• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14123
+
-

پیونگ‌یانگ؛ زیبای ناشناخته

زندگیدر کره‌شمالی، متفاوت از کلیشه‌هایی که رسانه‌های دنیا از آن ارائه می‌دهند، جریان دارد و به گشایش ارتباط با جهان امیدوار است

گزارش
پیونگ‌یانگ؛ زیبای ناشناخته

روز جمعه که دنیا با شوق و حرارت مذاکرات تاریخی رهبران دو کره را نظاره و دنبال می‌کرد، انتشار این خبر که این ملاقات تاریخی به‌صورت زنده از تلویزیون دولتی کره‌شمالی پخش نشده، خیلی‌ها را متعجب کرد.

کره‌شمالی، وقتی که پای رابطه حکومت و مردم در میان باشد، واقعا هم تعجب‌آور خواهد بود. اما بخشی از این برداشت‌ها در غرب، نتیجه چیزی است که رسانه‌ها به خورد مخاطب خود در سراسر دنیا داده‌اند. بعد از تشدید تحریم‌های سنگین بین‌المللی علیه کره‌شمالی در پی آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای این کشور، خیلی از مخالفان این رژیم امیدوار بودند این فشارها، باعث فروپاشی و متلاشی شدن کره‌شمالی خواهد شد. اما افراد معدودی که اخیرا کره‌شمالی را دیده‌اند، نظر متفاوتی دارند. یکی از این افراد، ریچارد جواد حیدریان کارشناس امور خاور دور است که اخیرا به همراه یک هیأت دانشگاهی به کره‌شمالی سفر کرده و در مقاله‌ای برای الجزیره، تجربیات خود را از این رویداد نادر نوشته است.

او با اشاره به تحریم‌های شدید علیه کره‌شمالی نوشته، برخلاف انتظار کارشناسان و رسانه‌های غربی، نشانی از فلج شدن زندگی روزمره مردم به‌خاطر این تحریم‌ها دیده نمی‌شود و مشخصا حکومت کره‌شمالی توانسته زیر بار این فشارها دوام بیاورد و زندگی عادی در این کشور ادامه دارد.او همچنین نوشته است که در سفر چهار روزه خود، متوجه تلاش زیاد حکومت کیم جونگ اون برای مدرن‌سازی کشورش شده و اینطور استنباط کرده است که تلاش‌های رهبر کره‌شمالی برای عادی‌سازی روابط با دنیا، در راستای شتاب بخشیدن به این مدرن‌سازی است.

آنچه که نویسنده مقاله الجزیره را تحت‌تأثیر قرار داده، فضای شهری پیونگ یانگ بوده است. به گفته او، چشم‌انداز شهر واقعا زیباست و آن را «احتمالا تمیزترین، ساختارمندترین و همینطور خالی‌ترین» پایتختی که در زندگی دیده توصیف کرده است؛ «حتی یک ذره زباله هم در خیابان‌ها دیده نمی‌شود، درحالی‌که رودخانه‌ها به طرز خیره‌کننده‌ای تمیز هستند.»

توصیف او از شهر و به‌خصوص متروی عجیب آن، بازگویی روایتی است که همین زمستان گذشته، مجله معتبر نشنال جئوگرافیک از پیونگ‌یانگ ارائه داده است. این مقاله در پی گفت‌وگو با معدود غربی‌هایی که به پیونگ‌یانگ سفر کرده‌اند نوشته شده است و اسراری از این شهر می‌دهد که به سختی می‌توان نشانه‌ای از آنها در رسانه‌های غربی پیدا کرد. یک ویژگی شهر که مورد توجه نشنال جئوگرافیک قرار گرفته، زیبایی بصری آن در نماهای هوایی است. نویسندگان مقاله، همچنین به حضور پررنگ و همیشگی سربازان ارتش در زندگی روزمره مردم کره‌شمالی پرداخته‌اند. بر این اساس، ارتش نه‌تنها مسئول دفاع از کشور است که تقریبا تمام پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کشور را هم اجرا می‌کند و در همه جای زندگی مردم دیده می‌شوند.

زیبایی شهر، همچون مقاله الجزیره، در این مقاله هم مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است؛ «(در ایستگاه‌های اتوبوس و فضاهای عمومی) به جای تبلیغات و دیوارنگاره‌های متداول، فضاها با نماهای زیبا از طبیعت و دیگر صحنه‌های زیبا پوشیده شده‌اند.»

در شهر 3 میلیون نفری پیونگ‌یانگ، پیدا کردن ماشین‌های شخصی بسیار سخت است و بار اصلی حمل‌ونقل شهر، بر‌عهده اتوبوس‌های عمومی است. بلیت اتوبوس در پیونگ‌یانگ، یک دهم یک سنت آمریکاست که عملا قیمتی ندارد.

بخش مغفول دیگر جامعه کره‌شمالی، ‌وجود تفریحات لوکس و غیرمنتظره است. یکی از آنها، اسکی کردن در پیست‌ها و اسکیت‌بازی در پیست‌های بی‌شماری است که در پیونگ‌یانگ و دیگر مناطق کره‌شمالی وجود دارد. آنطور که نشنال جئوگرافیک نوشته است، اسکیت‌سواری در طول سال‌ها، از تفریح طبقه خاص جامعه، حالا به ورزشی عمومی تبدیل شده و از زمانی که حکومت به کیم جونگ اون رسیده، دولت مردم را تشویق می‌کند تا بیشتر از گذشته ورزش کنند.

حیدریان هم در مقاله‌ای که در الجزیره نوشته، به بخش دیگری از زندگی لوکس مردم اشاره کرده است: رستوران‌گردی. او به دعوت میزبانان خود به چندین رستوران بسیار لوکس در پیونگ‌یانگ رفته و البته به این موضوع اشاره کرده است که مشتریان این رستوران‌ها، معمولا افراد طبقه برگزیده جامعه هستند.

آنچه که در هر دو مقاله به آن اشاره شده، متروی منحصر به فرد پیونگ‌یانگ است. این مترو که یادآور متروی دوران شوروی است، تمیز و مرتب است و فراتر از وسیله‌ای برای حمل‌ونقل، کارکردی ایدئولوژیک هم دارد؛ در تمام ایستگاه‌ها، سرودهای حماسی سوسیالیستی پخش می‌شود و تصاویر کیم ایل سونگ بنیانگذار کره‌شمالی و دیگر شخصیت‌های رژیم کره‌شمالی در سراسر آن دیده می‌شود.

سرنوشت سربازان آمریکایی در کره‌جنوبی چه می‌شود؟

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا با اشاره به توافق تاریخی دو کره برای صلح گفته است که سرنوشت سربازان آمریکایی در کره‌جنوبی، در مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی مشخص خواهد شد. قرار است بعد از دیدار تاریخی رهبر کره‌شمالی با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم با کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی ملاقات کند. به گزارش پرس‌تی‌وی، متیس گفت: «فعلا باید همراه با پروسه جلو برویم و مذاکره کنیم. این کاری است که دیپلمات‌ها باید انجام دهند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید