• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14436
+
-

این روزها در مرکز شهر شور و هیجان خاصی برای برپایی جشن‌های نیمه‌شعبان برپاست

طلوع می‌کند آن آفتاب پنهانی

روایت
طلوع می‌کند آن آفتاب پنهانی

باد که توی کوچه می‌پیچید انگار همه پرچم‌های سه‌گوش آواز می‌خواندند. روی همه‌شان نوشته بود: «یا مهدی(عج) ادرکنی». زن‌های همسایه کوچه را آب و جارو می‌کردند. بوی اسپند بلند می‌شد و آن وقت شیرینی و نقل و شربت بود که کام همه رهگذران را شیرین می‌کرد. مادرهای شهدا قاب عکس جگرگوشه‌هایشان را از تاقچه و رف‌ها برمی‌داشتند و به طاق نصرت سر خیابان وصل می‌کردند. آخر همه یادشان بود که آنها پیش از آنکه بروند بیشتر از همه زحمتکش این جشن بودند. سال‌ها از آن روز‌ها گذشته، همه چیز عوض شده است اما جشن شیرین میلاد امام ما هنوز رنگ‌وبوی‌‌ همان سال‌ها را دارد.


کوچه‌ها غرق نور می‌شوند

مسجد «ناظم‌الدوله» یکی از قدیمی‌ترین مساجد تهران در مرکز شهر به‌حساب می‌آید. عمر این مسجد به اندازه محله آبشار است. سال‌هاست که اهالی این محدوده جشن نیمه‌شعبان را در این مسجد برگزار می‌کنند. امام‌جماعت این مسجد می‌گوید جوان‌هایی که همه‌روزه به مسجد رفت‌وآمد دارند متولی برگزاری این جشن می‌شوند و سعی می‌کنند با کمترین امکانات در این زمینه برنامه‌های فرهنگی نیز داشته باشند. جشن نیمه‌شعبان همیشه به شکل خودجوش برگزار می‌شود. علت آن هم عشق بزرگی است که اهالی این محله‌ها نسبت به امام زمان (عج) خود دارند. آنها او را در زندگی‌شان حاضر می‌بینند و در سالروز میلاد ایشان سر از پا نمی‌شناسند. امام‌جماعت مسجد ناظم‌الدوله از مشارکت همه اهالی در این جشن می‌گوید و به برکات آن اشاره می‌کند: «در این زمان مبارک، همکاری اهالی محله و کسانی که به مسجد مراجعه می‌کنند بیشتر می‌شود. جوان‌‌ها بیش از دیگران در جنب‌وجوش هستند. این جشن برکات زیادی دارد. مسئله مهدویت و رجعت منجی، بار دیگر برای نسل‌های جوان‌تر مطرح می‌شود و کوچک‌‌ترها نیز به جمع منتظران مشتاق امام مهدی(عج) می‌پیوندند و این مسئله کوچک و کمی نیست.» 


قدقامت طاق‌نصرت‌ها

«محله‌های اطراف میدان‌ خراسان انگار مهد برگزاری جشن نیمه‌شعبان هستند»؛ این را محمد میرزایی که از معتمدان و ساکنان قدیمی خیابان ۱۷ شهریور است می‌گوید و به حال و هوای این روزها در این محله‌ها اشاره می‌کند: «اینجا همه با نیمه‌شعبان عهد دارند. سال‌‌هاست که اهالی متدین این محله زود‌تر از دیگر محله‌ها برای برگزاری این جشن پیشقدم می‌شوند. این عشق به آنها ارث رسیده است؛ یعنی پدران همین جوان‌ها هم که حالا ریسه‌‌کشی می‌کنند و پرچم بالای در خانه ها نصب می‌کنند این کار‌ها را برای آقا کرده‌اند. این عشق از بین نمی‌رود و هر سال دوباره در این روز‌ها جان می‌گیرد.» میرزایی می‌گوید خیلی‌ها از محله‌های دور و نزدیک در شب‌های نیمه‌شعبان به اینجا می‌آیند تا کامشان شیرینی و شربت اهالی این محله شیرین شود و تماشاگر نورافشانی‌ها و چراغانی‌ها شوند؛ «جوان‌های این محله همه هنرشان را به کار می‌گیرند و هر سال بهترین ریسه‌کشی و چراغانی را انجام می‌‌دهند. طاق‌‌های نصرتی که جایشان ثابت است به برگ‌‌های سبز و گل و پرچم‌ها مزین می‌شوند و هرچه ریسه در انبار مسجدهاست بیرون آورده می‌شود تا این عشق بیشتر جلوه‌گر شود.» 


مسابقه‌ای برای منتظران امام

برنامه‌های جشن نیمه‌شعبان در محله‌های شهرمان تنها به پخش شیرینی و شربت و تماشای نورافشانی‌ها منحصر نمی‌شود. عده‌ای از جوانان خوش‌ذوق مسجدی از این فرصت استفاده کرده و در تلاش برای شناساندن ویژگی‌های حضرت‌مهدی(عج) به همسن‌‌وسال‌های خودشان هستند. مرتضی هادیان‌فر که سابقه زیادی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی در مسجد امام‌جعفرصادق(ع) دارد در این‌باره می‌گوید: «نیمه‌شعبان فرصتی است که شناختمان را نسبت به امام‌زمان(عج) بیشتر کنیم، با مفهوم انتظار آشنا شویم و ویژگی منتظران حضرت را بشناسیم. به همین دلیل هرسال در این جشن بزرگ، اقدام به تهیه پرسشنامه به همراه کتابچه‌هایی کوچک می‌کنیم. در این بسته کوچک فرهنگی به ویژگی‌ها و زندگینامه، یاران حضرت مهدی(عج) و نحوه غیبت ایشان اشاره می‌کنیم و از شهروندان می‌خواهیم که پس از مطالعه آن در مسابقه‌‌مان نیز شرکت کنند تا اطلاعات خود را در این زمینه محک بزنند.» هادیان‌فر به حدیثی اشاره می‌کند که در آن می‌گوید هرکس امام زمان خود را نشناسد و از او پیروی نکند به مرگ جاهلیت از دنیا می‌رود؛ «امید ما این است که با اجرای این برنامه فرهنگی قدمی در راستای شناخت ویژگی‌های امام‌زمان(عج) برداریم. جوانان الان بیش از هر زمان دیگر به الگو نیاز دارند و برگزاری این مسابقات کمک می‌‌کند که آنها شناخت بهتری نسبت به مسئله مهدویت و غیبت امام عصر پیدا کنند.»


برپایی ایستگاه‌های صلواتی در محله‌ها

همزمان با برگزاری جشن به مناسبت نیمه‌شعبان در بیشتر خیابان‌های شهرمان ایستگاه‌های صلواتی برپا می‌شود. شهرداری مناطق مختلف نیز بر روند جانمایی و استقرار این ایستگاه‌ها نظارت ویژه خواهند داشت. توزیع شیرینی و شربت و شکلات، پخش مداحی به مناسبت نیمه‌شعبان و توزیع بسته‌ها و کتاب‌های فرهنگی در زمینه شناخت امام‌زمان(عج) از برنامه‌‌های ویژه این ایستگاه‌های صلواتی خواهد بود. نذری‌دادن در این روز‌ها عمل بسیار پسندیده‌ای است به شرط آنکه این کار باعث ایجاد ازدحام و ترافیک در خیابان‌ها نشود. اگر تصمیم به دادن نذری در این روز مبارک دارید بهتر است آن را به نزدیک‌ترین ایستگاه صلواتی برده و در آنجا با نظم بیشتری اقدام به توزیع غذا، شربت یا شیرینی کنید. با توجه به اجرای برنامه نورافشانی و جشن‌های مختلف خیابانی برخی از معابر اصلی شهر در شب نیمه‌شعبان مسدود می‌شود. پس بهتر است برای شرکت در این جشن‌ها از آوردن خودرو پرهیز کنید و با پیاده آمدن به خیابان‌ها از شرکت در این جشن مبارک لذت ببرید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید