• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14591
+
-

هشدار بانک مرکزی به بانک‌ها

جلوی دست بردن به حساب‌های بانکی را بگیرید

بانک مرکزی با ابلاغ نامه‌ای به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از آنها خواست تا جلوی دست بردن احتمالی کارکنان شعب به‌حساب بانکی سپرده‌گذاران را بگیرند.

به گزارش همشهری، در نامه بانک مرکزی به برخی گزارش‌ها درباره سوءاستفاده برخی کارمندان بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به‌ویژه در سطح شعب در زمینه برداشت و نقل و انتقال غیرمجاز پول‌ها به‌حساب خود یا اشخاص ثالث اشاره و تأکید شده است؛ بانک‌ها باید با قید فوریت برای جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها کنترل‌های لازم را به‌کار بندند.
در این بخشنامه 6راهکار برای جلوگیری از دخل و تصرف در حساب‌های سپرده‌گذاران به بانک‌ها ابلاغ شده است؛ ازجمله اینکه بانک‌ها موظف شده‌اند در اسرع وقت ضوابط کنترلی و احتیاطی دقیقی درخصوص سطح دسترسی کارکنان بـرای نقـل و انتقـال وجوه در سطح شعب تدوین و ضمن تعیین محدوده‌هایی برای میزان مبلـغ نقـل و انتقـال، در قالـب سطوح جزئی، متوسط و عمده، نسبت به رصد و کنترل نقل و انتقالات بالاخص در سطوح عمده اقدام کنند، به‌نحوی که بدون اخذ تأییدیه‌های ضروری و کنترل‌های چندگانه درسرپرسـتی‌هـا و واحـدهای سـتادی، نقـل و انتقال پول در مبالغ عمده و حتی متوسط، امکا‌ن‌پذیر نباشد.
 همچنین بانک‌ها باید ضمن کنترل فعالیت‌های کاربران در سیستم‌های رایانه‌ای، نسبت بـه تعیـین دقیـق اختیـارات و سطوح مجاز دسترسی هر یک از کاربران به سیستم‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارهـای مـالی و بـانکی، اقـدام کنند و از ثبت خودکار تمام اقدامات و دستورات کاربران در سیستم‌های نرم‌افزاری مورد استفاده بانک‌ها یا مؤسسه‌های اعتباری غیربانکی، با توجه به اختیارات و مسـئولیت‌هـای هـر یک از کاربران، در ساعات اداری، اطمینان پیدا کنند. در این  نامه تأکید شده است باید برنامه دقیق و مستندی برای جابه‌جایی همه کارکنان بالاخص در سطح شعب تدوین و بدون هـیچ قید و شرطی اجرا شود. همچنین بانک‌ها باید در پذیرش گواهی‌های کسر از حقوق صادرشده در دستگاه‌های اجرایی و سایر اشخاص حقـوقی، برای تسهیلات‌گیرندگان یا ضامن‌ها به‌عنوان تضمین بازپرداخت وام، نسبت به احـراز اصـالت گواهی‌های مذکور، اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید