• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14532
+
-

بارش‌های سیل‌آسا

یادداشت آقای هواشناس
بارش‌های سیل‌آسا

محمد‌ اصغری:

در روزهای گذشته خروجی مدل‌ها از این حکایت داشتند که در طول این هفته اوج بارش‌ها به شکل تجمعی در مناطقی از استان‌های مرتبط با کوه‌های زاگرس مرکزی رخ بدهد. مطابق با  ثبت ایستگاه‌ها، الشتر، کوهدشت، روانسر، آبدانان، پلدختر، نورآباد، رومشکان، نهاوند، جوانرود، بروجرد و یاسوج از جمله این نقاط هستند.با این حال از امروز دوباره هوای کشور از سمت نوار غربی تحت تأثیر موج جدیدی از بارش‌ها  قرار می‌گیرد.

به این ترتیب که اولین مقصد سامانه جدید به ترتیب شدت فعالیت، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، مرکزی، اردبیل، زنجان، کرمانشاه و نیمه غربی اصفهان خواهد بود. ضمن این که در خوزستان، لرستان و ایلام نیز امروز وقوع  رگبار و رعد و برق محتمل است و با توجه به حجم بارش‌های رگباری که در یک بازه زمانی کوتاه رخ می‌دهد، در استان‌هایی که نام برده شد، امروز احتمال آب‌گرفتگی گذرگاه‌های شهری و روستایی، طغیان رودخانه‌ها و سیلاب زیاد است.

با این وصف، به عشایر عزیز توصیه می‌کنیم از اتراق کردن در  پیرامون مسیل‌ها چشم‌پوشی و با توجه به وقوع صاعقه از رفتن به ارتفاعات پرهیز کنند.  روز جمعه علاوه بر استان‌های یاد‌شده هم‌وطنان عزیز ما در قم، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران، شرق اصفهان، شمال فارس و کرمان، باید منتظر بارندگی باشند. فردا یکی از هسته‌های بارش‌ها در مرز بین استان‌های قم، مرکزی و اصفهان ظاهر می‌شود. همچنین پدیده مشترک جوی در بیشتر استان‌های کشور وزش باد و نمایان شدن گردوخاک است.

سرعت باد گاهی در جنوب شرق کشور تا 90 کیلومتر بر ساعت هم خواهد رسید و این باد موجب می‌شود تا آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان  خروشان باشند. روز جمعه، هم‌میهنان عزیزما در سمنان، یزد و خراسان جنوبی باید انتظار آسمان ابری را داشته باشند. هوای روز شنبه هم مشابه روز جمعه خواهد بود با این تفاوت که یکی از کانون‌های بارش‌های سیل‌آسا روی استان پهناور اصفهان واقع خواهد شد. بنابراین راهنمایان گردشگری (لیدر تورها) که مردم را به مراسم گلاب‌گیران در شهرهایی مثل کاشان، قمصر، نیاسر و... هدایت می‌کنند، حتما به گردشگران توصیه کنند که لباس ضخیم به  همراه داشته‌باشند.

کشاورزان عزیز کرمانشاهی باخبر باشند که آرام‌ترین روز برای آن‌ها شنبه هفته  آینده خواهد بود. در بقیه روزها بویژه در ساعت‌های بعدازظهر، احتمال بارش تگرگ در برخی نواحی وجود دارد. با این که در منطقه کوهستانی مثل حاجی‌آباد هرمزگان احتمال وقوع رگبار و رعد و برق وجود دارد، ولی برای بندرعباس در هفت، هشت روز آینده خبر خاصی نخواهیم داشت. در چند روز آینده خنک‌ترین روز اصفهانی‌ها، شنبه هفته بعد است.  هوای پایتخت فردا گاهی بارانی خواهد بود. امشب اهوازی‌های عزیز منتظر رگبارهای  موسوم به دم‌اسبی همراه با رعد و برق باشند. مهمترین پدیده در شیراز وزش باد است، اگرچه از فردا زمینه برای بارندگی در مرکز فارس مهیاست.

در تبریز از امشب تا  پایان هفته آینده تمامی  متغیرها برای بارندگی فراهم است. مشهد، دوشنبه هفته آینده لحظاتی بارانی را سپری خواهد کرد. فردا در کرمان احتمال بارندگی زیاد است. در پایان باز هم به کشاورزان عزیزمان پیشنهاد می‌کنیم که ضمن محافظت از سازه‌ها و تاسیسات خود در برابر تگرگ و وزش باد شدید،  پایش سن غلات، کنترل شته بویژه در  کشتزارهای کلزا و همچنین کنترل بیماری‌های قارچی در کشتزارها و باغستان‌ها را از یاد نبرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید