکننده است. وزیر علوم گفت: از همه مسئولان علمی کشور می‌خواهم فعالیت خود را بیشتر کنند، زیرا درصورتی به توسعه کارآفرینی و اشتغال می‌رسیم که طرح‌ها تجاری‌سازی شود و به نوآوران فرصت دهیم. بنابراین از معاونت علمی ریاست‌جمهوری و وزارتخانه‌ها می‌خواهم از نوآوران حمایت کنند.

 واکنش وزیر به حذف بودجه خرید تجهیزات آزمایشگاهی

  وزیر علوم در پاسخ به اینکه کمک‌های دولت به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی در قالب جدول 14لایحه بودجه سال 97حذف شده است، گفت: قرار بود اعتبارات کافی با نظر ریاست‌جمهوری در لایحه بودجه 97مربوط به تجهیز و بازسازی آزمایشگاه‌ها لحاظ شود که بلاعوض باشد ولی متأسفانه «بلاعوض بودن» در لایحه قید نشده‌است. غلامی افزود: تلاش می‌کنیم تا واژه بلاعوض بودن کمک‌ها در لایحه قید شود و از مسئولان سازمان برنامه و بودجه خواهش می‌کنیم تا نظر ریاست‌جمهوری در این‌باره را لحاظ کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید