• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14253
+
-

جزئیات تأسیس شعبه 3 بانک خصوصی ایران در اروپا

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان اعلام کرد: بانک‌های ایرانی خاورمیانه، سامان و سینا قصد دارند برای تسهیل مراودات تجاری ایران با شرکای خارجی به‌ویژه اروپا در آلمان شعبه تاسیس کنند.  علی ماجدی به ایرنا گفت: طبق برنامه، بانک خاورمیانه در شهر مونیخ و بانک سامان در شهر فرانکفورت شعبه می‌زند اما بانک سینا هنوز شهر مورد نظر خود را تعیین نکرده است.

وی یادآور شد: پیش از بانک‌های خصوصی و پس از اجرای برجام، بانک ملی ایران در هامبورگ و بانک سپه شعبه فرانکفورت در حوزه تجارت خارجی و عملیات ارزی ایران فعال شده‌اند و بانک «تجارتی ایران و اروپا» نیز در این عرصه فعالیت دارد به‌گونه‌ای که بخش قابل‌توجهی از مراودات ارزی ایران پس از برجام به همت شعبه بانک ملی در آلمان و بانک مشترک ایران و اروپا انجام شده است.

 آلمان که تا پیش از اعمال تحریم‌ها، جزو بزرگ‌ترین شریکان تجاری ایران بود، با لغو تحریم‌ها و اجرای برجام در دی‌ماه1394 تلاش کرد بار دیگر در بازار ایران حضور یابد. براساس آمار گمرک، آلمان در سال گذشته بیش از 3میلیارد و 84 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد و در رده پنجم بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران قرار گرفت؛ با این حال هنوز در حوزه واردات از ایران به‌ویژه خرید نفت چندان پیشتاز نبوده و در فهرست 5 کشور برتر واردکننده کالا از ایران قرار ندارد.



تاسیس شعبه بانک خاورمیانه تا 2ماه دیگر

حسین سلیمی، نایب‌رئیس هیأت‌‌مدیره بانک خاورمیانه در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به مذاکرات و هماهنگی‌های چندماه اخیر برای تاسیس شعبه در شهر مونیخ آلمان تأکید کرد: برای تاسیس شعبه در کشورهای اروپایی مقررات پیچیده‌ای وجود دارد و بانک‌های متقاضی باید استانداردهای جهانی را رعایت کنند تا بتوانند مجوز فعالیت را بگیرند. وی درباره فرایند طی شده برای تاسیس شعبه بانک خاورمیانه در مونیخ آلمان تأکید کرد: از حدود یک سال گذشته مذاکرات شروع شده و یک مؤسسه بین‌المللی کار ارزیابی کیفی و رعایت استانداردهای بین‌المللی را بررسی کرد و پس از حضور کارشناسان این نهاد بین‌المللی، وزیر مربوطه در مونیخ آلمان به ایران آمد و پس از بررسی دقیق شرایط بانک خاورمیانه، موافقت خود را با تاسیس شعبه اعلام کرد.  انتظار می‌رود تا 2‌ماه دیگر نهاد  ذی‌ربط مجوز نهایی را صادر کند. سلیمی درباره دلیل انتخاب بانک خاورمیانه گفت: کشورهای اروپایی دنبال بانک‌هایی هستند که کمترین مشکلات را داشته باشند و در گذشته از حیث ارتباطات بانکی به‌ویژه در دوران تحریم‌ها مشکلی نداشته باشند. وی با اشاره به مقررات بازل3 درخصوص استانداردهای بانکی افزود: یکی از شرایط همکاری نهاد نظارتی آلمان با بانک‌های ایرانی به نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها برمی‌گردد. شاخص کفایت سرمایه 13 تعیین شده و از آنجا که بانک خاورمیانه چند سالی است فعالیت خود را آغاز کرده و مشکلی از حیث کفایت سرمایه و نسبت بدهی‌ها و دارایی‌ها ندارد و استانداردهای بین‌المللی را رعایت کرده، نهاد نظارتی کشور آلمان این بانک را تایید کرده است. سلیمی تصریح کرد: هر بانک ایرانی که بتواند استانداردهای بازل3 را با موفقیت پشت سربگذارد و از کفایت سرمایه مطلوبی برخوردار بوده و از حیث رعایت مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم پرونده‌ای روشن داشته باشد، می‌تواند در این مسیر گام بردارد اما از آنجا که بانک‌های ایرانی به‌ویژه بانک‌های دولتی و شبه‌دولتی دارای کفایت سرمایه لازم نبوده و مطالبات معوق آنها بالاست با مشکلات جدی مواجه هستند. این عضو هیأت مدیره بانک خاورمیانه شرط بهبود روابط بانکی با بانک‌های اروپایی را حساسیت بالا برای رعایت استانداردهای بین‌المللی مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، مدیریت ریسک و همچنین اجرای استانداردهای بانکی عنوان کرد و در عین حال گفت: اگر تصمیم احتمالی دولت آمریکا مشکلی ایجاد نکند، می‌توانیم خدمات ارزی و سویفت مبادلات بانکی را از طریق شعبه بانک در مونیخ ارائه دهیم و به‌طور طبیعی فرایند همکاری با بانک‌های دیگر اروپایی تسهیل خواهد شد.



ایجاد شعبه بانک سینا؛  به زودی

محمدرضا ساروخانی، معاون برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و امور بین‌الملل بانک سینا هم به همشهری می‌گوید: افتتاح شعبه در کشورهای اروپایی بسیار سخت بوده و نزدیک به 2سال است که درگیر این ماجرا شده‌ایم و لازمه ایجاد شعبه در اروپا، انطباق با استانداردهای بین‌المللی بانکی است. وی افزود: بانک سینا از 2سال پیش با انعقاد قراردادی با شرکت معتبر بین‌المللی حسابرسی KPMG به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مشاوره‌ای خدمات مالی و مورد تأیید بافین آلمان در مقام نهاد نظارتی بر بازار پولی این کشور نسبت به ارزیابی و انطباق شرایط بانک با استانداردهای بین‌المللی اقدام کرد. وی درباره جزئیات رعایت استانداردهای مورد تأکید نهاد نظارتی بافین آلمان می‌افزاید: این استانداردها در قالب اسنادی شامل مدل و استراتژی کسب و کار، منشور حسابرسی داخلی، سند استراتژی ریسک، سند سیاست تطبیق مقررات و سند مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم می‌شود.

ساروخانی تأکید کرد: پس از گزارش مؤسسه KPMG به‌عنوان نهاد مورد تأیید اداره نظارت بافین، درخواست خود را برای ایجاد شعبه بانک سینا ارائه کردیم و البته نزدیک به یک‌ماه و نیم قبل مجوزهای لازم از بانک مرکزی ایران اخذ شد که انتظار می‌رود شعبه این بانک در شهر مونیخ آلمان به‌زودی تأسیس شود. وی تأخیر در صدور مجوز فعالیت شعبه بانک سینا در آلمان را نگرانی آلمان از تصمیم احتمالی دولت آمریکا در ارتباط با برجام خواند و افزود: کل فرایند صدور مجوز در یک بازه زمانی شش‌ماهه باید انجام شود که آلمان‌ها با کندی این فرایند را بررسی می‌کنند. ساروخانی با اشاره به ارائه خدمات ارزی به شرکت‌ها و هلدینگ‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان با تأسیس شعبه در مونیخ آلمان، افزود: بدون تردید اگر نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها مطلوب نباشد، اصلا تقاضای فعالیت در حوزه بین‌المللی داده نمی‌شود و امیدواریم بتوانیم نیازها و خدمات مورد نیاز مشتریان را پاسخ دهیم.



ایجاد  شعبه بانک سامان در ماه‌‌های آینده

علیرضا معرفت، سرپرست قائم مقام مدیرعامل بانک سامان درباره جزئیات راه‌اندازی شعبه این بانک در شهر فرانکفورت آلمان اظهار کرد: افتتاح شعبه خارجی تابع مقررات 2کشور مبدا و مقصد است و به همین دلیل برای تأسیس شعبه‌ای در کشور آلمان علاوه بر اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی ایران، رایزنی‌ها و مذاکرات فشرده‌ای با مقامات بانکی آلمان شروع کردیم و مبنای فعالیت هر شعبه بانک در کشور خارجی ارائه تمامی مستندات لازم در ارتباط با رعایت استانداردهای بین‌المللی از جمله اطمینان از مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است. وی با بیان اینکه تمامی مراحل لازم برای تاسیس شعبه بانک سامان در شهر فرانکفورت آلمان سپری شده است، پیش‌بینی کرد  این شعبه در ماه‌های آینده راه‌اندازی شود و سطح همکاری و ارائه خدمات به مشتریان افزایش یابد. معرفت با اشاره به وضع تحریم‌های ناحق علیه ایران در دوران تحریم‌ها، تاکید کرد: در این شرایط سخت بانک‌های ایران و البته بانک سامان به طور مشخص مسئولیت ارزی در زمینه تامین کالاهای اساسی را برعهده داشت و بلافاصله پس از امضای برجام، مذاکرات برای گسترش روابط کارگزاری گسترده با بانک‌های دنیا و ایجاد شعبه دنبال شد، انتظار می‌رود شاهد بهبود روابط بانکی ایران با بانک‌های اروپایی در آینده نزدیک باشیم. این مدیر ارشد بانک سامان تاکید کرد: بدون تردید بهبود روابط بانکی با بانک‌های اروپایی در گرو رعایت استانداردهای بین‌المللی و مقررات ناظر بر مبارزه با پولشویی است و هرچه بانک‌های ایران در این مسیر گام بردارند، شاهد تسهیل شرایط خواهیم‌بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید