• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14483
+
-

سرپرست شهرداری تهران:

مردم حق دارند بدانند پول شهر کجا خرج می‌شود

گفته‌های رئیس شورای شهر تهران در نشست مبارزه با فساد

محسن هاشمی روزهای پرکاری را تجربه می‌کند. این روزها جلسه‌های متعددی در شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار جدید تهران برگزار می‌شود و رئیس شورا نقشی محوری در این نشست‌ها دارد.

علاوه براین او و سایر اعضا مشغول رایزنی با چهره‌های سیاسی و اجتماعی برای تعیین شهردار تهران هستند. محسن هاشمی البته در روزهای اخیر حضوری مؤثر در برنامه‌های شهرداری داشته و همچنین برای شفاف‌سازی‌ مسائل شهری در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف حاضر شده است.

او روز گذشته در نشست سراسری مدیران سازمان بازرسی شهرداری تهران که با موضوع مبارزه با فساد برگزار شد سخنرانی کرد. به گزارش شهر نوشت، محسن هاشمی گفت: سابقه مبارزه با فساد توسط مردم برای از بین بردن حکومت پهلوی توسط گروه‌های مختلف افراطی، تفریطی و نیروهای معتدل امام‌خمینی (ره) دنبال می‌شد که در این‌باره به این نتیجه می‌رسیم که باید سیره اعتدال را در مبارزه با فساد حفظ کنیم چراکه حرکت تند و مچ‌گیری مشکلی را حل نمی‌کند.

بنابراین، مبارزه با فساد را باید با برنامه و بدون قواسالاری و استفاده تبلیغاتی دنبال کنیم. باید در حوزه مبارزه با فساد طوری رفتار کنیم که هم مردم این موضوع را حس کنند و هم باعث کمک به حل مسائل کشور شود. بعضی مدیران قانون را دور می‌زنند و این در حالی است که درآمدزایی نباید باعث دورزدن قانون شود؛ چراکه دورزدن قانون همان دزدی است، حتی اگر برای شخصیت حقوقی باشد.

محسن هاشمی گفت: در زمان ورودم به مترو متوجه شدم مدیران وقت به بهانه درآمدزایی وارد فعالیت‌های اقتصادی شده‌اند و تعداد زیادی پروژه ازجمله استخر بانک مرکزی، مهدیه تهران، صدور نفت کوره و غیره را انجام می‌دادند. بر این اساس درحالی‌که 30کیلومتر از متروی تهران -کرج باقی مانده بود 60کیلومتر راه‌آهن بم - زاهدان نیز توسط شهرداری انجام می‌شد.

بنابراین مدیر نه‌تنها فرصت نمی‌کرد وظایف خود را به انجام برساند بلکه باعث ایجاد فساد در حوزه کاری خود نیز می‌شد. یکی دیگر از مواردی که در دوره گذشته انجام شده این بود که پروژه صدر باید به انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رسید بنابراین برای تأمین مالی این پروژه یکدفعه اطلس مال از نیاوران که کاربری پارکینگ داشت سردرمی‌آورد و با 800درصد تراکم بدون پیوست ترافیک، اجتماعی و غیره آن هم با امضای تمام مدیران شهرداری ساخته می‌شود.

این باعث سلب اعتماد مردم می‌شود چنانچه پروژه از سال 92رها شده، نه ساخته و نه جمع می‌شود. اگر پروژه‌ها مبنای قانونی، بودجه و غیره نداشته باشند در آنها با مشکل مواجه خواهیم شد. اگر سالم‌سازی‌ نکنیم فشار آن به مردم وارد می‌شود و تبعات آن در زندگی مردم نمود پیدا می‌کند.

در این نشست سرپرست شهرداری تهران هم حاضر بود و در سخنرانی‌اش به موضوع‌هایی درباره نحوه مدیریت شهر پرداخت. سمیع‌الله حسینی مکارم گفت: اگر ما بخواهیم فساد را کم کرده و آن را از بین ببریم باید درنظر داشته باشیم که یکی از اساسی‌ترین امور در دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شهرداری،  شفاف‌سازی‌ و اطلاع‌رسانی است.

مردم حق دارند،  بدانند پولی که برای اداره شهر می‌دهند،  در کجا خرج می‌شود. از این‌رو ما خودمان را مکلف دانستیم که اطلاعات مربوط به درآمد و هزینه را به اطلاع مردم برسانیم. اگر بتوانیم تمامی اقدامات خود را شفاف و بدون هیچ مداخله‌ای به اطلاع مسئولان،  نخبگان،  اصحاب رسانه و مردم برسانیم،  طبعا بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ همچنان که یکی از وعده‌های ارائه شده به مردم از زمان استقرار شورای شهر پنجم و مدیریت جدید شهری این است که شفاف‌سازی‌ و انضباط مالی را ایجاد و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سرپرست شهرداری تهران در ادامه یکی از اساسی‌ترین راه‌های مبارزه با فساد را اصلاح فرایندها دانست و گفت: اگر فرایندها و رویه‌های انجام کار مشخص شود،  بخشی از موضوع فساد کاهش پیدا خواهد کرد؛ همچنان که در ابتدای شروع دوره مدیریت شهری دکتر نجفی فرمودند اصل اول انضباط مالی،  شفافیت و مبارزه با فساد است؛ در این راستا امید می‌رود این سیاست و نگاه تا پایان دوره مدیریت شهری ادامه یافته و منویات مردم و شورای شهر برای مبارزه با فساد و اصلاح فرایندها ادامه پیدا کند.

حسینی مکارم با اشاره به‌وجود بودجه نقد و غیرنقد در شهرداری تهران و وجود هزینه کرد فاقد در بودجه‌های سنوات گذشته،  ابراز کرد: اجرای ناصحیح بودجه نقد و غیرنقد موجب بروز فسادهای بسیار گسترده شده تا جایی که منابع شهرداری از کنترل و نظارت شهرداری مرکز خارج می‌شد؛ البته نمی‌گویم خدای ناکرده این منابع در جهتی غیراز جهت اصلی خودش هزینه می‌شده اما فرایند صحیحی در کار نبوده است.

در بودجه نقد،  پول از مؤدی گرفته و پس از واریز به خزانه شهرداری،  از مسیر صحیح خود در بودجه هزینه می‌شود اما وقتی بودجه غیرنقد وجود داشته باشد،  شهرداری منطقه وقتی از مؤدی پولی دریافت می‌کند،  بخشی از پول را برای پرداخت به پیمانکاران به‌صورت غیرنقد پشت باجه می‌آوردند،  مهر می‌زدند و در اختیار کارگزار قرار می‌دادند.

خود این فرایند یکی از عوامل اصلی آن است که شهرداری برای پرداخت‌ها دچار مشکل می‌شد. او در پایان سخنانش خبری مهم درباره شفاف‌سازی‌ قراردادهای شهرداری را در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

حسینی مکارم گفت: هم‌اکنون با هماهنگی شورای شهر تهران،  خزانه واحد ایجاد شده و در قراردادها نیز با جدیت پیگیری می‌کنیم که ارائه اطلاعات به مردم صورت گیرد؛ مردم باید بدانند این قراردادها با چه مصالح،  زمان و منابعی داده شده و چه کسانی جزء رقبا بوده‌اند.  به‌گفته سرپرست شهرداری تهران، در شرایط رقابت برابر بین متقاضیان ایرانی و خارجی،  اگر پیمانکارانی باشند که داخل کشور می‌توانند فعالیت کنند،  به‌طور قطع در اولویت قراردادهای شهرداری تهران قرار می‌گیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید