• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14572
+
-

پایتخت از نگاه 3نامزد شهرداری

نشست «تهران امید دارد» با حضور پیروز حناچی، حجت میرزایی و سیدمحمود حسینی برگزار شد

نشست
پایتخت از نگاه 3نامزد شهرداری

محمود مولایی| خبرنگار:

  در روزهایی که شورای شهر تهران فرایند انتخاب شهردارِ بعد از محمدعلی نجفی را در دستور کار خود قرار داده، 7نامزد فعلی برای تصدی پست شهردار تهران نیز کم‌وبیش برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند.

به همین دلیل، بیست‌ویکمین گفت‌وگوی اجتماعی با عنوان «تهران امید دارد» در سالن شهید آوینی دانشگاه تهران برگزار شد. از میان 7نامزد شهرداری تهران، 3 نامزد خود را به محل برگزاری این مراسم رساندند و البته پیش از آنکه در جایگاه «پرسش و راهکارها برای نامزدی در شهرداری» قرار بگیرند، یک عضو شورای شهر توضیحاتی را درباره این برنامه ارائه داد. الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر تهران که بانی برگزاری برنامه‌های «تهران امید دارد» است، ابتدا از فرایند انتخاب شهردار تهران در این مرحله صحبت کرد. او بدون اینکه به‌طور مشخص درباره نامزدها صحبت کرده یا موضع خود را نسبت به آنها اعلام کند، تأکید کرد: «قرار است در اینجا در چارچوب گفت‌وگوی اجتماعی صحبت کنیم.»
پس از آن در شرایطی که 7صندلی با درج نام‌های نامزدها در جایگاه‌ قرار داشت، سیدمحمود حسینی، حجت‌الله میرزایی و پیروز حناچی پشت نام‌های خود در جایگاه قرار گرفتند.
حجت‌الله میرزایی، معاون فعلی برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در صحبت‌های خود در این برنامه از نگرانی‌هایش در باب کلانشهر تهران گفت؛ اینکه هم‌اکنون شهر حالِ مناسبی ندارد: «آینده شهر تهران در مخاطره جدی است. با اینکه تهران قابلیت زیاد مالی، سرمایه انسانی و هویت استقرار دارد، به‌دلیل اتفاقاتی که در گذشته رخ داده، دچار مشکل شده است. تهران می‌توانست یکی از بهترین پایتخت‌های جهان باشد، اما حالا در معرض نابودی قرار دارد. طوری که خطرات زیست‌محیطی، بحران آب، بی‌ثباتی اجتماعی و یک زلزله کوچک ممکن است برای این شهر خطرآفرین باشد.تهران امروز چند مسئله جدی دارد. از جدی‌ترین آنها می‌توان به آلودگی زیست‌محیطی و موضوع حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد. البته نابرابری در مناطق مختلف نیز وجود دارد و نگرانی من از اتفاقاتی است که قرار است بیفتد.»
در ادامه، سیدمحمود حسینی، استاندار سابق اصفهان و سیستان‌وبلوچستان در مقام پاسخگویی قرار گرفت. دانش‌آموخته رشته فیزیک از دانشگاه اصفهان در این برنامه از دغدغه‌های خود برای حضور در راس شهرداری تهران گفت. او گفت:‌ «اداره شهر تهران از شکل سنتی خود باید خارج شود. دیگر نباید تهران را با شیوه‌های سنتی اداره کرد.» او در جایی از صحبت‎‌های خود به زمان حضورش در سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و گفت: «زمانی که من استاندار این استان بودم، آقای میرزایی جوان بودند و وقتی در سیستان‌وبلوچستان با ما همکاری کردند، متوجه توانایی بالای ایشان شدم.» همین صحبت‌ها، میرزایی را بر آن داشت که چنین پاسخ دهد: «آقای حسینی آن موقع 42سال داشتند ولی اغلب کسانی که با ایشان کار می‌کردند، سن‌شان 20، 21سال بود. همین نشان می‌داد که به استفاده از جوان‌ها اعتقاد دارند.»
پیروز حناچی، معاون فنی شهرداری تهران نیز در صحبت‌های خود از بحران‌های فعلی شهر تهران گفت. او معتقد است که تهران با 3 بحران عمده روبه‌رو است. حناچی گفت: «تهران منابع مالی پایدار ندارد. بودجه شهرداری هم تامین‌کننده منابع مالی نیست. برای همین، درآمد‌های پایدار باید رویکرد شهرداری برای اداره امور شهری باشد. واقعیت این است که هم‌اکنون سازمان شهرداری سنگین و کم‌تحرک است. برای برون‌رفت از این وضعیت باید راهکاری اندیشید.» او گفت: «در مدیریت می‌بایست از ظرفیت زنان و جوانان استفاده کرد، من خودم از مدیرانی هستم که در جوانی فرصت مدیریت پیدا کردم. همچنین باید  از ظرفیت زنان متخصص نیز استفاده کنیم و من زمانی که در وزارتخانه بودم از 4پست مدیرکلی، 2 پست در اختیار زنان بود.»
حناچی با صحبت‌های یک خبرنگار معلول   که چرا درباره وضعیت تردد معلولان در تهران صحبت نمی‌کنید نیز گفت: «این مسئله مهمی است. نه‌تنها معلولان، بلکه خانواده‌ای که کالسکه بچه خود را حمل می‌کنندهم دچار مشکل می‌شوند یا حتی من که زانوی خود را به تازگی جراحی کرده‌ام.»  در این برنامه بیشتر بحث‌ها روی درآمد‌های پایدار و مسئله شفافیت در شهرداری بود و هر یک از حاضران سعی کردند دغدغه‌های خود را درباره این دو موضوع مطرح کنند. میرزایی که هم‌اکنون در شهرداری به امور سامانه شفافیت شهرداری می‌پردازد، در این‌باره تأکید کرد که «منظور از شفافیت، افشاگری نیست و ما قرار نیست چنین کاری انجام دهیم.»  در اواخر این برنامه که با همکاری انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی برگزار شد، برخی حاضران نیز پرسش‌های خود را از نامزدها مطرح کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید