• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 27 آذر 1396
کد مطلب : 1374
+
-

کیانوش عیاری در اکران «بیدار شو آرزو» :

اگر سالن را ترک کنید، ناراحت نمی‌شوم

بیدار شو آرزو
اگر سالن را ترک کنید، ناراحت نمی‌شوم

مراسم اکران افتتاحیه «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری شب یکشنبه بیست و پنجم آذر در موزه سینما برگزار شد.

پیش از نمایش فیلم کیانوش عیاری روی صحنه رفت و توضیحاتی درباره شرایط ساخته شدن فیلم ارائه کرد: «حضور ما در بم، سه بار و هربار یک‌ماه طول کشید. دلیل چند پاره‌شدن دوره فیلمبرداری، فشار روحی ناشی از مصیبت بود.

بچه‌ها همگی کار خود را می‌کردند ولی به نوعی دلمرده بودند که حتی با وجود حضور آقای رجبی [که فردی شوخ است] باز هم فضا بسیار غم‌انگیز بود. به جز آقای رجبی و خانم جعفری، باقی بازیگران از اهالی بم هستند و عمده آنها کسانی بودند که ده‌ها نفر را در زلزله از دست داده بودند. بازیگر نقش امدادگر فیلم، جوانی بود که ۱۶۰ نفر را در زلزله از دست داده بود. می‌خواهم از کسانی که فیلم را می‌بینند، عذرخواهی کنم؛ چراکه این فیلم همانند زلزله تلخ‌ است. این را به‌حساب اغراق نگذارید، بگذارید به‌حساب برخورد حسی سازندگان با این واقعه. فیلم آنقدر تلخ است که اگر از غم دیدن آن مجبور به ترک سالن شوید، هیچ ناراحت نمی‌شوم و به شما حق می‌دهم.»

به گزارش آی‌سینما، مهران رجبی، بازیگر فیلم نیز در صحبت‌هایی گفت: «این فیلم مانند فیلم‌های مستند است. در همان اواسط سریال «روزگار قریب» بود که بلافاصله بعد از وقوع زلزله خود را به آنجا رساندیم. در راه نمی‌دانستیم می‌خواهیم از چه چیزی فیلم بگیریم. راستش را بخواهید فکر هم نمی‌کردیم رفتن‌مان جدی شود؛ چراکه تصور نمی‌کردیم اصلا به ما اجازه فیلمبرداری دهند. در بم همه ناراحت بودند. همه گریه می‌کردند. غروب‌های بم همه گریه بود.

از کنار چادرها که می‌گذشتیم فقط صدای گریه می‌آمد و فضا بسیار تلخ بود.» حسن آقاکریمی از دیگر عوامل فیلم نیز در مورد «بیدار شو آرزو» گفت: «تمام صحنه‌های فیلم بازسازی شده است و مستند نیست. این فیلم فقط یک دقیقه مستند دارد؛ آن هم به‌دلیل آنکه بازسازی فرودگاه بم با آن همه هواپیما ممکن نبود ولی متأسفانه در اکران خصوصی که همان سال‌ها با منتقدان داشتیم، آنها معتقد بودند که این فیلم به‌دلیل آنکه مستند است، ارزش سینمایی ندارد؛ درحالی‌که این فیلم مستند نیست». کیانوش عیاری بیدار شو آرزو را در روزهای زلزله بم ساخت اما به‌دلیل تلخی بیش از اندازه فیلم از نمایش عمومی آن انصراف داد. حالا پس از 14 سال این فیلم در گروه هنر و تجربه  اکران شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید