• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13894
+
-

سردرگمی کاخ سفید درباره برجام

وزیر دفاع آمریکا: هنوز تصمیمی درباره خروج از برجام اتخاذ نشده است

با نزدیک‌تر شدن به زمان اعلام نظر ترامپ درباره توافق هسته‌ای،  شکاف در بین مقامات کاخ سفید درباره سرنوشت برجام بیشتر شده و به‌نظر می‌رسد هشدارهای بین‌المللی درباره واکنش احتمالی ایران به خروج آمریکا از برجام مقامات آمریکایی را در وضعیت سردرگمی قرار داده تا جایی که آمریکایی‌ها که تا‌کنون برجام را فاجعه می‌دانستند حالا می‌گویند از چفت و بست شدید برجام از بازرسی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای شگفت زده شده اند!

ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا خطاب به سناتور‌ها گفت: «به شما اطمینان می‌دهم که هنوز تصمیمی درباره خروج از برجام اتخاذ نشده است.»

ترامپ قرار است 22اردیبهشت بگوید آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید می‌کند یا نه، که اگر این اتفاق نیفتد به‌معنای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای خواهد بود. ایران اعلام کرده اگر آمریکا از برجام خارج شود سناریوهای مختلفی دارد؛ ازجمله خروج از معاهده ان پی تی.

 متیس که پیش‌تر در کنگره گفته بود از ادامه حضور آمریکا در برجام حمایت می‌کند در اظهاراتی مغایر با آنچه رئیس‌جمهور آمریکا و سفیر این کشور در سازمان ملل گفته‌اند، تأکید کرد: 3بار متن توافقنامه هسته‌ای را خوانده‌ام و از شدت تمهیدات درنظر گرفته‌شده برای اطمینان از پایبندی ایران به این توافقنامه شگفت زده شده‌ام.

ترامپ توافق هسته‌ای را فاجعه می‌داند و نیکی هیلی سفیر او در سازمان ملل هم بارها از آنچه ناتوانی برجام در کنترل و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران خوانده انتقاد کرده است؛ درحالی‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان اجرای برجام تا‌کنون 10بار بر پایبندی ایران تأکید ورزیده ضمن اینکه اظهارنظر متیس نیز اذعان ضمنی بر پایبندی ایران به برجام از زمان اجرای آن به شمار می‌رود.

به‌گزارش فارس، جیمز متیس گفت: «به‌نظرم متن توافقنامه با این پیش فرض نوشته شده است که ایران تلاش می‌کند تقلب کند... برای همین تمهیدات درنظر گرفته شده برای بررسی پایبندی ایران بسیار شدید است.»

متیس اعتراف کرد به‌نظر او برجام توافقنامه‌ای قوی در جهت ابراز اطمینان از ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

پیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجه فعلی و رئیس سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) اعلام کرده بود: ایران در گذشته نیز به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نرفته است؛ اظهارنظری که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران آن را اعتراف دیرهنگام آمریکا دانست اما به گفته او، نشان می‌دهد که وجود تحریم‌ها هیچ دلیل واقعی نداشته است. روز چهارشنبه هم کریستوفر فورد نمایندۀ آمریکا در «پیمان‌ منع‌گسترش سلاح‌های هسته‌ای» گفته بود: ما قصد نداریم مجددا دربارۀ برجام مذاکره کنیم یا به بازگشایی پروندۀ توافق هسته‌ای» بپردازیم و یا مفاد آن را تغییر دهیم.

از سوی دیگردیوید سالیوان، سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا در اظهارات روز پنجشنبه  خود هشدار داد: «برنامه جامع اقدام مشترک»، یا توافق هسته‌ای ایران و گروه1+5 (برجام) را نمی‌توان تغییر داد. همچنین خبرگزاری فارس، گزارش داد: 26نفر از فرماندهان نظامی اسبق رژیم صهیونیستی در نامه‌ای خواستار حفظ توافق هسته‌ای «برجام» شده‌ و درباره تبعات اقدام آمریکا برای خروج از آن هشدار داده‌اند. این درحالی است که رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه برای دیدار با ترامپ به واشنگتن رفت و دیروز هم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان آنجا بود، هدف همه این سفر‌ها رایزنی درباره توافق هسته‌ای ایران بوده است.

   تصویب تحریم تازه علیه ایران

مجلس نمایندگان آمریکا، طرح موسوم به «قانون مسئولیت‌پذیری ایران در زمینه گروگان‌گیری و حقوق بشر» را با 410رأی موافق و تنها 2رأی مخالف تصویب کرد. هدف طرح در نسخه‌ای از متن آن‌که روی وب‌سایت کنگره آمریکا قرار گرفته «اعمال تحریم‌های اضافی علیه ایران در ارتباط با نقض حقوق بشر» عنوان شده است. این طرح برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس سنا هم به تصویب رسیده و سپس به امضای رئیس‌جمهور آمریکا  برسد. طرح شماره 4744 در صورت تبدیل شدن به قانون، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند ظرف حداکثر 270روز بعد از اجرایی شدن، گزارشی را درباره آن دسته از مقام‌های ارشد حکومت ایران که به ادعای آمریکا مرتکب «نقض حقوق بشر» طبق شرایط مطروحه در قانون‌های قبلی آمریکا شده‌اند تهیه کرده و آن را به کمیته‌های مقتضی کنگره ارائه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید