• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14537
+
-

جشن در قائمشهر، زنان پشت در

جشن در قائمشهر، زنان پشت در

جدایی 24 ساله نساجی از سطح اول فوتبال ایران، بالاخره به پایان رسید. تیم جواد نکونام در هفته پایانی لیگ یک، بالاخره آرزوی همیشگی تماشاگرانش را برآورده کرد. جشن اول صعود به لیگ برتر ، با حضور 15 هزار هوادار نساجی در تختی تهران برپا شد. به صورت همزمان، مردم قائمشهر نیز در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند اما قرار بر این بود که جشن اصلی، با حضور بازیکن‌ها و هواداران در ورزشگاه وطنی قائمشهر برگزار شود. این جشن اما دقیقا آن چیزی نبود که هواداران نساجی می‌خواستند. چند روز قبل از برگزاری مراسم، مشخص شد که خانم‌ها اجازه حضور در این مراسم را ندارند و درهای ورزشگاه تنها در روزهای عزاداری و یا میتینگ‌های سیاسی به روی این جماعت باز می‌شود. خیلی زود بازیکن‌ها نیز در جبهه بانوان قرار گرفتند و اعلام کردند که اگر خبری از خانم‌ها در ورزشگاه نباشد، جشن را به خیابان‌های شهر می‌کشانند و این «شادی خانوادگی» را از مردم دریغ نمی‌کنند. با این وجود آنها سرانجام راضی شدند صعود به لیگ برتر را در ورزشگاهی کاملا مردانه جشن بگیرند. حدود سی هزار نفر، در ورزشگاه وطنی حضور داشتند تا از نزدیک شاهد جشن تیم‌شان باشند. چند ده هزار نفر نیز بیرون از ورزشگاه سرود همیشگی تیم موردعلاقه را زمزمه می‌کردند. 
  پرتاب آزاد شکلات! 
بعد از تعطیلی کارخانه نساجی، هیچ اتفاقی به اندازه این صعود برای مردم قائمشهر مهم نبوده است. همه آن‌ها، خودشان را به اطراف ورزشگاه وطنی رسانده‌اند. از پیرمرد‌هایی که سال‌ها قبل این تیم را تشویق می‌کردند، تا جوان‌ترهایی که بعضی‌هایشان حتی فوتبال را دنبال نمی‌کنند اما شیفته نساجی هستند. عجیب‌ترین بخش از جشن شلوغ قائمشهر، پرتاب شکلات بر فراز شهر به کمک پاراگلایدر است. شاید اگر خارجی‌ها چنین تصاویری را تماشا کنند، هرگز نتوانند به خودشان بقبولانند که فوتبال، از چنین قدرت خارق‌العاده‌ای برخوردار باشد‌. موضوع نساجی اما تنها به فوتبال محدود نمی‌شود. 
  سرود، آتش‌بازی و کنایه! 
نساجی‌چی‌ها بیشتر از خود نساجی، سرودی را که برای این تیم ساخته‌اند دوست دارند. در جشن صعود هم هر چند دقیقه یک‌بار سمفونی«امید شهر خسته» در ورزشگاه پیاده می‌شود. اگر این سرود تا همین چند ماه قبل به ناامیدی گره خورده بود، حالا نماد هویت و غرور تیم است. پای ثابت دیگر سکوها، کنایه‌زدن به خونه به خونه است‌. برای بخشی از هواداران نساجی، صعود نکردن بابلی‌ها به لیگ برتر حتی از صعود تیم خودی دلچسب‌تر به نظر می‌رسد. آنها مالک باشگاه رقیب را نیز از شعارهای‌شان بی‌نصیب نمی‌گذارند و با هیجان زیادی، رقیب همسایه را به آرامش دعوت می‌کنند. مراسم آتش‌بازی نیز در استادیوم برقرار است. هر چند که همه تجهیزاتی که از سوی باشگاه برای این کار درنظر گرفته شده، مصرف نمی‌شوند. در شلوغی و ازدحام وحشتناک وطنی، بازیکنان نگران آسیب دیدن هواداران هستند. 
  پشت درهای بسته 
زنان از ورود به استادیوم منع شده‌اند اما بسیاری از آنها در اطراف درهای خروجی وطنی تجمع کرده‌اند. آنها با شال و کلاه و پرچم نساجی، علاقه به تیم محبوب را فریاد می‌زنند. شاید اگر این حضور همانند تجربه‌های دیگر این‌چنینی ناگهان اتفاق می‌افتاد، بانوان نیز به ورزشگاه راه پیدا می‌کردند اما قابل پیش‌بینی بود که وقتی صحبت از مجوز قانونی برای این کار به میان می‌آید، مجوزی در کار نخواهد بود. با این وجود جشن صعود نساجی، با قاب‌هایی از «دختران انتظار» به یاد آورده خواهد شد. بین همه این قاب‌ها، بنری نیز دیده می‌‌شود که در آن دختری، سهم‌اش را از جشن صعود جست‌وجو می‌کند. 
  پادشاه
جواد نکونام، تماشاگران باشگاه و مالکان نساجی سهم زیادی در رقم خوردن این صعود تاریخی داشته‌اند اما محمد عباس‌زاده، در مرکز همه شعارهای جشن صعود است. اگر او لیگ برتر را برای پیوستن به نساجی رها نمی‌کرد، این جشن نیز اتفاق نمی‌افتاد. او با پشت‌پا زدن به قراردادش در سایپا، به شهر زادگاه برگشت و همان کاری را انجام داد که یک عمر برایش نقشه کشیده بود. «شاه شاهی»حالا محبوب‌ترین ستاره نساجی است. حتی اگر چرخ‌های ریسندگی کارخانه قدیمی با این صعود هم به حرکت درنیایند، او هر روز مردم قائمشهر را به آینده امیدوارتر می‌کند.
خونه‌به‌خونه در انتظار جشن صعود
مدیران خونه‌به‌خونه هنوز امیدوار به حضور تیم‌شان در فصل آینده لیگ‌برتر هستند. در همین رابطه باشگاه خونه‌به‌خونه روز گذشته بیانیه‌ای روی خروجی سایتش قرارداد، بیانیه‌ای که خیلی هم طولانی نیست. در متن این بیانیه آمده است: «همزمان با پرواز کاروان خونه‌به‌خونه بابل به خرمشهر که به احترام خانواده شهدا صورت گرفت، مدارک و مستندات تبانی در هفته پایانی لیگ آزادگان تکمیل شد و اگر فدراسیون فوتبال اراده‌ای برای برخورد با عوامل تبانی داشته باشد، صعود خونه‌به‌خونه به لیگ‌برتر قطعی است و به یاری آقا امام زمان (عج) به‌زودی جشن صعود را در بابل برپا می‌کنیم. طی 48ساعت گذشته که دنبال احقاق حق مردم بابل بودیم، انسان‌های شیر پاک خورده و شریفی که هنوز طرفدار فوتبال پاک هستند، با ارائه مدارک و مستندات محکم و محکمه پسند، به ما یاری رساندند که این مدارک را بعد از فینال جام‌حذفی به کمیته اخلاق فدراسیون ارائه می‌کنیم و تا اعلام حکم قطعی این کمیته، برای شرکت در لیگ‌برتر آماده می‌شویم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید