• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14586
+
-

تلاش مجلس برای رفاه معلمان و کیفیت آموزش

سیده‌فاطمه ذوالقدر| عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس:

معلمی حرفه‌ای است در تداوم راه انبیا و اولیای الهی. حرفه‌ای که هنر انسان بودن و انسانی زیستن را به کودکی که درک و شناخت ابتدایی نسبت به محیط و پیرامون خود و فلسفه حیات دارد می‌آموزد.

این آموزش در مرحله شکل‌گیری شخصیت کودک که مهم‌ترین دوره آموزشی او به‌حساب می‌آید، صورت می‌پذیرد. شخصیتی که سرمایه گرانبهای انسانی است برای آینده‌سازی‌ کشور.
معلمان بزرگ‌منش ایران‌زمین ‌همواره این رسالت انسان‌سازی‌ را با نیکویی و عشق و فارغ از مصائب شخصی، شغلی و معیشتی به پیش برده‌اند. اما در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها رسیدگی لازم و جامع نسبت به دلمشغولی‌های آنها انجام نشده است.
تجربه کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته حاکی از آن است که معلمی دارای جایگاه و منزلت شغلی، اجتماعی و اقتصادی بالا و برجسته‌ای است. آنها بر این باورند که آینده کشور در دستان معلمان است و پیشرفت و توسعه جامعه وابسته به ظرفیت‌سازی‌ صحیح و شایسته متناسب با نیازها، هنجارها، فرهنگ و آداب و رسوم کشور در این حوزه است.
معلمان فرهیخته کشور به رسالت آموزشی و اهمیت آن به خوبی واقف هستند. اما متأسفانه در نگاه به معلم و توجه به جایگاه و منزلت او صرفا شعارگونه عمل کرده‌ایم. در هفته معلم از مقام شامخ آنها تجلیل می‌شود که این ارج نهادن اگرچه محترم است اما کفایت امر نمی‌کند.
 چگونه انتظار داریم معلمی که دلمشغول معیشت زندگی خویش است با ذهنی آزاد و رها و خلاق و پویا در عرصه انسان‌سازی‌ و پرورش کودکان ما تلاش کند؟ چگونه انتظار داریم معلمی اهتمام مضاعف خویش را بر کسب علم و دانش روز، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی و روانشناسی برای تعامل هرچه بیشتر با نسل امروز که دائم تحت‌تأثیر ابزارهای رسانه‌ای و فضای مجازی رفتارهای پرتلاطم و نویی را تجربه می‌کنند، قرار دهد. معلم امروز ناچار و ناگزیر بر مفاهیم کتاب صرفاً متمرکز می‌شود و امکان تعامل هرچه بیشتر با کودکان برای ارتقای سطح آموزشی، تربیتی و پرورشی را نمی‌یابد.
باید یک لحظه بایستیم و تأمل کنیم که برای آینده کشور چه الگو و چه برنامه‌ای را ترسیم کرده‌ایم؟ برای تحقق این برنامه‌ها چه ابزارها و پیش‌نیازهای انسانی و مادی نیاز داریم؟ چه اقدامی برای ظرفیت‌سازی‌ کودکان و نوجوانان به‌منظور پذیرش مسئولیت‌های آتی انجام داده‌ایم؟ چه اقدامی برای حمایت از معلمان به‌عنوان متولیان امر آموزش و پرورش درنظر داریم؟ برای محتوای کتاب‌های آموزشی چه تدبیری کرده‌ایم که آیا کماکان بر مطیع‌پروری کودکان تمرکز داشته باشیم یا بر مهرورزی و استقلال‌پروری و خلاقیت و شکوفایی و نوآوری متمرکز شویم؟
باید درنظر داشت، برداشتن گام‌های بلند برای توسعه و عمران و آبادانی یقیناً با قدم‌های سست و لرزان میسر نمی‌شود، در جایگاه قانونگذاری این تلاش را در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داده‌ایم و در بودجه 97ارتقای وضعیت معیشت و پرداخت‌های معلمان عزیز کشور لحاظ شده است. تلاش‌هایی برای تعیین تکلیف وضعیت حق‌التدریسی‌ها و معلمین نهضت‌های سواد آموزی صورت گرفته که امید داریم با تحقق این مطالبات تنگناهای معیشتی معلمان در گام نخست مرتفع شود. همچنین تمرکز و تعهدی ویژه برای ارتقای کیفیت و محتوای کتب آموزشی در دستور کار قرار گرفته است. در این برنامه‌ها خانواده‌ها بیش از پیش برای تحقق رسالت انسان‌سازی‌ دینی و ارزشی و شایسته، دوشادوش دولت و مسئولان حرکت کرده و برای ظرفیت‌سازی‌ آینده‌سازان کشور همگام و همگرا با برنامه‌ریزی و سیاست‌های توسعه‌ای اقدام خواهند کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید