• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 27 آذر 1396
کد مطلب : 1384
+
-

استان قم در صدر استان‌های مستعد تولید گردوغبار

استاندار قم در جلسه ستاد ملی مقابله با گردوغبار کشور که با موضوع بررسی برنامه عمل استان قم برگزار شد، گفت: این استان به لحاظ مساحت بیابان‌های مستعد تولید گردوغبار به نسبت وسعت در رتبه اول در کشور قرار دارد.

سیدمهدی صادقی با بیان اینکه اقداماتی برای بیابان‌زدایی در استان به انجام رسیده است اما به نسبت حجم کار بسیار اندک است، افزود: طی 3دهه گذشته وقوع روزهای آلوده به گردوغبار در استان قم 50برابر شده است. به‌گفته وی، با خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌های قم بر اثر قطع حقابه‌ها و استمرار خشکسالی، پدیده گردوغبار در مرکز کشور رو به گسترش است و 25درصد از جمعیت کشور را با مخاطره مواجه می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم، استاندار قم با بیان اینکه بحران دریاچه نمک و دشت مسیله باید به‌عنوان یک مسئله ملی مطرح شود، تصریح کرد: ابعاد گوناگون این چالش جدی باید با مشارکت و هماهنگی همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط مورد بحث و بررسی دقیق و کارشناسی قرار بگیرد تا برای جلوگیری از شرایطی که غیرقابل بازگشت خواهد بود، راهکارهای جامع و مناسب علمی و عملیاتی ارائه شود.  معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور هم  در این جلسه گفت: منابع آبی استان قم متأثر از اقداماتی است که در استان‌های بالادست حوضه آبریز انجام می‌شود و متأسفانه امروز با کمبود شدید مواجه شده است.

حمید ظهرابی افزود: برای ارائه راهکارهای مناسب در جهت مقابله با گردوغبار در استان قم باید یک برنامه جامع براساس مطالعات ملی و منطقه‌ای تدوین شود و نمی‌توانیم با بخشی‌نگری و برنامه‌های محدود این مشکل را برطرف کنیم. وی با بیان اینکه موضوع بحران دریاچه نمک قم می‌تواند در ستاد ملی احیای تالاب‌های کشور مطرح شده و برنامه‌ها و اعتبارات لازم برای آن تأمین شود، اظهار داشت: امیدواریم برای برطرف کردن این معضل، کارگروه‌های منطقه‌ای تشکیل شده و هماهنگی‌های لازم هرچه سریع‌تر انجام شود.  ضیاءالدین شعاعی، مدیرملی ستاد مقابله با گردوغبار کشور نیز در این جلسه حل معضل گردوغبار در استان قم را نیازمند همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی ذیربط و استان‌های مجاور دانست و گفت: این اقدام باید به دور از بخشی‌نگری و در یک فرایند منطقه‌ای صورت بپذیرد.

 شعاعی خاطرنشان کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم باید راهکارها و برنامه‌های عملیاتی همه دستگاه‌ها را جمع‌بندی و پس از بررسی و همسوکردن برنامه‌ها و تأیید کارگروه استانی، پیشنهادهای استانی و فرااستانی را به‌صورت منسجم و با حجم و اعتبار مشخص ارائه دهد. تورج همتی،مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم هم در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت زیست‌محیطی استان، بر ضرورت ارائه هرچه سریع‌تر برنامه‌های علمی و عملیاتی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با پدیده گردوغبار تأکید کرد و گفت: خوشه کانونی گردوغبار در ایران مرکزی در دریاچه نمک و دشت مسیله در حال توسعه است و این یک زنگ خطر جدی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید