• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14046
+
-

برج - باغ نفس تهران را گرفت

حسن خلیل‌آبادی| عضو شورای اسلامی شهر:

تهرانی که امروزه مملو از ساختمان‌های بلند و کوتاه، ترافیک و آلودگی هوا شده است، روزی باغ‌شهری زیبا و یکی از مناطق خوش‌آب و هوای ایران بود که با گذر زمان و افزایش ارزش زمین، روز به روز فضاهای مشجرش جای خود را به بناهای بتنی و فلزی داده‌اند و معاملات پرسود در این حوزه جای طراوت و زیبایی را گرفته‌اند.  

یکی از قوانینی که لطمه جبران‌ناپذیری بر ریه تنفسی تهران وارد کرد، مصوبه «برج ـ باغ» بود که بر اساس این قانون سوداگران به باغ‌های تهران و نواحی اطراف هجوم آوردند و این محدوده‌هایی را که حکم ریه وتنفسگاه شهر را داشتند، به نمادی از تجمل‌گرایی و ثروت تبدیل کردند. 

سرکشیدن ساختمان‌های بلندمرتبه در باغ‌های پایتخت‌ از سال ۱۳۸۲ با مجوز مدیریت شهری تحت عنوان «برج‌ـ ‌باغ» آغاز شد و در سال‌های گذشته میزان آنها افزایش پیدا کرد.   این مصوبه به اعتقاد کارشناسان حوزه محیط‌زیست تبعات منفی به جا گذاشته که تخریب بیش از 4 هزار هکتار از باغ‌های تهران مهم‌ترین آنها است.  با وجود اینکه مصوبه «برج ـ باغ» امروزه وجاهت قانونی ندارد، اما همچنان زمین‌خواران و دست‌اندازان به شکل هوشمندانه در پی تخریب و خشکاندن درختان و حذف آنها هستند. 

 متأسفانه بلندمرتبه‌سازی و از بین بردن باغ‌ها در ۱۰سال اخیر بیش از ظرفیت شهر توسعه یافت که این امر سبب تشدید آلودگی هوا در دهه اخیر و افزایش تعداد روزهای ناسالم نسبت به روزهای سالم شد و این نابسامانی سال به سال در حال افزایش است. 

از این‌رو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش بر آن است که این مسئله را به جد پیگیری کند.  اما آنچه امروزه سبب شده از حجم باغ‌ها در شهر تهران کاسته شود، ضعف قوانین موجود نیست، بلکه برخوردهای سلیقه‌ای و غیرکارشناسی در برخورد با متخلفان است. به‌صورتی که اگر با متخلفان برخوردهای جدی صورت می‌گرفت، تا امروز بخش‌های عمده‌ای از باغ‌ها در مناطق مختلف این شهر از بین نمی‌رفت.  

حال با توجه به وضعیت کنونی، اعضای شورای پنجم تصمیم جدی دارند با لغو مصوبه موسوم به «برج ـ باغ» تشریک مساعی ‌و همکاری همه سازمان‌های مسئول و شهروندان بتوانند نقش و وظیفه مهم خود را در نگهداری و حفظ این منابع طبیعی و ارزشمند ایفا کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید