• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13769
+
-

بوستان‌گردی چه تأثیری بر تندرستی دارد؟

خستگی را اینجا پارک کنیم

خستگی را اینجا پارک کنیم

سها دادمند: 


شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که عقیده دارند ورزش را فقط باید در ورزشگاه انجام داد و ورزش کردن در پارک یا فضای باز نزدیک خانه را، محیط مناسبی برای این کار نمی‌دانند. با این همه کافی است قدم به کوچه بگذارید و راهی نزدیک‌ترین پارک خانه شوید و چند قدم راه بروید؛ خواهید دید حال‌تان از این‌رو به آن رو می‌شود و روزتان به بهترین روز هفته تبدیل می‌شود.

چه بسا در این قدم زدن و گشت و گذار، دوستان جدیدی هم پیدا کنید. این هفته، پارک‌گردی را امتحان کنید. خواهید دید حال‌ و احوال جسمی و روانی‌تان از این‌رو به آن رو خواهد شد.


حال شما در بوستان و خانه

در داده‌نمایی که می‌بینید، وضعیت جسمی و روانی افراد بعد از یک ساعت قدم زدن در پارک و ماندن در خانه مقایسه شده است. در ستون سمت راست، حال و احوال‌ پارک‌گردی و در ستون سمت چپ، حال و احوال ماندن در خانه به تصویر کشیده شده است.

هرچه قدر به فضای سبر نزدیک‌تر باشیم، اگر حتی به مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی- عروقی، مشکلات عضلانی، اختلال‌های روانی، مشکلات دستگاه دفع و گوارشی مبتلا باشیم، نشانه‌های آن بروز نکرده
 و یا به شکل بسیار خفیف دیده می‌شوند.

ارتباط با طبیعت و وقت گذراندن در طبیعت باعث افزایش مهارت ارتباط با محیط‌زیست در کودکان مدرسه‌ای می‌شود.

فعالیت‌های بیرون  از خانه باعث افزایش مهارت‌های جسمی و روانی در مقایسه با فعالیت‌های داخل منزل می‌شود.

در افراد مبتلا به دیابت، حضور در طبیعت و ورزش و پیاده‌روی در فضای سبز، باعث کنترل و ثبات بیشتر میزان قند خون می‌شود.

طبیعت‌گردی باعث کاهش و کنترل میزان فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌شود.

حضور در پارک، حتی اگر ورزش خاصی هم انجام ندهید، باعث تحرک بدنی می‌شود. همین که در پارک قدم می‌زنید، تحرک بدنی شما از زمانی که خانه‌اید، بیشتر است.

حضور در طبیعت باعث از بین رفتن فکرهای منفی و کاهش میزان اضطراب می‌شود. علاوه براینکه هیجان و استرس نیز به حداقل می‌رسد.

در جهان سالانه 190میلیارد دلار هزینه صرف درمان بیماری‌های ناشی از اضافه وزن می‌شود.

اضافه وزن نخستین مشکل ناشی از کاهش تحرک بدنی است. این مسئله با عوارضی مانند بیماری عروق کرونری قلب، ابتلا به فشار خون بالا، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش به‌ویژه یبوست، دیابت نوع دوم، افزایش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌ها و به هم خوردن زیبایی ظاهری، همراه است.

هرچه قدر مدت زمان نشستن شما در خانه یا محل کار بیشتر باشد، به همان نسبت نیز خطر ابتلا به مشکلات مختلف جسمی و روانی بیشتر خواهد شد. مشکلات کوچک تا بزرگ جسمی و روانی دلیل عدم‌تحرک یا کم‌تحرکی است.

استفاده طولانی و مداوم از وسایل الکترونیکی به‌ویژه کامپیوتر، لپ‌تاپ و... اصلی‌ترین دلیل ابتلا به استرس و اضطراب و بیماری‌های قلبی- عروقی است.

قرار گرفتن در معرض انواع استرس‌ها، اعم از استرس‌های شغلی و شخصی، بدن را مستعد ابتلا به مشکلات روانی و جسمی می‌کند. بنابراین باید حداقل یک تا دو روز در هفته را از همه انواع استرس‌ها به هر شکل ممکن، دور باشید.




آداب قدم زدن در پارک

ورزش کردن در پارک مثل هر مکان دیگری آداب خودش را دارد. یکی از بهترین ورزش‌های پارکی، پیاده‌روی است. اما اگر بخواهید از این ورزش نتیجه بگیرید، باید به این نکته‌ها برای پیاده‌روی در پارک دقت کنید.

پیاده‌روی به‌مدت سی دقیقه به شما چه کمک‌هایی می‌کند؟

ذخیره پول
 با پیاده‌روی مقدار پول بیشتری ذخیره خواهید کرد؛ به‌ویژه در مسافت‌های کوتاه که صرف هزینه برای وسیله نقلیه یا نقلیه عمومی اصلا مقرون به صرفه نیست.

همراهی با محیط‌زیست
 به حفظ سلامت و نظافت در محیط‌زیست کمک خواهید کرد.

سالم می‌مانید
 علاوه براینکه با پیاده‌روی سلامتی‌تان تضمین می‌شود؛ بسیاری از مشکلات نیز برطرف خواهند شد.

با خانواده
می‌توانید برای پیاده‌روی با یکی از اقوام قرار بگذارید. به این ترتیب ارتباط خانوادگی شما نیز مستحکمتر خواهد شد.

فکر‌های خوب
بسیاری از افکار منفی حین پیاده‌روی در فضای سبز پارک از بین رفته و تصمیم‌های خوب جایگزین آن می‌شون




برای پیاده‌روی روزانه در پارک به این نکته‌ها دقت کنید

زمانبندی کنید
برای خودتان مسیر و زمان مشخص تعیین کنید. به این ترتیب هم منظم ورزش خواهید کرد و هم اینکه متوجه میزان پیاده‌روی‌تان خواهید شد.

با دیگران همراه شوید
گاهی حوصله پیاده‌روی ندارید و فقط برای بودن در پارک بیرون می‌آیید. اما به دیدن ورزش کردن دیگران، تشویق می‌شوید.

تازه‌ها را می‌بینید
وقتی برای پیاده‌روی به پارک می‌روید، اتفاقات جدید جوی مانند شکوفه زدن گل‌ها و... را می‌بینید. این مناظر زیبا به سلامت روان‌ شما کمک می‌کند.

از کم شروع کنید
نیازی نیست پیاده‌روی را با مدت زمانی طولانی شروع کنید. از 10دقیقه پیاده‌روی شروع کرده و به‌تدریج زمان را بالا ببرید.

صحبت نکنید
حین پیاده‌روی در پارک، حواس‌تان را پرت منظره‌ها یا صحبت کردن، نکنید. در سکوت و یا با شنیدن موسیقی شخصی‌تان، پیاده‌روی کنید.

مسیر تعیین کنید
برای رسیدن به پارک، تاحد ممکن، هر بار از مسیر تازه‌ای فاصله بین منزل تا پارک را پیاده‌روی کنید.

پارک نزدیک محل خانه شما، بهترین مکان برای پیاده‌روی و بازیافت و حفظ سلامت جسمی و روانی است.





بیشتر  بشناسیم

اهمیت پارک نزدیک محل زندگی‌ شما در تشویق‌ به تحرک بدنی مهم‌تر است یا باشگاه نزدیک محل زندگی‌تان؟ پاسخ، پارک نزدیک محل شماست. چرا؟ چرا پارک این تأثیر را در افزایش تحرک بدنی دارد؟ 


پارک قدرت سلامت دارد
هر بار که از کنار پارک رد می‌شوید، به لحاظ روانی در ذهن‌تان این جمله تکرار می‌شود که:« می‌تونم راحت بیام ورزش» سهولت دسترسی، میل به ورزش را در شما افزایش می‌دهد. به همین دلیل میزان علاقه به ورزش در بین افرادی که محل خانه‌شان به پارک نزدیک است، 25درصد بیش از آنهایی است که پارکی نزدیک محل زندگی‌شان نیست. گروه اول حداقل سه بار در هفته، پارک می‌روند.


پارک، محیط‌زیست را زیبا می‌کند
هر جریب فضای سبز می‌تواند تا دو برابر چشم‌انداز محیط‌زیست را زیبا کند. علاوه براینکه دی اکسید کربن ناشی از سوخت یک ماشین به مسافت 17.70کیلومتر را جذب و از بین ببرد.

پارک باعث ایجاد گروه‌های اجتماعی کوچک و بزرگ می‌شود. این ارتباط به لحاظ جسمی و روانی روی افراد تأثیر مثبت دارد.

برای مثال تشکیل گروه‌های کوچک و بزرگ برای پیاده‌روی در پارک یا انجام دیگر برنامه‌های گروهی.


پارک آرام‌بخش است
افرادی که هر روز برای نیم ساعت در پارک و محیطی سرسبز قدم زده و یا ورزش می‌کنند، 50درصد کمتر از دیگران دست به رفتار یا عمل خشونت‌آمیز می‌زنند. این افراد از آرامش خوبی نسبت به همسالان‌شان برخوردار هستند.


پارک به افراد هویت می‌دهد
 شاید در کشور ما، نشستن در پارک و پیدا کردن دوستان همسال، مختص افراد بازنشسته و یا از کارافتاده باشد. اما در بسیاری از کشورها، افراد هم‌سن در هر رده سنی، بسیاری از قرارها یا برنامه‌های‌شان را در پارک اجرا می‌کنند. قرارهای دوستانه نوجوانان برای بازی، تفریح و سرگرمی تا قرارهای دوستان افراد بزرگسال در بسیاری از پارکها شکل گرفته و ادامه پیدا می‌کند. بنابراین بخشی از هویت اجتماعی فرد در فضای پارک شکل گرفته و رشد پیدا می‌کند.


با طبیعت ورزش کنید

در بعضی از پارک‌ها وسایل ورزشی ویژه نصب شده است. اما بعضی از پارک‌ها این وسایل را ندارند. برای ورزش در این پارک‌ها از این وسیله‌های طبیعی، به این شکل استفاده کنید. هر حرکت را ده بار انجام دهید.


کشش ساق پا
مانند تصویر بایستید. پاها را به هم بچسبانید. سپس بدن را روی هر دو پا، تا جای ممکن به سمت بالا کشش دهید. چند ثانیه صبر کنید و به حالت اول بازگردید.

حرکت پرتابی یا جهشی
مانند تصویر بایستید. پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. سپس با جهش به شکل تصویر دوم درآیید. چند ثانیه صبر کنید و به حالت اول بازگردید. این ورزش را به‌ترتیب با هر دو پا انجام دهید.

حرکت چمباتمه
بایستید. پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. سپس مانند تصویر دوم، چمباتمه بزنید. چند ثانیه به همین شکل بمانید و دوباره به حالت اول برگردید.

کشش ماهیچه سه سر
مانند تصویر بنشینید. سپس با کمک دست‌ها، تا جایی که می‌توانید، بدن را به سمت بالا بکشید. چند ثانیه صبر کرده و دوباره به حالت اول بازگردید.

بالا بردن پا از پهلو
دست‌تان را به درخت تکیه دهید. پاها را به هم جفت کنید. سپس یک پا را تاحد ممکن از پهلو بالا ببرید تا زاویه 90درجه ایجاد شود. چند ثانیه صبر کنید و به حالت اول بازگردید. بعد از انجام این تمرین با یک پا، پا را عوض کنید.

پرش پا جمع
پاها را کمی بیشتر از
عرض شانه باز کنید. دست‌ها را به شکلی که در تصویر می‌بینید، بالای سر ببرید. بعد با یک حرکت سریع پرشی، پاها را به هم چسبانده و دست‌ها را از دو طرف باز کنید.



پوست و مو 

چطور کرم ضدآفتاب مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب و سازگار با پوست صورت و بدن یکی از راهکارهای مهم جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست است.

از هر 5نفر، یک نفر در سراسر جهان، کرم ضدآفتاب مناسب انتخاب نمی‌کند. به همین دلیل به اندازه همین آمار، افراد درمعرض خطر ابتلا به سرطان پوست وجود دارد.

کرم ضدآفتاب یک وسیله ضروری است
همانطور که بدون استفاده از کرم مرطوب‌کننده یا چرب‌کننده پوست، نمی‌توان زندگی کرد، بدون کرم ضد‌آفتاب و استفاده روزانه از آن هم، چیزی در برنامه روزانه کم و ناقص است.

براساس نظر انجمن پوست آمریکا، برای انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب باید به این موارد دقت کرد.

28گرم کرم ضد‌آفتاب برای پوشش دادن بخش عمده‌ای از پوست بدن شامل صورت، گردن، دست‌ها و بخش‌های دیگر درمعرض تابش نور آفتاب، مناسب است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید