• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 27 آذر 1396
کد مطلب : 1452
+
-

چغندرقند کشاورزان کوهدشت لرستان تلنبار شد

چغندرقند کشاورزان کوهدشت لرستان تلنبار شد

علی ابراهیمی/ خبرنگار:

نبود برنامه مدون کشت و نیازسنجی از ظرفیت کارخانه‌ها برای تبدیل چغندرقند به شکر موجب دپوی محصول تولیدی کشاورزان کوهدشت- لرستان شد. هنوز دیر زمانی از برپایی جشن ملی تولید شکر در هشتم مراد‌ماه امسال و خبرهای خوش دستیابی به‌خودکفایی 70درصدی در تولید قندوشکر و حمایت از کشاورزان نمی‌گذرد که دپوی چغندرقند مازاد ظرفیت کارخانه‌های قندوشکر در برخی مناطق کشور از خوزستان تا کرمانشاه و لرستان، سناریوی تلخ زیان کشاورزان، این بار در کشت برخی محصولات زراعی را رقم زده است. امتناع کارخانه‌های قندوشکر از تحویل گرفتن چغندرقند تولیدی در بیش از 2هزار هکتار از اراضی کوهدشت لرستان موجب سرگردانی کشاورزان این منطقه و تلنبار شدن چغندرقند تولیدی آنها شد.

هدرروی آب با ضایع شدن محصولات آب بر فقر منابع آبی کشور ضرورت مدیریت کشت محصولات آب‌بر کشاورزی را گوشزد می‌کند. چندی پیش عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور اعلام کرد که در خوزستان باید 23هزار مترمکعب آب برای کشت نیشکر استفاده کنند اما اکنون 34هزارمترمکعب آب برای تولید این محصول مصرف می‌کنند.

تلاش برای جذب چغندرقند مازاد مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به خبرنگار ما در مورد علت تلنبار شدن چغندرقند تولیدی کشاورزان کوهدشت لرستان اعلام کرد که طی یکی دو سال اخیر میزان کشت چغندرقند با توجه به ورود ارقام پربازده و به‌زراعی افزایش یافته و متوسط تولید در واحد سطح برای کشت بهاره از 42تن در هکتار به 58تن در هکتار و در کشت پاییزه از 45تن به 70تن در هکتار رسیده است. از سوی دیگر کشاورزان مناطق مختلف به کشت چغندرقند اقبال نشان داده و سطح زیرکشت این محصول افزایش یافت. علیرضا یزدانی با بیان اینکه در برخی استان‌ها کارخانه‌های قند قرارداد خرید چغندرقند تولیدی براساس تناژ با کشاورزان را منعقد کردند اما افزایش عملکرد در واحد سطح موجب تأخیر در جذب چغندرقند مازاد تولیدی کشاورزان توسط کارخانه‌های قندوشکر شده است، افزود:حجم تولید چغندرقند در همه استان‌ها افزایش یافته اما ظرفیت کارخانه‌های قندوشکر رشد چندانی نداشته است. در استان لرستان یک کارخانه قندوشکر با ظرفیت 2هزار و 500تن وجود دارد اما میزان کشت چغندرقند در لرستان بیش از ظرفیت این کارخانه است و بر این اساس قرارداد جذب چغندرقند تولید مازاد توسط کارخانه‌های دیگر استان‌های همجوار منعقد شده است. به گفته وی، امسال به‌دلیل افزایش میزان سطح زیرکشت و تولید و گرمای هوا، در ابتدای فصل برداشت کارخانه‌ها قادر به دپوی محصول تولیدی در سیلوها نبودند که این نیز روند جذب چغندرقند تولیدی کشاورزان را با مشکل مواجه کرد. اما هفته گذشته کارخانه قند دزفول پس از سال‌ها، افتتاح و برنامه‌ریزی شده تا بخشی از چغندرقند کرمانشاه و خوزستان به این کارخانه تحویل شود.

 تأخیر در پرداخت پول چغندرکاران

علیرضا یزدانی نرخ خرید تضمینی چغندرقند در سال‌جاری برای کشت بهاره را 309تومان و 2ریال و برای چغندرقند پاییزه حدود 297تومان اعلام کرد و افزود: دولت در قبال تولید شکر به کارخانه‌ها مابه‌التفاوت پرداخت و کارخانه‌ها، چغندرقند را براساس مصوبه شورای اقتصاد خریداری می‌کنند. اما تأخیر در اعلام نرخ2هزار و 722تومانی شکر درب کارخانه در کارگروه تنظیم بازار، تأخیر در پرداخت مطالبات کارخانه‌های قند از محل مابه‌التفاوت حدود 220تا 230تومانی قیمت توسط دولت موجب شده تا پرداخت مطالبات چغندرکاران توسط کارخانه‌ها نیز با مشکل مواجه شود که امیدواریم با تخصیص اعتبار، این مشکل حل شود. مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی همچنین از نگرانی در زمینه یخ زدگی چغندرقند مازاد با سردی هوا در مناطق زیرکشت خبر داد و افزود: با کارخانه‌های قندوشکر نشست‌هایی داشته‌ایم که امیدواریم با افزایش ظرفیت تحویل و ذخیره‌سازی‌ چغندرقند در کارخانه‌ها این مشکل حل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :