• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14489
+
-

روز خونین خبرنگاران درکابل

رویداد
روز خونین خبرنگاران درکابل

 29نفر ازجمله 9خبرنگار قربانی تازه‌ترین حمله انتحاری گروه تروریستی داعش شدند تا امسال برای فعالان رسانه‌ای به یکی از خونین‌ترین سال‌ها در طول 3دهه جنگ و درگیری در افغانستان تبدیل شود.

صبح دیروز، زمانی که معمولا خیابان‌های مرکزی شهر کابل مملو از جمعیت است، یک عامل انتحاری که خود را با موتورسیکلت به منطقه «شش‌درک» رسانده بود، جلیقه انفجاری‌اش را در نزدیکی ساختمان سازمان ریاست امنیت ملی افغانستان منفجر کرد. در این حمله 49نفر نیز زخمی شدند.

20دقیقه بعد، یعنی زمانی که نیروهای امدادی، خبرنگاران و نیروهای پلیس در صحنه حاضر شده‌ بودند، عامل انتحاری دوم که خود را به‌عنوان خبرنگار معرفی کرده بود، با عبور از حلقه امنیتی انفجار دوم را رقم زد تا بیشتر تلفات از نیروهای امدادی باشد.

ساعاتی بعد، شاخه «خراسان» گروه داعش با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت این انفجار را به‌عهده گرفت. طبق گزارش شبکه تلویزیونی طلوع افغانستان، یکی از فیلمبرداران این شبکه در این حمله کشته شده است. همچنین نام عکاس خبرگزاری فرانسه، خبرنگار و فیلمبردار تلویزیون وان‌تی‌وی‌ افغانستان و 2خبرنگار از رادیو اروپای آزاد در میان کشته شده‌ها دیده می‌شوند.
منطقه شش درک بخشی از «منطقه سبز» کابل است که به‌شدت از سوی نیروهای امنیتی افغان مورد محافظت قرار دارد.

کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان، مقر فرماندهی ناتو، ساختمان وزارت دفاع، مقر سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و برخی سفارتخانه‌ها ازجمله سفارت آمریکا در منطقه‌شش‌درک قرار دارند. ورود به این منطقه سبز کابل به سادگی امکان‌پذیر نیست اما با این حال، بخش‌های مختلف آن بارها هدف حمله‌های انتحاری قرار گرفته‌اند که یا از سوی نیروهای طالبان انجام شده‌اند یا داعش. این وضعیت انتقادهای شدیدی را متوجه دولت و سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی افغانستان کرده است.

به‌نظر می‌رسد گروه داعش، حمله دیروز علیه ساختمان سازمان ریاست امنیت ملی افغانستان، که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان اطلاعاتی این کشور به شمار می‌رود را باهدف به چالش کشیدن توانایی این نهاد برای مقابله با تروریسم انجام داده است.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان سال گذشته میلادی را مرگبارترین سال برای خبرنگاران فعال در این کشور اعلام کرد. طی سال 2017میلادی، 20خبرنگار کشته و بیش از 60نفر دیگر زخمی شدند. این در حالی است که طی 17سالی که از سقوط حکومت طالبان می‌گذرد، بیش از 80خبرنگار در نقاط مختلف افغانستان کشته شده‌اند. از این منظر، حمله دیروز خونین‌ترین حادثه تروریستی برای خبرنگاران در افغانستان بوده است.

دیروز زمانی که اخبار مربوط به حمله انتحاری کابل لحظه به لحظه تکمیل می‌شد، خبر دیگری مربوط به یک حمله در منطقه دامان در ولایت قندهار در جنوب افغانستان منتشر شد. در این حمله که هدف آن خودروی حامل نیروهای رومانیایی عضو ناتو بود، 11دانش‌آموز که در حال خروج از مدرسه‌ بودند کشته شدند 16نفر دیگر نیز زخمی شدند که 5سرباز رومانیایی جزو آنها هستند.

با آغاز روند ثبت‌نام از مردم برای شرکت در انتخابات پارلمان و شورای شهر که قرار است در مهرماه برگزار شود، حملات تروریستی طالبان و داعش نیز در افغانستان اوج گرفته است. هفته گذشته، حمله‌ای مشابه در غرب کابل نزدیک به 60کشته و 100زخمی به جا گذاشت. حمله‌های انتحاری، بمبگذاری‌ و کشتار، روزها و شب‌های مردم افغانستان را پر کرده‌ و دولت مرکزی ناتوان از کنترل شرایط است؛ گویی دیگر نمی‌توان پایانی بر این خونریزی‌ها متصور بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :