• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14173
+
-

قصر، آپارتمان و چادر

قصر، آپارتمان و چادر

هفدهمین فصل از لیگ‌برتر با همه فراز و نشیب‌هایش به‌پایان رسید اما زمان برای هیچ تیمی متوقف نخواهد شد. شاید تنها چند باشگاه علاقه‌مند باشند تا رتبه این فصل‌شان در جدول نهایی لیگ را در فصل آینده نیز تکرار کنند اما تکاپوی تیم‌های دیگر برای برهم‌زدن جدول، به لیگ هجدهم جذابیت زیادی خواهد بخشید. لیگ‌برتر در این فصل، سرشار از اتفاق و ماجراجویی بود. از تکرار قهرمانی تا جنگ بر سر سهمیه تا ثانیه‌های پایانی و از کورس سقوط تا بازگشت‌های بزرگ. میانگین تنها 2 و 12 صدم گل در هر مسابقه لیگ، نشان می‌دهد که این رقابت‌ها ایران هنوز از فقر گلزنی رنج می‌برد اما در ایران، فوتبال هنوز یکی از اساسی‌ترین مسائل کشور است و صدای لیگ در پایان هر هفته از بازی‌ها به‌گوش می‌رسد. 
  دوباره قرمز
بعد از سپاهان اصفهان، دیگر هیچ تیمی موفق نشده بود قهرمانی لیگ‌برتر را تکرار کند. پرسپولیسی‌ها اما به این طلسم پایان دادند. «افت قهرمان‌ها» سندروم تکراری فوتبال ایران به‌شمار می‌رود اما تیم برانکو در لیگ هفدهم مهارنشدنی بود. این تیم در تمام طول فصل مدعی شماره یک قهرمانی محسوب می‌شد و در این مسیر تقریبا هیچ رقیب مهمی نداشت. تیم پرفسور در 30 هفته لیگ 19 بار برنده شد و تنها 4 بار شکست خورد. آنها علاوه بر بیشترین برد، بهترین آمار گل زده و کمترین آمار گل خورده لیگ را نیز به خودشان اختصاص دارند تا درنهایت شایستگی، یازدهمین قهرمانی‌شان در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران را به‌دست بیاورند. 
  دو بازگشت بزرگ
در هفته‌هایی که پرونده قهرمانی لیگ کاملا بسته شده بود، جنگ برای کسب سهمیه آسیا با جذابیت زیادی ادامه داشت. این سهمیه سرانجام به باشگاه‌هایی تعلق گرفت که در نیم‌فصل دوم بازگشت‌هایی خارق‌العاده را تجربه کرده بودند. ذوب‌آهن که در پایان نیم‌فصل اول تیم نهم جدول رده بندی بود، حتی با وجود از دست دادن 3بازیکن سرباز، بهترین تیم نیم‌فصل دوم لیگ هفدهم لقب گرفت. تیم امیر قلعه‌نویی فصل را با 55امتیاز، پشت‌سر پرسپولیس در رده دوم جدول تمام کرد. استقلال شفر نیز در لیگ هفدهم یک رنسانس بزرگ را پشت‌سر گذاشت. آنها که با علیمنصور حتی به آخرین رده جدول نیز رسیده بودند، سرانجام بر سکوی سوم لیگ تکیه زدند. اگر آبی‌ها به قهرمانی جام‌حذفی دست پیدا کنند، سایپا نیز راهی لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد. 
  هیاهو کشنده است!‌
علیرضا منصوریان اولین مربی اخراجی لیگ‌برتر بود که تنها 7هفته بعد از شروع فصل کارش را از دست داد. کمی بعد نوبت به زلاتکو کرانچار رسید و در ادامه اکبر میثاقیان از روی نیمکت مشکی‌پوشان اخراج شد. در لیگ‌برتر 16تیمی، 6تیم در طول فصل سرمربی‌شان را تغییر دادند. مرور لیست سرمربیان اخراجی نشان می‌دهد که تغییرات متعدد و حواشی زیاد، برای تیم‌ها درست مثل سم بوده است. نفت تهران که مدام بین علی کریمی و حمید درخشان در حرکت بود، سرانجام با هومن افاضلی سقوط کرد. مشکی‌پوشان هم بعد از میثاقیان و مرزبان و عنایتی و مهابادی، طعم سقوط را چشید. داوود مهابادی با 7شکست متوالی روی نیمکت مشکی‌پوشان و در حالی که حتی یک امتیاز به‌دست نیاورده بود، ضعیف‌ترین مربی لیگ هفدهم لقب گرفت. تغییرات نیمکت‌ها البته برای چند تیم نیز موثر بود. از استقلال تهران تا سپیدرود رشت. تیم‌هایی که به کمک سرمربیان جدید، به نتایج مطلوب‌شان دست پیدا کردند. 
  همیشه پای یک اصفهانی در میان است
در پیروزی‌های خاص و یک طرفه لیگ هفدهم، ردپای اصفهانی‌ها به وضوح دیده می‌شود. بهترین پیروزی این فصل فوتبال ایران، سهم تیم امیر قلعه‌نویی شد. ذوب‌آهن با به‌ثمر رساندن 6گل به استقلال خوزستان، بهترین نتیجه لیگ را از آن خودش کرد. بهترین پیروزی خارج از خانه فصل نیز، به سپاهان اصفهان تعلق دارد. تیمی که در ورزشگاه امام رضا مشهد، مشکی‌پوشان را با نتیجه 5برصفر شکست داد. رضا دهقانی و میلاد سرلک، ستاره‌های این مسابقه بودند. بهترین گلزن و بهترین پاسور لیگ‌برتر هفدهم، هر دو از پرسپولیس بودند. در دوسال گذشته مهدی طارمی آقای گل لیگ شده بود و انتظار می‌رفت جدایی این بازیکن، کفش طلای لیگ را از سرخپوشان بگیرد اما این‌بار نوبت علی علیپور بود که شگفت‌انگیز ظاهر شود و با 19گل زده، آقای گل لیگ‌برتر شود. مرتضی تبریزی با 13گل، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده این بازیکن بود. محسن مسلمان نیز علیرغم نیمکت‌نشینی در هفته‌های پایانی با 10پاس‌گل بهترین پاسور فصل شد. اینکه در ایران تنها با 10پاس می‌شود عنوان بهترین پاسور را به‌دست آورد، نشان از ضعیف لیگ‌برتر در خطوط میانی دارد. علیرضا بیرانوند نیز با 17مسابقه بدون گل خورده، بیشترین کلین‌شیت را به نام خودش ثبت کرد اما اتفاق ویژه دروازه‌بانی لیگ، شکسته‌شدن رکورد دقایق متوالی گل نخوردن توسط سیدحسین حسینی بود. سید درون دروازه استقلال فراتر از حد انتظار ظاهر شد و به تیم‌ملی نیز رسید.  
  داربی 
دو داربی، دو گلزن و دو برنده. در رقابت‌های لیگ‌برتر هفدهم، غنایم داربی به‌صورت یکسان بین قرمزها و آبی‌ها تقسیم شد. برد مسابقه رفت سهم پرسپولیس شد و در مسابقه برگشت، این استقلال بود که بازی را به‌نفع خودش تمام کرد. گل علی علیپور از روی نقطه پنالتی تنها گل داربی رفت بود و در داربی برگشت نیز استقلال با تک‌گل وریا غفوری پیروزی را جشن گرفت. اگر تیم شفر به قهرمانی جام‌حذفی دست پیدا کند، فصل جدید فوتبال ایران با داربی سوپرجام آغاز خواهد شد. 
  سقوط دو قدرت
سپاهان و تراکتورسازی، بازنده‌های بزرگ لیگ هفدهم بودند. باورنکردنی به‌نظر می‌رسد اما در پایان فصل سپاهان تنها یک پله بالاتر از منطقه سقوط دیده می‌شود. یعنی اگر به جای دو تیم، 3تیم راهی لیگ یک می‌شدند، سپاهان باید فصل جدید را در دسته اول شروع می‌کرد. تراکتورسازی نیز یک فصل افتضاح را پشت‌سر گذاشت. آنها که فصل گذشته مدعی قهرمانی بودند، این‌بار فصل را در رده دهم تمام کردند. تصور می‌شد ورود ساغلام این تیم را متحول کند اما ساغلام بدتر از یحیی گل‌محمدی نتیجه گرفت. 
  یک سینوس عجیب
 روند هیچ‌کدام از 16تیم لیگ‌برتر در این فصل به اندازه پیکان عجیب و غریب نبود. تیم مجید جلالی در 4هفته اول در حسرت پیروزی باقی ماند اما از هفته پنجم تا هفته دهم همه بازی‌ها را با پیروزی پشت‌سر گذاشت. بعد از 7برد متوالی، دوران قحطی از راه رسید و این بار پیکان در 8مسابقه برنده نشد. با 5پیروزی در 7بازی بعدی، تیم جلالی دوباره به رده‌های بالای جدول نزدیک شد اما پیکان در 4هفته پایانی لیگ فقط یک امتیاز گرفت تا سهمیه آسیا را از دست بدهد. پیکان، سینوسی‌ترین و پرنوسان‌ترین تیم این فصل لیگ‌برتر بود.
  پی‌جی‌جی و شهاب حسینی!‌
پدیده این فصل لیگ‌برتر، بدون تردید پارس جنوبی جم بود. تیمی که در اولین تجربه لیگ برتری‌اش، مدتی در صدر جدول قرار داشت و سرانجام فصل را در رده خوب پنجم به‌پایان برد. با پنجمی ، تیم مهدی تارتار موفق‌ترین تیم تازه ‌وارد تاریخ لیگ‌برتر به‌شمار می‌رود. ویدیویی که از پشت صحنه سریال شهرزاد منتشر شده بود، از علاقه جدی شهاب حسینی به پارس جنوبی خبر می‌داد. تصویر شهاب به بنرهای ورزشگاه جم نیز راه پیدا کرد. تیم محبوب قباد سریال شهرزاد، لحظات خوب زیادی در لیگ داشت اما هنوز هم همه قبل از هر چیز، صحنه هدر رفتن پنالتی محسن فروزان از این باشگاه در خاطره هواداران فوتبال باقی مانده است. 
  کابوس کسر امتیاز 
پدیده مشهد تنها تیمی بود که در لیگ هفدهم با کابوس کسر امتیاز روبه‌رو شد. آ‌ها 6امتیاز را از دست دادند و ناگهان دچار فروپاشی شدند. تیمی که در نیم‌فصل اول برای بردن سهمیه آسیایی می‌جنگید، در نیم‌فصل دوم تا هفته‌های پایانی خطر سقوط را احساس می‌کرد. حتی همین حالا که لیگ تمام شده، همچنان احتمال کسر امتیاز از پدیده مشهد وجود دارد. 
  بی تماشاگر
در 4مسابقه لیگ‌برتر هفدهم، تماشاگران اجازه حضور در ورزشگاه را نداشتند. سپاهان در جریان میزبانی از تراکتور و فولاد در مسابقه میزبانی از پدیده ناچار شدند در ورزشگاه خالی به‌میدان بروند. استقلال و پرسپولیس نیز در چنین وضعیتی قرار گرفتند. استقلال در مسابقه با گسترش و پرسپولیس در برابر نفت تهران.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید