• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 27 آذر 1396
کد مطلب : 1451
+
-

بخشش 2 قاتل که 4 بار پای چوبه دار رفته بودند

2پسر جوان که در 2پرونده جداگانه مرتکب قتل شده و چندین مرتبه تا پای چوبه دار رفته بودند با جلب رضایت اولیای دم از قصاص نجات یافتند تا به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شوند.

به گزارش همشهری، نخستین جنایت به روز 15تیر‌ماه سال90 برمی‌گردد. ماجرا از این قرار بود که در جریان درگیری در یک کارگاه مبل‌سازی‌ در رباط کریم، مرد میانسالی که راننده وانت بود توسط یکی از کارگران کارگاه مبل‌سازی‌ به قتل رسید. متهم به قتل بعد از دستگیری در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. او در دفاع از خودش گفت: من مبل‌ساز بودم و مقتول هم راننده وانت بود و گاهی کارهای ما را به‌دست مشتریان می‌رساند.

چند روز قبل از حادثه قرار بود یک دست مبل برای یکی از مشتریان بفرستیم. من به او گفتم که بار را ببرد اما او کرایه زیادی می‌خواست. با مشتری تماس گرفتم و او گفت مبل‌ها را به راننده دیگری بدهم. من هم این کار را کردم اما روز حادثه مقتول درحالی‌که از دستم عصبانی بود وارد کارگاه شد. با یکدیگر درگیر شدیم. من آن موقع یک قیچی دستم بود که با آن چند ضربه به او زدم و ناخواسته جانش را گرفتم. متهم به قتل با رأی قضات دادگاه به قصاص محکوم شد و این رأی در دیوان‌عالی کشور نیز تأیید شد. با اینکه خانواده مقتول خواسته‌شان قصاص بود اما وقتی زمان اجرای حکم فرارسید اولیای دم در محل اجرای حکم حاضر نشدند.

به این ترتیب اجرای حکم به زمان دیگری موکول شد. چند‌ماه از این ماجرا می‌گذشت که بار دیگر نام پسر جوان در فهرست اجرای احکام قرار گرفت. هرچند این بار اولیای دم در محل اجرای حکم حاضر شدند اما به قاتل 3‌ماه فرصت دادند تا او برای دومین مرتبه در آستانه مجازات از مرگ نجات یابد. اولیای دم که برای مجازات قاتل مردد شده بودند سرانجام اعلام کردند او را بخشیده‌اند. در این شرایط وی دیروز بار دیگر از زندان به دادگاه منتقل شد تا به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

در این جلسه که در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدباقر قربانزاده و با حضور قاضی عیسی غفاری برگزار شد، متهم گفت: 6سال است که زندانی هستم و روزهای سختی را گذرانده‌ام. در این مدت همه زندگی‌ام نابود شد. در زندان بودم که پدرم به‌دلیل بیماری فوت شد. قول می‌دهم اگر از زندان آزاد شوم دیگر با کسی درگیر نشوم. آن روز هم من ناخواسته با راننده درگیر شدم و این اتفاق افتاد. در پایان این جلسه هیأت قضایی وارد شور شدند و متهم را به تحمل 6سال و 3‌ماه حبس با احتساب ایام بازداشت محکوم کردند و قرار است او به‌زودی آزاد شود.

 

بخشش قاتل برادرزن

دومین نفری که دیروز به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شد، جوانی است که اواسط سال92 در جریان درگیری با برادرزنش وی را با ضربه چاقو به قتل رسانده بود. این جوان میوه‌فروش بود و روز حادثه برای تهیه میوه به میدان میوه و تره‌بار رفته بود اما در آنجا با برادرزنش درگیر شد و وی را به قتل رساند. به‌دنبال این حادثه متهم به قتل در دادگاه کیفری محاکمه و به قصاص محکوم شد.

اولیای دم مقتول برای اجرای حکم مصر بودند و حتی قاتل 2مرتبه نیز پای چوبه دار رفت اما هر بار اولیای دم به او مهلت دادند تا اینکه سرانجام وی را بخشیدند. او دیروز در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محسن زالی بوئینی محاکمه شد. او در دفاع از خودش گفت: من و برادرزنم از مدتی پیش از این حادثه با یکدیگر اختلاف داشتیم و روز حادثه یک درگیری ساده موجب شد تا با هم درگیر شویم.

وی ادامه داد: پدرم خانه‌اش را فروخت و همه فامیل کمک‌مان کردند تا توانستیم رضایت اولیای دم را جلب کنیم. بعد از این حادثه همسرم طلاق گرفت و مدت‌هاست فرزند هشت‌ساله‌ام را ندیده‌ام. حالا درخواست بخشش دارم تا زودتر به جامعه برگردم و زندگی تازه‌ای شروع کنم. قرار است قضات دادگاه به‌زودی در این‌باره تصمیم‌گیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید