• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14369
+
-

شهرهای سبز، شهرهای سالم

شهردار پاریس یادداشتی تحت عنوان «شهرهای سبز، شهرهای سالم» به تحریر درآورده‌ است. در این یادداشت آمده است که  در سراسر جهان آلودگی هوا از مسائل مهم بهداشت عمومی و مسئول مرگ‌ومیر میلیون‌ها نفر در سال است؛ این آمار تکان‌دهنده است. در حقیقت ما باید هم‌اکنون بیش از پیش انگیزه داشته باشیم تا گام‌های جسورانه‌ای برای پاک شدن هوا برداریم.
خبر خوب این است که شهرداران شهرهای جهان توانایی کاهش تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا را دارند. تا سال2050 بیش از دو سوم جمعیت جهان در شهرهای مختلف زندگی خواهند کرد. به‌عنوان شهردار، وظیفه ما حفظ سلامت، ایمنی و رفاه شهروندان است و در این میان افزایش سلامت عمومی یک اولویت محسوب می‌شود. آلودگی ناشی از احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی در  اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، قطارها، اتوبوس‌ها و... تغییرات اقلیمی را تسریع کرده و منجر به بروز بحران در حوزه سلامت عمومی شده است. این است که شهرها در سراسر جهان به‌دنبال اجرای سیاست‌هایی برای حفظ سلامت محیط‌زیست و سلامت روحی و جسمی شهروندان‌شان هستند. این مهم است که رهبران شهری ابتکار عمل را برای مقابله با مسائل پیچیده محیط‌زیست از طریق سیاست‌های نوآورانه به‌دست بگیرند. به همین دلیل است که شهرداران و مقامات کشورهای عضو گروه رهبری آب و هوای کلانشهرها (C40) که از 12شهر قدرتمند دنیا هستند، متعهد به کاهش تعداد وسایل نقلیه با سوخت‌های فسیلی شده‌اند و فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی استاندارد و دوچرخه را در میان شهروندان‌شان گسترش داده‌اند. شهرهای C40، گروهی از شهرها هستند که برای کاهش واردشدن گازهای کربن دار و تطبیق با تغییرات آب و هوایی کره زمین فعالیت می‌کنند. هدف اصلی شکل‌گیری این گروه مقابله با تغییرات اقلیمی است.

پاریس  یکی از این شهرهاست و میلان، لندن، لس آنجلس، مکزیکوسیتی، سیاتل، اوکلند، بارسلونا، کیپ تاون، کپنهاگ، کویته و ونکوور از دیگر شهرهای این گروه هستند. براساس تعهد شهرهای C40 می‌توان به‌طور بالقوه سالانه از مرگ زودرس بیش از 45هزار نفر در جهان جلوگیری کرد. پاریس در میان این شهرها متعهد شده که تا سال2025 دیگر هیچ‌گونه اتومبیلی با سوخت فسیلی نداشته باشد که این برنامه 21روز به میانگین امید به زندگی هر شهروند پاریسی اضافه می‌کند. همچنین با این کار از مرگ‌ومیر زودرس سالانه 400نفر در اثر آلودگی هوا در این شهر جلوگیری خواهد شد. رهبران شهرها با ایجاد فضاهای عمومی استاندارد و پیاده‌مدار، می‌توانند به بهبود وضعیت سلامت هموطنان خود کمک کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و همچنین انواع مختلف سرطان را تا 23درصد کاهش دهند. این یک چشم‌انداز برای سلامت عمومی در قرن21 است. حفاظت از سلامت عمومی شهر، نه‌تنها به حال تک تک شهروندان مفید است بلکه سلامت محیط‌زیست را نیز به جهت مثبت سوق می‌دهد. هم‌اکنون زمان آن رسیده است که تمام تلاش خود را برای توسعه سیاست‌هایی که رویاهای ما را به واقعیت تبدیل می‌کند، به‌کار گیریم؛ چراکه حق شهروندان، داشتن فضاهای شهری بدون ترافیک، بدون فرسایش، بدون دود و بدون سر و صداست.
منبع: هافینگتون پست

این خبر را به اشتراک بگذارید