• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14246
+
-

کنترل آفت در بوستان‌های جنوب غرب شهر

شته‌ها قلع و قمع شدند

شته‌ها قلع و قمع شدند

علی‌الله‌سلیمی| خبرنگار:

منطقه 17


بخشی از زیبایی‌های فصل بهار را این روزها می‌توان در بوستان‌های سرسبز دید که با انواع پوشش‌های گیاهی و گل‌های رنگارنگ جلوه خاصی به این فصل از سال داده است. معمولاً هنگام گذر از کنار بوستان‌ها، محوطه‌های گلکاری شده و زیبایی را می‌بینیم که با انواع گل‌های زیبا و رنگارنگ این فصل، فضای محله‌ها را عطرآگین کرده است، اما در کنار این زیبایی‌ها برخی آفات از جمله «شته» گل‌های رز را در این فصل مورد حمله قرار می‌دهند. به همین دلیل، فعالیت‌هایی برای از بین بردن آنها در حال انجام است. 
    
اغلب بوستان‌های جنوب غرب تهران، این روزها میزبان محوطه‌های گلکاری شده‌ای هستند که زیبایی‌های فصل بهار را دوچندان کرده‌اند، اما وجود برخی آفات در بوستان‌ها، لزوم توجه به حفظ زیبایی بوستان‌ها را در این فصل یادآوری می‌کند.

«سمیه صیفوری» مدیر مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز شهرداری منطقه 17 با اشاره به این موضوع می‌گوید: «همزمان با فصل بهار و گرم شدن تدریجی هوا برخی آفات هم به جان گیاهان می‌افتند. در این بین، در فضاهای سبز شهری که گل‌ها و درختچه‌های رز از زیبایی خاصی برخوردارند، مورد حملات حشرات‌ریز و کوچک با رنگ‌های سبز، قرمز و سیاه به نام«شته» قرار می‌گیرند.»

به گفته وی، شته با تغذیه از شیره گیاهی باعث بدشکلی برگ‌ها و سرشاخه‌ها و در نهایت کاهش رشد گیاه و محصول می‌شود. 


راه‌های کنترل آفت شته 

مرحله اوج خسارت این آفت مکنده، تغذیه از شیره نباتی و تولید عسلک فراوان حاصل از تراوش‌های شیره گیاهی و تجمع کلونی این حشره در سر شاخه‌های جوان و غنچه‌های گل رز است که مانع تشکیل گل در درختچه‌ها می‌شود.

مدیر مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز شهرداری منطقه 17 درباره راه‌های کنترل آفت می‌گوید: «برای کنترل این آفت راه‌های مختلفی وجود دارد، از جمله حذف مکانیکی سرگل‌های آلوده که به مرحله تراوشات آفت رسیده است یا آبشویی با سرآبپاش فشار قوی که باعث اختلال و پراکندگی شکل کلونی از جمعیت این حشره می‌شود، اما اگر فعالیت و تکثیر این آفت به یکباره گل‌های رز را در فضای سبز شهری در بر بگیرد، کارشناسان دفع آفات اقدام به تجویز دارو یا دیگر توصیه‌های گیاهپزشکی می‌کنند.»


آبشویی و تجویز آفت‌کش‌های گیاهی

از بین بردن آفت شته بدون آسیب رساندن به محیط‌زیست از رویکردهای اصلی مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز شهرداری منطقه 17 است که در این زمینه اقدامات لازم انجام شده است. مدیر این مرکز با تأکید بر این مسئله می‌گوید: «مرکز تحقیقات با حذف مکانیکی، آبشویی و تجویز آفت‌کش‌های گیاهی توانسته با استفاده از سموم شیمیایی برای کنترل آفت شته رز جلوگیری کند.»

صیفوری می‌گوید: «به دلیل اثرات زیست‌محیطی سعی کرده‌ایم از آفت‌کش‌های سازگار با محیط‌زیست استفاده کنیم. از آفت‌کش گیاهی تنداکسیر (عصاره سیر و فلفل) و صابون پالیزین برای آبشویی در مرحله اولیه آفت هم استفاده کردیم و نتایج مثبت این اقدامات کنترل آفت شته در سطح  منطقه بوده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید