• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14312
+
-

نگاه غلطی که صرفاً مردان را نان‌آور قلمداد می‌کند

نگاه غلطی که صرفاً مردان را نان‌آور قلمداد می‌کند

زهرا کریمی،  مشاور وزیر تعاون،  کار و رفاه اجتماعی،  آسیب‌پذیرتر بودن زنان نسبت به مردان در بازار کار ایران را یکی از عوامل اعمال تبعیض و نابرابری در شرایط کار برای زنان می‌داند. او با تأکید بر این موضوع به وضعیت کنونی اقتصاد کشور اشاره کرده و به همشهری می‌گوید: « در شرایط کنونی که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی با مشکلات و چالش‌های بیشتری روبه‌رو شده‌اند،  زنان بیش از مردان در معرض تعدیل نیرو و بیکاری قرار گرفته‌اند.

این مسئله از آن روست که کارفرمایان حتی در شرایط برابر و باوجود داشتن نیروهای زن و مرد متخصص،  درصورت بروز مشکلات اقتصادی،  برای تعدیل نیرو ابتدا به سراغ زنان می‌روند». کریمی این رویکرد را ناشی از این نگاه غلط می‌داند که مردان را نان‌آور اصلی خانوارها قلمداد می‌کند.  او در این خصوص می‌افزاید: « طبق آمارهای رسمی سرپرست 12.5درصد از خانوارهای ایرانی زنان هستند که این میزان رو به افزایش نیز هست.

جدا از این موضوع نیز زنان همچون مردان حق حضور در بازار کار و تأمین هزینه‌های زندگی خود را دارند و نباید تحت عناوین مختلف این حق را از آنها گرفت». اشتغال زنان با حداقل دستمزد و حقوق موضوع دیگری است که به گفته کریمی همواره به‌عنوان یک رکن از نابرابری در بازار کار مطرح است. به اعتقاد او؛« در برخی کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی زنانی مشغول به‌کار هستند که حتی ارقامی پایین‌تر از حداقل دستمزد مصوب را دریافت کرده و هیچ‌گونه بیمه‌ای ندارند اما تنها به‌دلیل اینکه می‌دانند در جای دیگری فرصت اشتغال نخواهند داشت به‌کار خود ادامه می‌دهند». 

کریمی تنها راه خروج از این شکاف و نابرابری شغلی برای زنان کارگر را علاوه بر اعمال نظارت،  بهبود شرایط اقتصادی کشور دانسته و می‌گوید:« زمانی‌که رشد و توسعه اقتصادی اتفاق بیفتد فضا برای جذب نیروی کار بیشتر فراهم می‌شود. گرچه در این شرایط هم باز زنان در مرحله دوم برای ورود به بازار کار بعد از مردان قرار دارند».

این خبر را به اشتراک بگذارید