• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14357
+
-

از ایده تا پدیده

خانه استارت‌آپ کرج که از سال 96 فعالیتش را آغاز کرده محیطی است برای فعالیت صاحبان ایده

دانش روز
از ایده تا پدیده




الهام یوسفی| البرز-خبرنگار: 

سخنران بالای سن از تجربه‌های شخصی‌اش برای عده‌ای جوان حاضر در سالن با هدف انتقال تجربه و ارائه راهکار در رویداد هفتگی استارت‌آپ (همفکر کرج) سخن می‌گفت؛ در میان هیاهوی صدای او جوانان پرشور و ذوق بر روی صندلی چشم و گوششان را به نکاتی که آن مرد بیان می‌کرد، داده بودند. آن‌ها آمده بودند تا با همفکری کنار یکدیگر ایده‌هایشان را طبق روال همیشه به زبان بیاورند و همفکر و تازه توانایی‌های خود را نشان دهند. جوان‌هایی که در فضای خانه استارت‌آپ حلقه‌های همفکری تشکیل می‌دهند و گرد یک میز جمع می‌شوند. 

سخنرانی نه خسته‌کننده بود، نه طولانی. مفید و ارزشمند بود. در پایان با تقدیر از این جوان‌ها برنامه در سالن دیگری با وسایل کار ادامه پیدا کرد؛ سالنی سرتاسر میز و صندلی، تخته‌های وایت‌بورد، کاغذ و قلم و قاب‌های زیبایی از جوانان خوش‌فکر که کلی ایده به همدیگر می‌دادند. 

بودن در چنین فضایی که جوانان با انگیزه و هدفمند به سراغ علاقه‌مندی‌شان هستند، جوان‌های دیگر را بیشتر ترغیب خواهد کرد زیرا بستری مفید است برای آن دسته از افرادی که پر از ایده و مهارت هستند اما نمی‌دانند کجا شکوفا کنند. در تب و تاب ثبت این لحظه‌ها بودم تا این‌که تصمیم گرفتم با جوانی که در سالن او را سفیر توانمند‌سازی و امیدآفرینی خطاب کردند بیشتر آشنا شوم. 


توان‌یابی که سفیر توانمند‌سازی خطابش می‌کنند

سومین فرزند خانواده‌‌ای یک توان‌یاب است که فقط با توان ۲۰ درصد از دست راستش کارهای مهمی انجام می‌دهد. این پسر ۳۰ ساله کرجی می‌گوید: تحصیلاتم تا اول دبیرستان است و خودآموز کار با کامپیوتر را شروع کردم. 
«وحید رجبلو» می‌افزاید: حدود 4 ماه است با خانه استارت‌آپ کرج آشنا شده‌ام. تا قبل از این با دوستان استارت‌آپی در ارتباط بودم. آشنایی من در یکی از رویدادهای هفتگی شروع شد. بعد از آن در هفته دوم برنامه همفکر از من دعوت شد و مهمان خانه استارت‌آپ کرج شدم. از همان زمان فعالیتم را شروع کردم.  وی می‌گوید: سعی کردم در این مدت افرادی را که من را می‌شناسند به خانه استارت‌آپ دعوت کنم و این مرکز را به آن‌ها معرفی کنم. تصمیم دارم در برنامه‌های آینده افراد سرشناسی را هم که با آن‌ها در ارتباطم  معرفی کنم. در این مدت از کلاس‌های این مجموعه استفاده کردم و خودم هم توانایی‌هایم را در اختیار دوستانم قرار دادم. به طور مثال دوستانم در اینجا برنامه‌ای به من معرفی کردند که گفتار را به نوشتار تبدیل می‌کند و این برای شرایط من که تایپ کردن را سخت می‌کرد خیلی خوب بود. اکنون در حد توانم به چند نفر از دوستانم آموزش می‌دهم اما خودم را در حد استاد نمی‌بینم. در گذشته هم به دلیل استقبال عده‌ای، اینترنتی با هزینه شخصی به داوطلبان آموزش ویدئویی می‌دادم. 

وی ادامه می‌دهد: من خودم را بیشتر برنامه‌نویس می‌دانم. زمانی‌که که برنامه‌نویسی را تا حدودی به صورت خودآموز یاد گرفتم وارد بازار کار شدم؛ البته تا قبل از این از کامپیوتر درآمدزایی می‌کردم. اما اکنون بازار کارم رونق پیدا کرده و بسیاری از طرح‌های دیگر را انجام می‌دهم. سعی دارم یک تیم ثابت تشکیل بدهم تا با گروهم ادامه دهم. 
توان‌یاب جوان کرجی درباره ایده‌اش تحت عنوان «همیار مهر» می‌افزاید: ایده همیار مهر که امروز به اسم «توانیتو» ارتقا پیدا کرده، به طور گسترده در ایران و خارج از کشور هیچ مشابهی ندارد. ایده این برنامه سال 94 شروع شد. آن زمان برای پیاده کردن ایده باید از یکسری نیازهای اولیه معلولان مطلع می‌شدم بنابراین تحقیقاتم را شروع کردم چون کار گسترده‌ای بود.  وی اضافه می‌کند: نیازهای اولیه مثل خرید، رفت و آمد، درمان و انجام کارهای اداری را شناسایی کردم تا معلولان در این شرایط به نفر دومی احتیاج نداشته باشند و با یک حساب کاربری در سایت نیازهایشان را برطرف کنند. برای اجرایی کردن ایده بیش از 7 ماه تحقیق انجام دادم. ابتدا برای رفع نیاز، اما در بازار کار برنامه‌هایی را به شکل‌های دیگر دیدم که زودتر از ایده من اجرا شدند. دلیلش این بود که شرایط من خاص‌تر بود.

وی می‌گوید: سال 95 با سرمایه‌گذاری یکی از دوستانم ایده اجرایی شد و سایت آزمایشی «همیار مهر» راه افتاد. حدود 250 خدمات ثبت شد، خودم هم از خدمات پزشکی استفاده کردم و بعدها سایت را ارتقا دادم. اکنون علاوه بر آن خدماتی که دارد امکانات جدیدی برای کسب و کار ایجاد کردم و یکسری موارد دیگر که تا 2 ماه آینده از نسخه نهایی آن رونمایی می‌شود. 
رجبلو، می‌گوید: برای ایده «همیار مهر» همان توانیتو از میان 23 استارت‌آپی مقام سوم را کسب کردم، در چندین نمایشگاه هم شرکت کردم و بازتاب خوبی داشت. در برنامه‌های تلویزیونی زیادی دعوت شدم و با خبرنگاران داخل و خارج از کشور مصاحبه داشتم. 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا او را سفیر توانمند‌سازی خطاب می‌کنند، می‌گوید: دوستانم در فضای مجازی این لقب را به من دادند و خودم دلیش را نمی‌دانم. شاید دلیلش شرایطم باشد و این‌که با تلاش خودم از صفر شروع کردم. تنها شاهد روزهایم مادرم است. وی در پاسخ به این سؤال که در آینده چه تصمیمی دارد، می‌افزاید: سلامتی‌ام را در اولویت قرار دادم، نیاز به آب‌درمانی دارم که هم زمان می‌برد و هم هزینه دارد. زیرا در آینده برنامه‌های مهمی دارم. پس باید مراقب سلامتی‌ام باشم. برنامه «توانیتو» خیلی برایم اهمیت دارد و بدون سلامتی ممکن نیست. 


استارت‌آپ، توانمندی کسب و کار نوپاست

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری کرج در معرفی مرکز خانه استارت‌آپ می‌گوید: استارت‌آپ به معنی مرکز تسهیلگری و توانمندی کسب و کارهای نوپاست. خانه استارت‌آپ کرج از سال 96 فعالیت رسمی خودش را آغاز کرده است. این مجموعه یک محیط کار اشتراکی برای فعالیت صاحبان ایده و نخبگان است. فضایی برای افراد دارای ایده، تا ایده‌های خود را تبدیل به پدیده کنند که در این زمینه برای سرمایه‌گذران قابلیت داشته باشد.  «احمد خیری» اضافه می‌کند: از دیگر فعالیت‌های این مرکز توسعه فرهنگ کارآفرینی است. این اتفاق با برگزاری برنامه‌هایی که منجر به توسعه ارتباطات، تشکیل کارگروه‌ها و دوره‌های تخصصی در حوزه‌های توانمند‌سازی فراهم می‌شود و به توسعه فرهنگ کارآفرینی کمک خواهد کرد.  این مسئول در ادامه می‌افزاید: این مرکز با حمایت از تیم‌های دانش‌بنیان و استقرار تیم‌های استارت‌آپی اکنون نزدیک به 500 نفر فعال مؤثر و جدی در شهر کرج دارد و 14 تیم هم در این مرکز به صورت مستمر فعالیت دارند. وی می‌افزاید: خانه استارت‌آپ برای اولین بار در ایران راه‌اندازی شده است و با وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات مشارکت دارد تا بتواند تمام استان را متمرکز به این فعالیت‌ها کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید