• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13674
+
-

پول امارات تمام‌شده است؟

خاورمیانه
پول امارات تمام‌شده است؟

 بعد از توقف فعالیت‌ جشنواره فیلم دوبی و فروش تمام سهام ابوظبی در بزرگ‌ترین فرودگاه اردن، گفته می‌شود امیر دوبی به‌دنبال کاهش نرخ مالیات برای بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی به امارات است.

سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تمام سهام خود در فرودگاه بین‌المللی ملکه علیا (اردن) را به فروش گذاشته است. این سازمان در سال 2007و در رقابتی تنگاتنگ با 2شرکت قطری و ترکی موفق به کسب امتیاز مدیریت و توسعه بزرگ‌ترین فرودگاه اردن به‌مدت 25سال شده بود، اما حالا و با گذشت تنها 11سال، سهام خود را که بالغ بر 38درصد از سهام کل این فرودگاه می‌شود به فروش گذاشته است. انتشار این خبر موجی از واکنش‌های منفی و مثبت را میان رسانه‌ها و کاربران عرب شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت؛ چه آنان که دل خوشی از سیاست‌های امارات در خاورمیانه ندارند و چه طرفداران رسانه‌ای سرسخت برنامه‌های این شیخ‌نشین ثروتمند که درهرحال خود را موظف به حمایت از سیاست‌های امارات می‌دانند. البته بخش عمده‌ای از واکنش‌ها، نه صرفا متوجه این خبر، بلکه درباره اخبار متعددی است که طی هفته‌های گذشته درباره وضعیت نامطلوب اقتصاد امارات در رسانه‌ها منتشر شده است؛ اخباری که برای اولین‌بار بیانگر وجود مشکلاتی در ساختار اقتصادی و مالی این کشور بوده و با تصویر سنتی از امارات به‌عنوان منبع بی‌پایان نفت و دلار چندان همخوانی ندارد.

پایان دست و دلبازی‌های سینمایی

شاید مهم‌ترین این خبرها که بازتاب گسترده‌ای هم در رسانه‌های عربی داشت، اعلام توقف فعالیت‌های جشنواره سینمایی دوبی بود. پایگاه اینترنتی این جشنواره پر طرفدار، هفته پیش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پانزدهمین دوره از فعالیت‌های سالانه این جشنواره که براساس جدول زمانبندی قرار بود پایان سال‌جاری برگزار شود لغو شده است.

جشنواره دوبی به‌دلیل در اختیار داشتن منابع مالی بالا، توانسته بود با دعوت از بسیاری از چهره‌های سرشناس هنری و همچنین برگزاری مراسم جشنواره در سطح بسیار بالا، نام خود را در میان 10 جشنواره سینمایی مطرح دنیا قرار دهد.

فرار سرمایه‌گذاران

چندی پیش عربستان سعودی و امارات اعلام کردند سیاست‌های جدید مالیاتی را که براساس توافق پیشین در شورای همکاری، قرار بود از سوی تمام کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس اجرا شود به تنهایی اجرا خواهند کرد. یکی از دلایل اجرایی شدن این طرح، جبران کاهش درآمدهای نفتی درصورت افت قیمت نفت بود. به این ترتیب از دی‌ماه سال گذشته، بنزین، مواد غذایی، گاز، آب و برق و همچنین خدماتی نظیر هتل در عربستان و امارات برای نخستین بار شامل اخذ مالیات شده است. این در حالی است که هنوز کشورهای کویت، عمان، قطر و بحرین برای اجرای این طرح اعلام آمادگی نکرده‌اند.

اما به گفته شبکه روسیا الیوم، اجرای طرح مذکور با استقبال چندان گرمی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی در دوبی و ابوظبی روبه‌رو نشد، تا جایی که این شبکه از عنوان فرار سرمایه‌گذاران برای توصیف وضعیت فعلی امارات استفاده کرده است.

پرداخت  هزینه جنگ‌افروزی

اما در سوی دیگر، شبکه الجزیره قطر که مهم‌ترین پایگاه رسانه‌ای عربی مخالف امارات است، بحران مالی این کشور را بیش از برنامه‌های مالیاتی به سیاست‌های منطقه‌ای این کشور مرتبط دانسته و نوشته است: هزینه جنگی که امارات در لیبی و یمن به راه انداخته اقتصاد رو به پیشرفت این کشور را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است. امارات برای دور زدن تحریم‌های شورای امنیت ناچار است برای ارسال سلاح به لیبی هزینه‌های دو‌چندانی را متقبل شود و این در حالی است که امارات هم‌اکنون درگیر جنگی تمام عیار در مرزهای جنوب خود با یمن است. با این حال به‌نظر می‌رسد امارات همچنان تأکید ویژه‌ای بر استفاده از منابع مالی این کشور برای پیگیری سیاست‌های منطقه‌ای خود دارد. در این زمینه روز گذشته روزنامه العرب قطر نوشت: وزارت امور شهر و روستای عربستان که مسئول سازماندهی توزیع سوخت در این کشور است، مجوز توزیع سوخت در عربستان را به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی امارات «ADNOC» اعطا کرده است. به گفته این روزنامه قطری، این مسئله در کشور نفت‌خیز عربستان بیانگر نفوذ هر چه بیشتر امارات در بدنه دولت سعودی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید