• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14497
+
-

اتهام، انصراف، انتحار!

تیتر یک
اتهام، انصراف، انتحار!

مهدی کشوریان|بازی‌های روز پایانی مسابقات لیگ دسته اول که سرنوشت صعود تیم‌ها به لیگ‌برتر را مشخص کرد، هرچند جذابیت زیادی داشت اما در کنار آن حواشی به‌وجود آمد که روی دیگر فوتبال را در کنار همه زیبایی‌اش بار دیگر به تصویر کشید. این‌بار هم حواشی از داستان کهنه تبانی سر درآورد که گویی هنوز نه جذابیت خود را از دست داده و نه فرمولی برای حل آن در دسترس است. بازیکنان، مدیران باشگاه ها و مسئولان فوتبال سال‌هاست دور باطلی حول محور تبانی می‌زنند که نه امروز ختم می‌شود و نه اگر درمان شود در آینده ناپدید. به هر روی حذف خونه‌به‌خونه در گام آخر برای آنها آن‌قدر تلخ بوده که همه چیز را سیاه ببینند و همه را متهم کنند.
  مالک عصبانی و نامه دست‌نویس
روز گذشته مالک باشگاه خصوصی خونه‌به‌خونه بعد از اینکه این تیم در رقابتی تنگاتنگ با نساجی مازندران جایگاه دومی را به نساجی واگذار کرد تا این تیم راهی مسابقات لیگ‌برتر شود، موضوع تبانی تیم‌ها را مطرح کرد. حسن زاده در ابتدا به پیگیری موضوع بسنده کرده بود اما کم‌کم این اعتراض به انصراف از حضور در بازی فینال جام‌حذفی و بعد از آن کناره‌گیری از مسابقات فصل آینده لیگ دسته اول کشیده شد که این انصراف طی نامه‌ای رسمی خطاب به سازمان لیگ منتشر شد هر چند فتاحی رئیس کمیته مسابقات وصول این نامه را تایید نکرد. اما نکته مهمی که در نامه ارسالی مالک باشگاه در ابتدا جلب نظر می‌کند، شماره نامه و پیوست آن است. شماره نامه «12345» و پیوست آن «صلوات» است. بر خلاف متن‌نامه که در آن بر ضمیمه بودن بلیت بازی، فیش واریزی هتل آبادان به این متن نیز اشاره شده، اما نوشتن صلوات در قسمت پیوست و نوع نگارش متن به‌صورت دستی تنها می‌تواند کنایه‌آمیز بودن این نامه را متذکر شود که هدف مالک باشگاه از انجام چنین اقدامی مشخص نیست.
  کوهی از اتهام
مالک باشگاه خونه‌به‌خونه دیروز اتهمات رنگارنگی را مطرح کرد اینکه بازی نساجی با راه‌آهن تبانی بود، اینکه آنها (نساجی) بازی با صبا را هم با شرط‌بندی بردند و اینکه عادل فردوسی‌پور هم 70درصد در صعود نساجی نقش داشت! اما این تمام ماجرا نیست و مالک تیم بابلی اقدامات خود را اینگونه تشریح کرد: «فیلم بازی نساجی و راه‌آهن را داریم و منتظر هستیم تا نمایندهAFC روز چهارشنبه به تهران بیاید و با او در این خصوص صحبت کنیم و از این طریق شکایت خود را پیگیری می‌کنیم چراکه فدراسیون کاری برای ما انجام نخواهد داد. چراکه اگر می‌خواستند کاری بکنند پیش از بازی به رئیس فدراسیون گفتم که حواسش به این بازی باشد و با حراست هم صحبت کردم اما هیچ اقدامی صورت ندادند تا این فاجعه رخ دهد و زحمات یک شهر زیر سوال برود.» حسن زاده تصمیم خود را برای انصراف از حضور در فینال جام‌حذفی طی نامه‌ای رسما به فدراسیون فوتبال اعلام کرد :«ما نامه‌ای را ارسال کردیم و حتما به دست مسئولان فدراسیون فوتبال می‌رسد. دیگر در جام‌حذفی و حتی در لیگ دسته اول فصل آینده حضور نخواهیم داشت. با توجه به حواشی‌ که پیش آمده بهتر است در فوتبال نباشیم.»
  تبانی و شرط‌بندی
مالک باشگاه خونه‌به‌خونه اعتقاد دارد نساجی در دو بازی خود تبانی کرده است: «‌در بازی نساجی و راه‌آهن تبانی صورت گرفته است حتی در بازی نساجی مقابل صبا قم هم از طریق شرط‌بندی توانستند نتیجه بگیرند. تمام کارشناسان معتقدند دقیقه28 هیچ اتفاقی صورت نگرفت که داور برای نساجی پنالتی گرفت. من حتی به تاج هم گفتم آقای غیاثی و اصفهانیان می‌خواهند به ضرر ما کار را جلو ببرند. خواهش می‌کنم از داور باتجربه استفاده کنید. همان پنالتی باعث شد تا نساجی به گل‌های بیشتری دست پیدا کند، همه می‌خواستند دست در دست هم بدهند تا نساجی به لیگ‌برتر صعود کند. شما دقت کنید کل استادیوم در اختیار نساجی بود حتی مدیرعامل راه‌آهن هم نتوانست در جایگاه بنشیند مگر می‌شود؟ می‌خواستند با برنامه‌ریزی کارشان را جلو ببرند. در برنامه‌های ورزشی هم متاسفانه به‌نفع نساجی فعالیت می‌‌کنند. عادل فردوسی‌پور 70درصد صعود نساجی به لیگ‌برتر را کمک کرد از آن به بعد در برنامه لیگ یک هم آقای پوربخش جو را به‌نفع نساجی تغییر داد. واقعا با این شرایط برای چه سال آینده در لیگ یک بازی کنیم. ما به هیچ‌وجه در سال آینده در رقابت‌ها حضور نداریم منحل می‌شویم و قصد نداریم در فوتبال فعالیت کنیم. به جز اینکه جسم و روح مردم خسته شود هیچ فایده دیگری هم ندارد.» او در ادامه در خصوص اینکه فتاحی مسئول سازمان لیگ عنوان کرده هنوز نامه خونه‌به‌خونه به‌دست ما نرسیده است، گفت: «آقای فتاحی باید به جای اینکه راجع‌به انصراف ما و این موضوع صحبت کند به فکر این باشد که درخصوص کار دیروز و درگیری پیش آمده توضیح بدهد. من فکر می‌کردم سعید فتاحی آدم باادبی باشد اما روز گذشته با مشتی که به‌صورت سرپرست تیم من زد تعجب کردم. دهان سرپرست تیم من پر از خون بود و تا دیشب در بیمارستان بستری بود. در صورتی که هیچ حرفی به سعید فتاحی نزد. من کنار زمین بودم و از نزدیک این ماجرا را دیدم، ما میزبان بودیم به‌دنبال این نبودیم تا جو را خراب کنیم.» حسن‌زاده همچنین معتقد است تعدادی از بازیکنان راه‌آهن در این تبانی حضور داشته‌اند و همچنین از ارتباط برهم ریختن وضعیت بازیکنان خود توسط نکونام با نتیجه نگرفتن این باشگاه سخن می‌گوید: «مستنداتی به غیر از فیلم‌بازی داریم و تا چند روز دیگر اسامی تعدادی از بازیکنان راه‌آهن که مستقیم در این تبانی حضور داشته اند را منتشر می‌کنیم. جواد نکونام هم صد‌در‌صد در این تبانی حضور داشته و با توجه به ارتباطاتی که دارد نقش موثری در این نتایج داشته است. در مصاحبه‌ای گفته دلم برای بازیکنان خونه‌به‌خونه می‌سوزد اما من دلم به حال بچه‌های نکونام می‌سوزد که همواره جان آنها را به دروغ قسم می‌خورد. او تیم را به هم ریخت تا جایی که اسکوچیچ مجبور شد برخی از بازیکنان را از تیم کنار بگذارد. همیشه یک تیم باید قربانی شود و ما نیز با فوتبال پاکی که به نمایش گذاشتیم امروز قربانی هستیم.»
  ادعای عجیب
انصراف خونه‌به‌خونه از حضور در بازی فینال جام‌حذفی حواشی دیگری نیز در‌پی داشت تا جایی که بیشترین اخبار به این موضوع مربوط می‌شد. پس از اعلام انصراف خونه‌به‌خونه ادعای عجیب از سوی ویسی سرمربی استقلال خوزستان خبرساز شد. ویسی اعلام کرد در صورت انصراف خونه‌به‌خونه حق آنهاست که مقابل استقلال در فینال به‌میدان بروند. هرچند موضوع کاملا مشخص است و معلوم نیست سرمربی استقلال خوزستان بر اساس کدام دستورالعمل و آیین‌نامه چنین اظهار نظری را مطرح کرده اما این تیم در مرحله نیمه‌نهایی در مقابل خونه‌به‌خونه از گردونه مسابقات حذف شده و با توجه به اظهارات فتاحی رئیس کمیته مسابقات در صورت قطعی شدن انصراف خونه‌به‌خونه تیم دیگری جایگزین آن نمی‌شود. این انصراف، نه تنها به سود استقلال تهران خواهد بود و این تیم بدون حضور در بازی فینال قهرمانی را از آن خود خواهد کرد، بلکه دغدغه تیم سایپا را نیز از بین می‌برد و علی دایی به‌همراه سایپا بدون انتظار کشیدن برای برگزاری بازی فینال می‌توانند حضور خود در مسابقات آتی لیگ قهرمانان آسیا را جشن بگیرند.
  تبعات انصراف
با این وجود سازمان لیگ فوتبال در نامه‌ای به رئیس هیات فوتبال استان مازندران و باشگاه خونه‌به‌خونه درمورد تبعات انصراف از ‏فینال جام‌حذفی هشدار داد.‏ در نامه‌ای که حیدر بهاروند به رئیس هیات فوتبال استان مازندران ارسال کرده آمده؛ با توجه به آیین‌نامه ‏رابطه لیگ و باشگاه‌ها و عدم حضور تیم‌ها در مسابقات رسمی برابر مقررات مشمول جرائم انضباطی می‌شود.‏ لذا با توجه به تبعات حاصل از انصراف تیم خونه‌به‌خونه از مسابقه فینال جام‌حذفی خواهشمند است موضوع را بررسی و نظر ‏نهایی آن باشگاه را حداکثر تا ساعت۱۰ صبح روز سه‌شنبه مورخه ۱۱اردیبهشت۹۷ به این سازمان اعلام فرمایید. در صورتی که تصمیم نهایی باشگاه خونه‌به‌خونه مبنی بر انصراف از حضور در فینال جام‌حذفی امروز قطعی شود، بر اساس ماده61 آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال این باشگاه به پرداخت حداقل 50میلیون تومان جریمه می‌شود و همچنین براساس ماده118 آیین نامه انضباطی رکن قضایی می‌تواند علاوه برای این مجازات‌ها سایر مجازات‌های مندرج در آیین‌نامه انضباطی از قبیل سقوط به دسته پایین تر یا اخراج  از حضور در مسابقات فصل آتی می‌تواند در نظر گرفته شود.  از آنجا که اسکوچیچ برای برگزاری بازی فینال جام‌حذفی اعلام آمادگی کرده و سازمان لیگ نیز تلاش می‌کند این بازی در زمان خود برگزار شود، در صورتی که تصمیم نهایی مالک باشگاه خونه‌به‌خونه تغییر کند بازی فینال جام‌حذفی ساعت19 روز پنجشنبه 13اردیبهشت برگزاری می‌شود که در این بازی خونه‌به‌خونه روح الله باقری، مهدی خیری و ابراهیم محمودی(مدیر تیم) را به‌دلیل محرومیت در اختیار نخواهد داشت و میلاد زکی‌پور و داریوش شجاعیان نیز از استقلال محروم خواهند بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید