• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14543
+
-

یک داستان عاشقانه

نگاهی به تاریخچه استقلال در فینال جام‌حذفی

خونه‌به‌خونه مازندران، هیچ‌وقت در فینال جام‌حذفی حاضر نبوده است. از عمر این باشگاه زمان زیادی نمی‌گذرد و آنها برای اولین‌بار به یک فینال در چنین سطحی رسیده‌اند. میان استقلال و جام‌حذفی اما تاریخچه مفصلی وجود دارد. آبی‌ها بیشتر از هر تیم دیگری، این جام را تصاحب کرده‌اند و حالا می‌توانند برای هفتمین‌بار جام‌حذفی را بالای سر ببرند. آخرین تجربه حضور در مسابقه فینال جام‌حذفی، برای استقلال خوشایند نبود اما این باشگاه حالا فرصت فوق‌العاده‌ای دارد تااین خاطره بد را به فراموشی بسپارد و رابطه عاطفی همیشگی‌اش با جام‌حذفی را از نو بسازد. بعد از قهرمانی در لیگ دوازدهم، استقلال دیگر برنده هیچ‌جا می‌نشده و به‌نظر می‌رسد نبرد با خونه‌به‌خونه، بهترین زمان ممکن برای پایان دادن به این طلسم 5ساله باشد. در مسیر صعود به فینال، استقلال رنج زیادی را تحمل نکرده اما شاید آخرین قدم، دشوارترین قدم آبی‌ها در این تورنمنت باشد.
  اولین قهرمانی
اولین قهرمانی استقلال در جام‌حذفی، در دومین دوره برگزاری این رقابت‌ها به‌دست آمد. تاج در فصل 57-1356 جام‌حذفی، آرارات و ملوان را شکست داد و در مسابقه فینال نیز، همای تهران را کنار زد تا جام قهرمانی را از آن خودش کند. بعد از ملوان انزلی، استقلال دومین تیمی بود که توانست قهرمان جام‌حذفی شود.
  آخرین قهرمانی
از سال91 به بعد، استقلالی‌ها قهرمانی جام‌حذفی را به‌دست نیاورده‌اند. در این سال، آنها مسابقه فینال را با شاهین بوشهر برگزار کردند و در ضربات پنالتی حریف را شکست دادند. آبی‌ها برای رسیدن به فینال با شاهین بوشهر، شیرین فراز کرمانشاه، سایپامهر کرج، پرسپولیس و شهرداری یاسوج را کنار زده بود. 3بار باز کردن دروازه پرسپولیس در یک مسابقه 120دقیقه‌ای، بهترین خاطره استقلالی‌ها در این جام بود.
  اولین شکست در فینال 
27سال قبل، استقلال برای اولین‌بار طعم شکست خوردن در فینال جام‌حذفی را چشید. این فینال در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد و در پایان 120دقیقه، به تساوی بدون گل دو تیم انجامید. در ضربات پنالتی، این ملوانی‌ها بودند که به برتری 6بر5 دست پیدا کردند و قهرمان جام‌حذفی فوتبال ایران شدند. 
  آخرین شکست در فینال 
خرمشهر، میزبان مسابقه حساس استقلال با خونه‌به‌خونه بابل است اما اولین و آخرین حضور استقلالی‌ها در این ورزشگاه، به شکست انجامیده است. استقلال در فصل95-1394 در آستانه فتح جام‌حذفی قرار داشت اما از آخرین گردنه با موفقیت عبور نکرد. بازی‌های استقلال در جام‌حذفی این فصل، از پیروزی 5گله در مقابل شهرداری سمنان کلید خورد. آبی‌ها فولاد، نفت تهران و تراکتورسازی را یک به یک از پیش‌رو برداشتند و برای قهرمان شدن، به اندازه یک نبرد با ذوب‌آهن فاصله داشتند. این مسابقه به ضربات پنالتی کشیده شد و تیم یحیی گل‌محمدی جام را بالای سر برد. از ترکیب ثابت تیم پرویز مظلومی در آن جدال، تنها 3بازیکن این فینال را به‌صورت ثابت آغاز خواهند کرد. سید‌مهدی رحمتی، فرشید اسماعیلی و امید ابراهیمی. استقلال در این سال‌ها تغییرات زیادی کرده و حالا امیدوار است فاتح این بازی بزرگ باشد.
  پرافتخارترین 
تنها یک تیم در جام‌حذفی مجموع قهرمانی‌ها و نایب‌قهرمانی‌هایش در جام‌حذفی را دورقمی کرده و آن تیم، استقلال است. آبی‌پوشان پایتخت با 6قهرمانی و 4نایب‌قهرمانی، با اختلاف پرافتخارترین تیم در تاریخ جام‌حذفی به‌شمار می‌روند. پرسپولیس با 5قهرمانی و دو نایب قهرمانی و ذوب آهن با 4قهرمانی و یک نایب قهرمانی، دیگر باشگاه‌های پرافتخار این تورنمنت به شمار می‌روند. بین استقلال و قهرمانی هفتم، فاصله چندانی وجود ندارد. تیم شفر در صورت شکست دادن حریف لیگ یکی‌اش، بعد از 6سال دوباره جام‌حذفی را از آن خودش می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید