• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 27 آذر 1396
کد مطلب : 1441
+
-

شهر در رسانه‌ها

چرا نمای شهر زشت است؟ «روزنامه اعتماد» در گفت‌وگو با حامد رضایی، معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران درباره چهره زشت خیابان‌ها و ساختمان‌ها شهری از او پرسیده است. رضایی هم گفته «ما هنوز نتوانسته‌ایم این فرهنگ را در بین شهروندان ایجاد کنیم که بپذیرند نما و جداره جزو مشاعات و متعلق به همه مردم شهر است. متأسفانه رویکرد ما در شهرداری درکل ایران و نه فقط تهران همیشه این بوده که به فضای داخل ساختمان توجه می‌کنیم، اما به نما و جداره خیلی توجه نمی‌کنیم.»

خفگی به اضافه امیدواری آلودگی هوا موضوع گزارش‌های اجتماعی این روزهای اکثر روزنامه‌هاست. روزنامه «هفت صبح» در تیتر و عکس صفحه اول خود با تیتر «خفه شدیم اما امیدواریم» به آلودگی هوای تهران در آغاز هفته جاری پرداخته است. این گزارش به کاهش تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس از سال92 به بعد و روند امیدوارکننده آن اشاره کرده است. اینکه «روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در 9ماه نخست هر سال اینگونه بوده است: 89روز در سال 91، 98روز در سال92 ، 74روز در سال93، 70روز در سال94، 48روز در سال 95 و 58 روز در سال اخیر.»

ساماندهی دستفروشان در نیویورک و پاریس روزنامه «شرق» در یادداشتی نوشته :«امروزه در شهرهای بزرگ دنیا سدمعبر را به‌عنوان پدیده‌ای غیرقابل حذف پذیرفته‌اند و در شهرهای بزرگ دنیا از نیویورک گرفته تا پاریس با ساماندهی- تأکید می‌کنم ساماندهی- عوارض تحمیلی دستفروشی به سایر شهروندان را به حداقل ممکن کاهش داده‌اند.»

طرح‌های سر به هوا در آلودگی هوا روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان طرح‌های سر به هوا از بی‌نتیجه بودن این طرح‌ها در رفع آلودگی هوا گزارش داده است؛ «از اجرای طرح آب‌پاشی هوا گرفته تا طرح‌هایی همچون اجرای طرح ترافیک، معاینه فنی خودروها و تعیین محدوده زوج و فرد که البته در کوتاه‌مدت تأثیراتی را به همراه داشت اما در همه این سال‌ها هنوز طرحی که بتواند به‌عنوان راهکاری مؤثر برای کاهش آلودگی هوا شناخته شود، مطرح و اجرایی نشده است.» محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در این‌باره به جام‌جم گفته «بارگذاری جمعیت و صنعت در تهران فراتر از حد توان اکولوژیکی این شهر است و باعث معضلات زیست‌محیطی همچون آلودگی هوا شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید