• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14568
+
-

شهر در رسانه‌ها

نگرانی درباره میدان مشق
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با اشاره به آبگرفتگی میدان مشق تهران در اثر بارندگی اخیر نوشته که «تصویر سردر باغ ملی که پا در دریاچه‌ای دارد که باران بهاری تهران ایجاد کرده است، نگاه‌های نگران را دوباره به سمت میدان تاریخی تهران کشاند.» علی‌اکبر نصرآبادی، مدیر موزه پست در گفت‌وگو با این روزنامه در مورد نم‌زدگی و نفوذ رطوبت به پی برخی بناهای میدان مشق ابراز نگرانی کرده و گفته که «مشکل رطوبت در میدان مشق فقط مختص بارندگی‌های اخیر نیست، آبیاری‌های غیراصولی فضای سبز میدان مشق و محوطه مقابل موزه ملی آسیب‌زاست. رطوبت دیوارهای تعدادی از بناها کاملا مشهود است.» نصرآبادی درباره آبگرفتگی اخیر میدان مشق گفته که «در ضلع جنوبی سردر باغ ملی حفاظ دو دریچه خروجی آب به سرقت رفته بودند و مدت‌ها پیش زباله در آن جمع شده بود و یکی از دلایل اتفاقات روز یکشنبه هم همین مسئله بود.»

اعضای شورا: اطلاع دقیقی از پرونده‌ها نداریم
اظهارات اخیر سخنگوی قوه قضاییه موضوع گفت‌وگوی روزنامه «شهروند» با تعدادی از اعضای شورای شهر تهران است؛ محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت 12پرونده ارسالی شهرداری به دادستانی گفته که «طبق آنچه بنده اطلاع دارم و قبلا هم گفته‌ام یک پرونده بوده و از مابقی خبر ندارم. این یک پرونده نیز درحال رسیدگی است و در دادسرا مفتوح است.» مجید فراهانی درباره تعداد این پرونده‌ها به شهروند می‌گوید: «مستند و اطلاعات ما هم سخنان نجفی است و اطلاعات بیشتری نداریم. الان باید مجموعه حقوقی شهرداری درباره تاریخ ارسال و شماره پرونده‌ها، اطلاع‌رسانی کند.» ناهید خداکرمی نیز در اظهاراتی مشابه درباره سخنان سخنگوی دستگاه قضا گفته که حتی اگر یک پرونده ارسال شده آن را بررسی و نتیجه را اطلاع‌رسانی کند. به ما بگویند که این پرونده چیست و در چه مرحله‌ای است. هم حق مردم است و هم حق اعضای شورا که بدانند.

3چالش بزرگ پایتخت
روزنامه «دنیای اقتصاد» با استناد به نتایج تحقیقات نظرسنجی از 3طیف کارشناسان، استادان دانشگاهی و شهروندان پایتخت نوشته که «هم‌اکنون ترافیک، آلودگی هوا و بی‌قاعدگی در ساخت و ساز که منجر به شهرفروشی شده است؛ 3چالش و مطالبه مهم شهروندان تهرانی است که مدیریت شهری پایتخت باید در دوره جدید راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حل آنها ارائه دهد.» حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی و متولی تدوین برنامه پنج‌ساله سوم شهر تهران در گفت‌وگو با این روزنامه، معتقد است مسائل شهر تهران با استفاده از دو ابزار «مشارکت فراگیر و فعال مردم» و «ابزارهای هوشمند و فناوری‌های نوین» از طریق برقراری 3سطح دیپلماسی «اجتماعی»، «تعامل با ارکان نظام» و «کلانشهرهای خارجی» قابل حل است.

انتظارات گسترده و اختیارات شکننده شورای شهر
یک عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه اعضای این دوره به واسطه رأی بالای مردم انتخاب شده‌اند، گفته: «این رأی بالا موجب شده تا انتظارات از شورای شهر تهران بسیار گسترده شود و در مقابل، اختیارات شورا بسیار اندک و شکننده است و امیدواریم با تعامل ایجادشده میان مجموعه مدیریت شهری و دولت و مجلس در مسیر افزایش اختیارات شورا و به سرانجام رساندن لایحه مدیریت یکپارچه شهری گام‌های مؤثری برداشته شود.» محمد سالاری همچنین گفته که طی سال‌های گذشته، کسب درآمد اساسا برای مدیران شهری دغدغه نبوده؛ لذا شهرداری به سمت پروژه محوری حرکت کرده و در میان مدیران شهری و حتی سازمان‌ها و شرکت‌ها این رویکرد شکل گرفته که تصور می‌کنند زمانی موفق هستند که پروژه‌های بیشتری را تعریف کنند. درصورتی که بسیاری از این پروژه‌ها مبتنی بر مطالعات کارشناسی نبوده و شاید حتی در تعریف آنها نیز اشتباهاتی صورت گرفته است.

تجارت با سلامت و اعصاب شهروندان
وب‌سایت «تیترشهر» از تصمیم وزارت صنعت برای برگزاری نمایشگاه خودرو در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران انتقاد کرده و آن را «غیرقانونی» خوانده است؛ بنابر این نوشته، با وجود اینکه مصوبه شورای شهر بر ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در این محل تأکید دارد و پلیس راهور و اعضای شورای شهر هم با برگزاری چنین نمایشگاهی در این محل مخالف هستند، اما وزارت صنعت بر این اقدام غیرقانونی خود اصرار دارد. به نوشته تیترشهر، اصرار وزارت صنعت و تجارت جهت برگزاری نمایشگاه خودرو در این محل حاکی از آن است که این وزارتخانه وارد تجارتی شده که علاوه بر خودرو سر وقت و سلامت شهروندان تهرانی معامله می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید