• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14590
+
-

ادامه تولید تک ستاره‌ها

تولید غیرقانونی 10درصد از خودروهای داخلی ادامه دارد

خودرو
ادامه تولید تک ستاره‌ها

علی ابراهیمی| خبرنگار:

تازه‌ترین روایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت کیفی خودروهای تولید داخل طی فروردین‌ماه امسال از تداوم تولید غیرقانونی 10درصد این خودروها با حداقل کیفیت حکایت دارد  بنا بر مصوبه سال گذشته شورای سیاستگذاری خودروی و تأکید این وزارتخانه، از ابتدای امسال نباید هیچ خودروی تک‌ستاره‌ای تولید و به بازار عرضه شود. 

به گزارش همشهری، براساس مصوبه سال گذشته شورای سیاستگذاری خودرو که وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را به شرکت‌های خودروسازی داخلی ابلاغ کرده، حداقل سطح کیفی خودروهای تولیدی در سال 97 دو‌ستاره خواهد بود. براساس این سیاست از پایان سال 96 هیچ خودروی تک‌ستاره‌ای نباید در سبد تولیدی شرکت‌های خودروسازی کشور وجود داشته باشد. با وجود این گزارش، ارزشیابی کیفی خودروهای تولید داخلی فروردین‌ماه سال ۹۷ حاکی از آن است که هنوز هم 6خودرو شامل 3خودرو سواری و 3خودرو وانت با یک ستاره کیفیت تولید و به بازار عرضه می‌شود. براساس این گزارش، در گروه خودروهای سواری رده قیمتی کمتر از 25میلیون تومان 3خودرو سواری شامل سایپا X131 پارس خودرو، سایپا X132 و سایپا X111 شرکت سایپا و با یک ستاره کیفیت تولید و به بازار عرضه شده است. در گزارش‌های قبلی ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی در این رده قیمتی خودرو تیبا 2، سایپا X131 و برخی خودروهای چینی مانند لیفان تک‌ستاره بوده‌اند که توانسته‌اند با بهبود کیفیت به حداقل استانداردهای کیفی با کسب 2ستاره دست پیدا کنند و مجوز تداوم تولید، حداقل تا پیش از اجرای استانداردهای 85گانه اجباری، تا دی‌ماه امسال را به‌دست آورند.

تولید 3وانت با یک ستاره کیفیت
 در گروه خودروهای وانت زیر 50میلیون تومان نیز هنوز 3خودرو شامل وانت آریسان شرکت ایران خودرو دیزل، وانت مزدا کارا 2هزار دو‌کابین شرکت بهمن موتور و وانت نیسان دوگانه‌سوز زامیاد با حداقل استاندارد کیفی و کسب یک ستاره تولید و به بازار عرضه شده است بنا بر مصوبه مذکور تولید اینگونه خودروها در سال 97 غیرقانونی محسوب می‌شود. علاوه بر این 3خودرو در این گروه طی سال گذشته برخی وانت‌ها با حداقل کیفیت(یک ستاره کیفی) تولید و به بازار عرضه می‌شده که تولید برخی از آ‌نها مانند وانت نیسان یگانه‌سوز زامیاد یا وانت وینگل طی فروردین‌ماه امسال متوقف شده و برخی دیگر از این نوع خودروها با بهبود کیفیت موفق به کسب حداقل استاندارد 2ستاره کیفیت شده‌اند و در نتیجه  روند تولید آن ادامه دارد.

حذف تک‌ستاره‌ها ازگروه خودروهای سنگین
 روایت وزارت صنعت از وضعیت کیفی خودروهای گروه سنگین از توقف تولید خودروهای تک‌ستاره و بهبود شرایط کیفی تولید اینگونه حکایت دارد به‌نحوی که طی فروردین‌ماه امسال در گروه خودروهای سنگین (مسافری و باری) نه‌تنها هیچ خودروی تک‌ستاره‌ای تولید نشده بلکه خودروهای این گروه 4ستاره کیفی از 5ستاره را به‌دست آورده‌اند. گرچه در این گروه تنها 3خودرو سنگین باری و یک خودروسنگین مسافری یعنی اتوبوس بین‌شهری اسکانیا 4212 مارال تولید شده است، اما در گزارش ارزشیابی کیفی اسفند‌ماه 96 دو خودرو سنگین کشنده FAW60 سیبا موتور و کامیون بنز WH ایران خودرو دیزل تک ستاره بوده‌اند که در گزارش ارزشیابی کیفی فروردین‌ماه امسال از فهرست خودروهای مشمول ارزشیابی حذف و تولید آنها متوقف شده است.خودروهای تولیدی در این ماه، شامل ۳۷ مدل خودرو در گروه سبک و ۳ مدل خودرو در گروه سنگین با توجه به تعطیلات فروردین‌ماه و وجود شرایط خاص در تولید خودروهای تجاری سنگین تولید شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید