• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13803
+
-

سهم بالای تهرانی‌ها در بحران آب

تهرانی‌ها 47درصد بیشتر از سایر ایرانی‌ها آب مصرف می‌کنند

آب
سهم بالای تهرانی‌ها در بحران آب

  یزد، اصفهان و حالا تهران. در روزهایی که کم‌‌آبی و افت شدید بارش‌ها همه را نگران کرده و دست‌کم 2استان مرکزی اصفهان و یزد با چالش کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه هستند، خبر مهم و تکان‌دهنده اینکه سرانه آب شرب مصرفی هر شهروند تهرانی 220لیتر برآورد می‌شود که نسبت به میانگین جهانی دوبرابر و نسبت به الگوی مصرف در سایر شهرهای ایرانی 70لیتر بیشتر است.

این آمار نشان می‌دهد تهرانی‌ها 47درصد بیشتر از سایر ایرانی‌ها آب شرب مصرف می‌کنند. علیرضا نوذری‌پور، قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین وضعیت تأمین آب شرب در پایتخت و سایر شهرستان‌های استان تهران اظهار کرد: وضعیت بارندگی‌ها در استان تهران خوب نیست و نسبت به سال گذشته حدود 41درصد شاهد کمبود بارش‌ها هستیم. میانگین بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی امسال تا امروز 160میلی‌متر برآورد شده، درحالی‌که در مدت مشابه پارسال میزان بارش‌ها 270میلی‌متر بوده که کاهش 110میلی‌متری بارش‌ها در استان تهران را نشان می‌دهد. وی درباره احتمال جیره‌بندی آب در استان تهران هم اظهار کرد: با مدیریت صورت‌گرفته پیش‌بینی می‌کنیم اگر مردم همکاری کنند و صرفه‌جویی در مصرف آب شرب را جدی‌تری بگیرند، ان‌شاءالله از تابستان امسال بدون جیره‌بندی عبور خواهیم کرد. شرکت آب و فاضلاب استان تهران به‌عنوان متولی تأمین آب شرب تهران برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در امسال نخواهد داشت و شهرستان‌های تهران هم با پدیده جیره‌بندی مواجه نیستند. نوذری‌پور با بیان اینکه تأمین آب در شهرستان‌های استان تهران عمدتا متکی بر آب‌های زیرزمینی است و کاهش بارندگی‌ها به‌طور محسوس بر ذخایر آب سدها اثرمی‌گذارد، می‌افزاید: سدهای 5گانه لار، لتیان، ماملو، امیرکبیر و طالقان عمده ‌تأمین کننده آب شرب مصرفی شهر تهران هستند که البته با کمبود ذخایر آب در این سدها مواجه هستیم.

قائم‌مقام شرکت آبفای استان تهران درباره وضعیت آب پشت سدهای ‌تأمین کننده آب شرب استان تهران اظهار کرد: از 5سد امیرکبیر و طالقان در غرب استان، لار و لتیان در شرق استان و سد ماملو در جنوب شرق که 70تا 75درصد آب شرب شهر تهران را بسته به میزان بارش‌ها تأمین می‌کنند، سدهای لار و لتیان وضعیت خوبی ندارند؛ به‌گونه‌ای که سد لار با ظرفیت یک میلیارد مترمکعب هم‌اکنون تنها 25میلیون مترمکعب آب دارد.

نوذری‌پور درخصوص سرانه آب مصرف شرب در تهران هم می‌گوید: در شبانه‌روز به‌طور میانگین هر شهروند تهرانی 220لیتر آب شرب استفاده می‌کند که نسبت به الگوی مصرف جهانی و کشوری فاصله زیادی داریم؛ به‌گونه‌ای که الگوی مصرف آب در ایران 150لیتر در شبانه‌روز است اما مردم تهران به‌طور متوسط 70لیتر بیشتر استفاده می‌کنند و اگر مردم مصرف آب خود را به الگوی کشوری هم کاهش دهند، با اطمینان از شرایط سخت آبی عبور خواهیم کرد. این مقام وزارت نیرو با بیان اینکه شهرهایی در جهان بیش از 3تا 4برابر تهران بارندگی دارند اما سرانه مصرف آب شهروندان‌شان بسیار کمتر از تهرانی‌هاست، می‌گوید: مردم شهرهایی چون برلین آلمان و توکیو در ژاپن در شبانه‌روز 110لیتر مصرف آب دارند.
قائم‌مقام شرکت آبفا با بیان اینکه 90درصد از مشترکین را مشترکین خانگی تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: آبفای تهران مسئول تأمین آب شرب شهری است و مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت به این سازمان ارتباطی ندارد. درخصوص مصرف آب سازمان‌ها و ادارات دولتی هم به دستور استاندار تهران این نهادها مکلف هستند 20درصد مصرف آب خود را نسبت به پارسال کاهش دهند که اگر اقدامی صورت نگیرد به شرکت آبفای استان تهران اجازه داده‌ شده انشعاب آب آنها را محدود کند.

وی درخصوص شائبه تأمین آب استخرها از آب شرب هم گفت: استخرها عمدتا دارای چاه آب هستند یا آب آنها با تانکر تأمین می‌شود و مورد خاصی که نشان دهد استخرها با آب شرب پر می‌شوند به‌دست ما نرسیده است. اگر مردم خطایی را مشاهده کردند، به شرکت آبفا اطلاع دهند تا در اسرع وقت برخورد شود. استفاده از آب شهری غیرمجاز است و قطعا با خاطیان برخورد می‌کنیم. نوذری‌پور درباره وضعیت کیفیت آب شرب استان تهران اظهار کرد: وضعیت کاملا مطلوب است و علاوه بر کنترل کیفی آب شرب توسط آزمایشگاه‌های 47گانه شرکت آبفا، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش تهران کنترل می‌شود.

قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب تهران در واکنش به اظهارنظر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران درخصوص احتمال جیره‌بندی آب در استان تهران از سال آینده هم اظهار کرد: شرکت آبفای تهران به‌عنوان مسئول توزیع آب شهری در استان تهران هیچ قضاوت، پیش‌داوری و پیش‌بینی درباره وضعیت آبی تهران در سال 1398ندارد و باید شرایط آب و هوایی و میزان بارش‌ها در سال آبی آینده را درنظر گرفت که از ابتدای مهر امسال شروع می‌شود، بنابراین آبفای تهران در  این زمینه هیچ اظهارنظر و پیش‌داوری ندارد و هرگونه تصمیم‌گیری احتمالی به اطلاع مردم خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تأکید براینکه باید از هم‌اکنون نگران وضعیت آب در سال آینده باشیم، گفت: اگر روالِ کنونی تا سال ۹۸ ادامه یابد و خدای ناکرده نزولات به همین اندازه باشد، بی‌تردید آب جیره‌بندی خواهد شد.

 راه عبور از بحران

علیرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به پایین‌ترین حد ذخایر آبی تهران، هم‌اکنون صرفه‌جویی را تنها راه عبور از بحران کم‌آبی و جیره‌بندی آب شرب شهروندان تهران عنوان کرد. به گزارش ایلنا، او با بیان اینکه مصرف آب شرب در تهران، بسیار بالا‌تر از میانگین کشور است، در توضیح بیشتر افزود: این میانگین در کشور ۶ تا ۷درصد و در تهران حدود ۳۴ تا ۳۵درصد است! لذا برای عبور از بحران پیش رو، در حوزه کشاورزی باید هم جلوی اضافه برداشت آب را بگیریم، هم چاه‌های غیرمجاز را ببندیم و هم رویه صدور پروانه‌ها را اصلاح کنیم. در بحث آب شرب نیز هیچ راهی به‌جز صرفه‌‌جویی وجود ندارد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین گفت: از طرفی ذخیره برف ما امسال تقریباً صفر است، درحالی‌که پارسال در همین زمان حدود یک متر ذخیره برف داشتیم. در اسفند۹۵ سد لارِ تهران حدود ۶ متر ذخیره برف داشت، اما سال۹۶ این ذخیره فقط ۶۰سانتی‌متر بود! در واقع باید این حقیقت را پذیرفت که ما در طول ۴۰، ۵۰ سال اخیر، هیچ زمان با این میزان ذخیره برف روبه‌رو نبوده‌ایم، علاوه بر این امسال هم بارندگی کم داریم و هم اینکه براساس پیش‌بینی‌ها میانگینِ دمای سال، یک درجه بیشتر خواهد بود. وی با تأکید براینکه باید از هم‌اکنون نگران سال آینده باشیم، اظهار داشت: اگر روالِ کنونی تا سال آینده یعنی ۹۸ ادامه یابد و خدای ناکرده نزولات به همین اندازه باشد، بی‌تردید آب در تهران جیره‌بندی خواهد شد. با وجود این به‌دلیل وجود ۵ سد در استان تهران، این شانس و فرصت را داریم که با صرفه‌جویی، بدون ورود به بحث جیره‌بندی، بتوانیم تابستانِ امسال را پشت سر بگذاریم، اما اگر این سدها نبود، قطعاً دچار مشکل می‌شدیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید