• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 27 آذر 1396
کد مطلب : 1422
+
-

قطب صنعتی کشور در محاصره

گفت‌و‌گو با رئیس مجمع نمایندگان اصفهان

قطب صنعتی کشور در محاصره

هاجر مرادی:

به نظر می‏رسد قطب صنعتی کشور این روزها نفس‏های آخرش را می‏کشد و تعطیلی کارخانه‌هایی چون پلی‌اکریل و صنایع نساجی در آن گواهی بر این موضوع است. صنایعی که در پی تعطیلی آن‏ها کارگران بسیاری بیکار شدند. در این باره با سید ناصر موسوی لارگانی، رئیس مجمع نمایندگان اصفهان، گفت‌و‌گو کردیم. 

همان طور که می‏دانید صنعت اصفهان رو به نابودی است و شاهد تعطیلی متوالی کارخانه‌ها هستیم. فکر می‌کنید مهم‏ترین دلیلی که تولیدکنندگان توان تولید را از دست می‏دهند، چیست؟

استان اصفهان از نظر تولید وضع خوبی ندارند و دلیل آن فشارهای مضاعف نابسامانی اقتصادی است که به تولید‌کنندگان و صنعتگران استان وارد می‌شود. اما تعطیلی کارخانه‌ها دلایل زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به فشارهای مالیاتی و پایلوت بودن اصفهان در اغلب طرح‏ها اشاره کرد. برای مثال اصفهان در طرح جامع مالیاتی اولین استانی بود که شامل این قانون شد. حالا بگذریم از این‌ که همه ساله از نظر افزایش درآمدهای مالیاتی هم ما را تحت فشار قرار می‌دهند. در این شرایط تولید‌کنندگان توان تولید را از دست می‏دهند و نمی‏توانند با همکاران خود در دیگر استان‌ها و خارج از کشور رقابت کنند. 

تولیدکنندگان از سوی بانک‏ها هم تحت فشار هستند. چرا؟

سود تسهیلات بانکی پایین آمده، اما وام‏هایی که تولیدکنندگان از قبل گرفته‏اند، به همان روال قبلی در حال تسویه شدن است. از سوی دیگر هیچ‌کدام از بانک‌ها به تولیدکنندگانی که در حال تسویه وام‌های قبلی خود هستند، وام جدید نمی‌دهند. 

از مشکلات مالیاتی و بانکی که بگذریم بوروکراسی هم یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان است. آیا قبول دارید طی کردن روال اداری در اصفهان بحرانی شده است؟ 

بله. به دلیل همین مشکل بسیاری از تولید‌کنندگان در تلاش هستند با انتقال دفتر کار خود به استان‌های دیگر از این معضل رهایی پیدا کنند. من خود در جریان پرونده‏ای هستم که تولید‌کننده 8 ماه است تلاش می‌کند با دوندگی یک پروانه بهره‌برداری بگیرد، اما هنوز موفق نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید