• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14125
+
-

بن‌بست مادر

گذر خاطره
بن‌بست مادر

راحله عبد الحسینی| خبرنگار:

هــویـــت بــرخـی از کوچه‌پسکوچه‌ها و خیابان‌های شهرمان از افرادی گرفته شده که در آن محل زندگی می‌کردند. خیابان و کوچه را به نام آنها می‌خواندند و کم‌کم این نام‌ها ماندگار شد و به روزگار ما رسید. مثل همین بن‌بست «مادر» در محله کاشانک شمیران؛ بن‌بستی که شاید برای افرادی که حالا در برج‌های همین محله زندگی می‌کنند رمزگشایی نشده باشد و ندانند که در این بن‌بست به جای این آپارتمان‌ها خانه حیاط‌دار مادری بوده به نام «اشرف‌سادات قیدی»؛ مادری خوش قلب و مهربان که گره‌گشا و امین مردم بود.

«راحله امینیان» مجری برنامه «به خانه برمی‌گردیم» که در محله کاشانک متولد شده و نتیجه اشرف‌سادات خانم است می‌گوید: «اشرف‌سادات قیدی، مادربزرگ پدرم بود. همه اهل محل به او مادر اشرف‌سادات می‌گفتند. خانه مادر اشرف‌سادات با حیاط بزرگ و درخت‌های سرسبزش داخل این بن‌بست بود که حالا آپارتمان شده و دیگر خبری از آن خانه نیست. مادر اشرف سادات زن مؤمنی بود و به دلیل سیادتش اهل محل نذر او می‌کردند.

من فقط یک خاطره خیلی دور از ایشان دارم که یکبار آمدیم خانه‌شان و به من انار داد.» مزار مادر اشرف‌سادات در قبرستان قدیمی کاشانک است؛ قبرستانی که قبل از اینکه کلنگ ساخت‌وسازها به جان محله‌ها بیفتد اهالی در آن جمع می‌شدند و برای اهل قبور فاتحه می‌خواندند و بهانه‌ای می‌شد که همدیگر را ببینند و از احوال هم باخبر شوند. برج‌ها و آسمانخراش‌ها که ساخته شد شکل و شمایل این قبرستان محلی و برخی قبور از بین رفت. الان سنگ قبرها تخریب شده و فقط چند قبر باقی مانده و بقیه فضای سبز شده است. قبرهای باقیمانده هم پشت آپارتمان‌های ساخته شده قرار گرفته و از دید رهگذران دور است. فقط قدیمی‌های محله کاشانک از وجود این قبرستان با خبرند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید