• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14578
+
-

طرح ترافیک جدید رضایتبخش‌تر از قبل است

پاسخ‌های مشاور اطلاع‌رسانی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به انتقادها از طرح ترافیک جدید

حامد فوقانی| خبرنگار:

طرح ترافیک جدید تهران از روز شنبه به اجرا درمی‌آید؛ البته این طرح تا آخر اردیبهشت به‌صورت ارشادی خواهد بود تا نیروی انتظامی بتواند مالکان و راننده‌ها را نسبت به ابعاد آن آگاه کند. در این بین موضوع اختصاص طرح ترافیک به خبرنگاران پایتخت با واکنش‌های مختلفی همراه شده است.

عده‌ای می‌گویند که شهرداری تهران اساسا مرجع تشخیص خبرنگار یا روزنامه‌نگار بودن نیست. عده‌ای دیگر به نحوه بارگذاری مدارک در سایت مربوطه ایراد وارد می‌کنند و عده‌ای هم عدم‌مشورت با مدیران مسئول رسانه را موجب تنش‌زایی عنوان کردند. این ایرادات سبب شده حتی برخی مانند علیرضا احمدی، نایب‌رئیس شورای‌عالی استان‌ها کلیت طرح را زیر سؤال ببرند. او در گفت‌وگو با فارس از آن با عنوان طرحی غیرکارشناسی یاد کرده است. حال معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مدعی است که سیستم درنظر گرفته شده به‌گونه‌ای طراحی شده که حقوق خبرنگاران در صدور طرح ترافیک سال 97بسیار بهتر از سال‌های قبل رعایت می‌شود. به همین منظور با علی پیرحسینلو، مشاور اطلاع‌رسانی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 گفته می‌شود که شهرداری مرجع تشخیص صلاحیت خبرنگار بودن یا نبودن نیست. آیا نباید وزارت ارشاد این مسئله را به‌عهده می‌گرفت؟
بگذارید قبل از پاسخ من این سؤال را بپرسم که واقعا مبنای تشخیص خبرنگاری چیست؟ ما برای اینکه مبنای دقیقی پیدا کنیم با نمایندگان مطبوعات، وزارت ارشاد و انجمن صنفی به این نتیجه رسیدیم که معرفی‌نامه مؤسسه و بیمه تامین اجتماعی یا ارشاد را لحاظ کنیم. اگر هم خبرنگاری بیمه نداشت، بتواند آثار مطبوعاتی خود را ارائه کند که نشان دهد او دارای فعالیت مستمر است. سیستم به‌گونه‌ای بوده که تنها خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حق برخورداری از مجوز طرح ترافیک را داشته باشند و نه سایرین مثل کارمندان اداری یک رسانه یا کارمندان نهادهای دیگر.

  آیا با این سیستم تعداد درخواست‌کنندگان نسبت به سال گذشته تغییری هم داشته است؟
بله. حدود 4700درخواست خبرنگاری داشته‌ایم. یعنی نسبت به سال گذشته حدود 2500ریزش داشته‌ایم. به‌عبارت دیگر وقتی مدارک جدی‌تر شده خیلی‌ها ثبت درخواست نکرده‌اند. چراکه سال‌های گذشته صلاحیت بسیاری فقط با کارت خبرنگاری سنجیده می‌شد. از این 4700 درخواست، بیش از 2هزار نفر برای نخستین بار ثبت‌نام کرده‌ و به سیستم جدید اعتماد کرده‌اند.

 کار بررسی مدارک چه زمانی به پایان می‌رسد؟
مدارکی که تا روز شنبه هفته جاری ارسال شده‌اند، 2سری بررسی شده‌اند. از آن مدارک تعدادی تأیید شده. از میان تأییدشده‌ها، برخی از مؤسسه‌ها تقاضایی مازاد بر ظرفیت داشته‌اند و برای همین اولویت‌بندی برای صدور طرح متقاضیان آن مؤسسه‌ها را به‌خودشان واگذار کرده‌ایم. امروز کار بررسی‌ها تمام می‌شود و تا قبل از روز شنبه افراد می‌توانند ببینند که سهمیه به آنها تعلق گرفته یا نه. خبرنگارانی هم که تأیید شده‌اند می‌توانند با نرخ خبرنگاری در طرح تردد داشته باشند.

 عده‌ای می‌گویند کلیات طرح جدید غیرکارشناسی است. نظر شما چیست؟
مطمئن باشید که برای این طرح وقت زیاد کارشناسی صرف شده. چه خبرنگاران و چه افراد عادی پس از خروجی کار مطمئن‌تر نسبت به سال‌های قبل راضی‌تر خواهند بود. این طرح هدفش کاهش آلودگی هوا و ترافیک و توسعه تردد عادلانه در شهر است. تمام تلاش‌مان این بود که سیستم بی‌حساب موجود را دارای نظم و قاعده ‌کنیم. حال ممکن است یکسری ایراداتی وجود داشته باشد اما قضاوت را باید بعد از خروجی کار انجام داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :