• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14050
+
-

شهردار تهران؛ بایدها و نبایدها

یادداشت
شهردار تهران؛ بایدها و نبایدها

سیدعلی مفاخریان| شهردار منطقه9:

وظایف شهرداری‌ها در جهان امروز رو به گسترش است و شهردار تهران مدیر اجرایی انتخاب شده از سوی شورای اسلامی شهر تهران، نقش کلیدی‌ای در به ثمر نشستن مصوبات شورا از یک طرف و عمران و آبادانی شهر از طرف دیگر دارد؛ نقشی که مجری آن بایستی از ویژگی‌ها و توانمندی‌های ویژه‌ای برخوردار باشد.

در این مجال و به‌دنبال تضارب آرا و اندیشه‌ها فرصتی فراهم شد تا از نگاه متخصصان شهری آنچه را به‌عنوان ویژگی و توان مدیریتی بایستی در شهردار تهران دنبال شود بیان شود تا هم فرصتی برای منتخبان شورای اسلامی شهر تهران فراهم شود و هم ویژگی‌های مورد انتظار جامعه تخصصی مدیریت شهری از شهردار آینده تهران بازگو گردد. به این ترتیب انتظارات داخل و خارج از سازمان در قالب بایدها و نبایدها بیان می‌شود و در انتخاب فرد واجد صلاحیت اثر می‌گذارد.

1. ایجاد زیرساخت‌های عمرانی، خدماتی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی در شهر در چهارچوب مردم‌سالارانه، توسعه‌یافته، بهره‌گیری از الگوهای اسلامی و ایرانی و هویت‌بخش. 
2. تعامل با جریانات حاکمیتی و نهادها و سازمان‌های مدنی، حقیقی و حقوقی در جهت کسب منافع شهری و پرهیز از جناح‌بندی‌های سیاسی.
3. اجرای دقیق برنامه‌ها، چشم‌اندازهای شهر تهران در اسناد فرادستی و جلوگیری از اعمال سلیقه‌های مدیریتی به‌منظور حفظ منابع مالی، انسانی، سرمایه‌ای.
4. استفاده از نیروهای متخصص، توانمند، مدیر، مدبر، خلاق، مقتدر، لایق با بهره‌گیری از نظام شایسته‌سالاری، کارشناسانه، هوشمند با اصلاح ساختار سازمانی.
5. توانمندسازی، کادرسازی، شایسته‌گزینی، جوان‌پروری و استفاده از توان و نقش گروه‌های اجتماعی ـ جوان، نخبگان و زنان.
6. نظارت دقیق بر نحوه اجرای پروژه‌ها در سطوح ملی ـ کلان ـ منطقه‌ای با تفویض اختیار و اجرای وظایف ذاتی، قانونی، برنامه‌ای و تکلیفی.
7. توجه به نقاط محروم و محرومیت‌زدایی و کاهش فاصله بین شمال و جنوب شهر
8. مشارکت شهروندان، افزایش حس مسئولیت‌پذیری و رعایت اعتدال و عدالت در تصمیمات خرد و کلان
9. توجه به وضعیت معیشت پرسنل، بازنشستگان، کارمندان، کارگران و بدنه شهرداری و خانواده آنان
10. تمرکززدایی از پایتخت برای جلوگیری از تداوم افزایش جمعیتی و جلوگیری از خطر بزرگ تخریب و فاجعه انسانی بروز زلزله به خصوص در بافت فرسوده
11. تقویت نظام اداری و پاسخگویی سازمان در جهت هوشمندسازی، کوچک‌سازی و برون‌سپاری فعالیت‌ها
12. تغییر و اصلاح الگو و سبک زندگی شهری با ایجاد عناصر هویت‌بخش، فرهنگساز، شهرساز در چهارچوب طرح‌های فرادست، ملی و برنامه‌ای برای ایجاد آرمان شهر تهران
13. انجام فعالیت‌ها و کارکردهای شهری با حفظ محیط زیست پایدار و جلوگیری از تخریب آن با هدف کاهش آلاینده‌ها و مراکز آلوده‌کننده آب، هوا، خاک
14 ایجاد مدیریت واحد شهری، حذف موازی‌کاری‌ها و جلوگیری از ارائه خدماتی که هزینه‌های مضاعفی را برای شهروندان به همراه دارد
15. مدیریت بر پسماند، نزولات جوی، تقاضای سفر، منظور و اکولوژی شهری و مصرف انرژی در شهر تهران
16. ایجاد راهکارهای محرک توسعه برای نوسازی، بهسازی شهر تهران خصوصاً بافت فرسوده، مسئله‌دار
17. توجه به حمل و نقل عمومی احداث و تکمیل شبکه مترو و بزرگراهی
18. کنترل عوامل بحران‌ساز و آسیب‌پذیر شهری از ابعاد کالبدی فضایی زمین‌شناسی و ساختاری
«تهران شهری برای زندگی» یک ایده دست‌نیافتنی نیست، اگر مدیریت شورا و شهر بخواهند تا تحولات بنیادی را در تهران رقم بزنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید