• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14329
+
-

ژئوپارک قشم الگوی ژئوپارک‌های خاورمیانه است

ژئوپارک
ژئوپارک قشم الگوی ژئوپارک‌های خاورمیانه است

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین نشست بین‌المللی ژئوپارک‌های یونسکو در قشم، گفت: ژئو پارک قشم در کنار اهمیت ملی آن می‌تواند به‌عنوان الگوی موفق در خاورمیانه و غرب آسیا مطرح شود.

به گزارش ایرنا،  مینو فرشچی افزود: برخورداری از ژئو پارک‌ها به‌معنای مشارکت اجرایی مردم در توسعه پایدار با محوریت طبیعت‌گردی است.

به گفته معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، اگرچه پیش‌تر نقش مردم در موضوعاتی همچون کاهش تغییرات اقلیمی مشاهده شده، اما این تأثیرگذاری در ژئو پارک‌‌ها از سایر عرصه‌ها پررنگ‌تر است.

فرشچی با تأکید بر اینکه ژئوپارک قشم باید بسترساز آموزش و پژوهش‌های گسترده در منطقه شود، افزود: داشتن ژئو پارک شکوفایی فرهنگی و اقتصادی جامعه محلی را به‌دنبال دارد.
راضیه لک، رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور نیز در نخستین نشست بین‌المللی ژئوپارک‌های یونسکو گفت: این مجموعه با توجه به توانمندی‌های علمی و اجرایی خود، آماده شناسایی ژئو پارک‌‌های جدید در ایران و کشورهای منطقه است.

راضیه لک افزود: سازمان زمین‌شناسی پیش از این نقش مهمی در شناسایی ژئوپارک‌های قشم، ارس و طبس ایفا کرده است.

او افزود: سازمان زمین‌شناسی از 20سال پیش فعالیت‌های خودجوش و فرایندی خود برای شناسایی ژئوپارک‌های ایران را آغاز کرده و اکنون آماده است توانمندی خود را برای توسعه و شناسایی ژئوپارک‌های جدید به‌کار گیرد.

نخستین نشست بین‌المللی توسعه ژئو پارک‌های یونسکو عصر شنبه در قشم آغاز شد و امروز به‌کار خود پایان می‌دهد. نمایندگان 22کشور جهان و 250شرکت‌کننده داخلی در نخستین نشست ژئوپارک‌های یونسکو حضور یافتند. از اکتبر سال 2010تا‌کنون 77ژئوپارک از 25کشور، به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها (GGN) ملحق شده‌اند که به کمک یونسکو فعالیت می‌کند.
 ژئو پارک به‌دلیل موقعیت استراتژیک خود در خلیج‌فارس از اهمیت بالایی برخوردار است و نماینده منطقه‌ای میان ژئوپارک‌های آسیای شرقی و اروپایی است. جزیره قشم از تنوع فرهنگی و زمین شناختی بالایی برخوردار است.

 ژئوپارک قشم مارس سال 2006به همت مهندس بیژن فرهنگ دره شوری، کارشناس برجسته محیط‌زیست در فهرست شبکه جهانی ژئوپارک‌های ملی به ثبت رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید