• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13578
+
-

مصلحت اندیشی هاشمی، انسجام شورا

اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز گزینه‌های خود برای انتخاب شهردار آینده پایتخت را اعلام کردند

شورا
مصلحت اندیشی هاشمی، انسجام شورا

محمود مولایی|خبرنگار:

صبح دیروز در جلسه هم‌اندیشی شورای شهر تهران چهره 7گزینه انتخاب شهردار مشخص شد. در جلسه گذشته اعضای شورا، نام 28نفر به‌عنوان گزینه شهرداری رسانه‎ای شد ولی این تعداد در هنگام رأی‌گیری نشست صبح دیروز به 20گزینه کاهش یافته بود. به همین دلیل محسن هاشمی، رئیس شورای شهر گفت: «8نفر به‌صورت تلفنی، کتبی و... انصراف خود را اعلام کردند و 20نفر به خواست اعضای شورا در فهرست گزینه‌ها باقی ماندند. اعضا درخصوص نامزدهایی که معرفی کردند، توضیح دادند و درخصوص نامزدها در این جلسه رأی‌گیری می‌شود. رأی اعضا در جلسه گذشته به من مخفی بود و امروز(دیروز) هم رأی‌گیری مخفی انجام می‌شود.»

پس از یادآوری این نکته، قرار شد هر یک از اعضا نام 7گزینه پیشنهادی خود را در برگه رأی‌گیری درج کنند تا 7نفر با بیشترین رأی در فهرست گزینه‌ها باقی بمانند.

نتیجه نهایی 23 اردیبهشت

در هنگام رأی‌گیری حساسیت به قدری بالا بود که حجت نظری، آرش حسینی‌میلانی، محمد علیخانی، علی اعطا و بهاره آروین شمارش آرا را به‌عهده گرفتند. محسن هاشمی هم دخالتی در شمارش آرا نکرد و دلیل آن را اینطور عنوان کرد: «به‌دلیل اینکه خودم جزو گزینه‌ها هستم، دخالتی نمی‌کنم.»

بدین‌ترتیب، نام سیدمحمدعلی افشانی، محمدابراهیم انصاری‌لاری، محمود حجتی، پیروز حناچی، سیدمحمود حسینی، حجت‌الله میرزایی و سمیع‌الله حسینی‌مکارم در فهرست 7گزینه نهایی تصدی پست شهرداری قرار گرفت. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل که در جمع شمارش‌کننده‌های آرا قرار داشت، خبر داد: «از میان 7 کاندیدای منتخب اعضای شورای شهر تهران حسینی‌مکارم، سرپرست فعلی شهرداری بیشترین رأی را کسب کرده است.»  7 گزینه نهایی 2 هفته فرصت دارند تا برنامه‌های خود را برای تصدی پست شهرداری اعلام کنند. به گفته علی اعطا، سخنگوی شورا اگر در میان این اسامی، فردی انصراف دهد، تغییری در روند انتخاب شهردار به‌وجود نمی‌آید و فرد جدیدی به جمع نامزدها اضافه نمی‌شود. در جلسه 18اردیبهشت، اعضای شورا 2گزینه نهایی را مشخص می‌کنند تا شهردار جدید 23اردیبهشت انتخاب شود.

هاشمی: مسئولان نظام نباید نسبت به شهردار نظر منفی داشته باشند

محسن هاشمی‌ که جزو گزینه‌های تصدی سمت شهرداری بود، نامش در فهرست 7نفره نیامد. رئیس شورا البته این موضوع را پیش‌بینی کرده و گفته بود: «برخی از اعضا معتقد بودند اسم من در میان گزینه‌ها باقی بماند اما با رأی‌گیری استمزاجی که یکشنبه گذشته انجام شد، معتقدم رأی اعضا به ماندن من است اما همچنان برخی اصرار دارند نام من در فهرست کاندیداها باشد.» بنابراین، پس از شمارش آرا، هنگامی که محمود میرلوحی و محمدجواد حق‌شناس پشت تریبون خوشحالی خود را نسبت به ماندن هاشمی در شورای پنجم اعلام کردند، خودش نیز در جمع خبرنگاران گفت: «از اول هم معلوم بود و نمی‌خواستم جزو کاندیداها باشم اما برخی اعضا اصرار کردند که نام من در میان کاندیداها باشد تا مردم و خبرنگاران مطئمن باشند که نمی‌توانم بیایم.»  هاشمی همچنین با بیان اینکه معیار‌هایی برای انتخاب شهردار مهم است که یکی از آنها کارایی شهردار خواهد بود، تأکید کرد: «برای ما اعضای شورای شهر مهم است که مسئولان نظام نسبت به شهردار نظر منفی نداشته باشند و شهردار باید کسی باشد که انسجام شورا و شهرداری را حفظ کند و ضمن استفاده از نظرات شورا به‌کار کارشناسی کمیسیون‌ها نیز اعتماد داشته باشد. در میان این گزینه‌ها وزیر، استاندار سابق و... وجود دارد و هرکدام از اینها می‌توانند بخشی از مشکلات را حل کنند.»



اعلام اسامی براساس حروف الفبا

انتخاب شهردارِ بعد از محمدعلی نجفی دومین تجربه شورای پنجم محسوب می‌شود.

 حسن رسولی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران بعد از پایان جلسه پنجاه‌وهشتم درباره انتخاب شهردار، گفت: «همانگونه که به دادستان کل کشور تذکر و اطمینان دادم، شورای پنجم، منسجم و توانمند است و انتخاب شهردار مرحله به مرحله با وحدت و عقلانیت پیش می‌رود.  ۷ گزینه انتخاب شده برای تصدی پست شهردار تهران به‌ترتیب تعداد آرا نیست و براساس حروف الفباست. هیأت رئیسه، کارگروهی را تعیین کند و با تک‌تک گزینه‎ها صحبت شود تا طبق برنامه بدون دغدغه و با اطمینان شهردار انتخاب شود.»

محمد علیخانی، عضو شورا نیز گفت: «فهرست 7نفره‌ای که برای تصدی پست شهرداری بسته شده است اصلا فهرست قوی‌ای ‌نیست ولی باید به رأی اکثریت پایبند باشیم. برای 7نفر انتخاب شده باید استعلام‌های لازم انجام شود تا نهایتا بعد از رأی‌گیری گزینه شهرداری انتخاب شود.  این افراد باید برنامه‌های خود را اعلام و به کمیسیون‌های شورا ارائه کنند.»

همچنین علی اعطا، سخنگوی شورا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در میان گزینه‌های فعلی شهرداری افرادی هستند که پیش از این توسط مراجع ذیصلاح رد شده‌اند، گفت: «پیش از این در مرداد‌ماه تنها برای آقای نجفی استعلام گرفتیم و در مورد 6کاندیدای دیگر استعلامی انجام نشد.» او در مورد سیاسی و حزبی بودن گزینه‌ها نیز عنوان کرد: «با گروه‌‌های مرجع مشورت کردیم اما بدین معنا نیست که تصمیم‌گیری جای دیگری بوده بلکه اعضا خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند.»

تصویب طرح الزام شهرداری به انجام الکترونیکی معاملات

در جلسه دیروز شورای شهر تهران یک‌فوریت طرح الزام شهرداری به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات با رأی اعضا به تصویب رسید. بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران در مقام طراح گفت: «در طول سالیان گذشته انواع معاملات در شهرداری به‌صورت پراکنده انجام می‌شده و مذاکرات آن نیز تجمیع نشده است.» وی با اشاره به تصویب قانون مشابه در دولت تأکید کرد: «هر روز که بگذرد قراردادها به‌صورت غیرشفاف انجام می‌شود که ضرورت شفاف‌سازی‌ هرچه سریع‌تر آنها احساس می‌شود. این طرح پیش‌بینی کرده است که از سال۹۸ بودجه تنها برای معاملاتی درنظر گرفته شود که در سامانه ثبت شده‌اند.»

الویری، عضو شورا در مخالفت با این طرح گفت: «پیش از این قانونی مشابه مورد تصویب قرار گرفته و تصویب این طرح احتمال اختلال در مصوبه پیشین را ایجاد می‌کند.» سیدحسن رسولی، عضو شورا به‌عنوان موافق طرح گفت: «یکی از تعهدات ما به مردم و به‌ویژه فعالان اقتصادی ایجاد شفافیت هرچه بیشتر در شهرداری و ایجاد عدالت در دسترسی به اطلاعات و مبارزه با انحصار است.»
 سرانجام یک فوریت این به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید