• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13550
+
-

الیور در کاخ جشنواره

فاز دوم رفاقت ایرانی‌ها با خانواده استون

الیور در کاخ جشنواره

مسعود میر/ خبر‌نگار

بالاخره الیور استون پایش را به کاخ جشنواره جهانی فجر گذاشت؛ کارگردان آمریکایی که برای بسیاری از ایرانی‌ها قابل اعتناست و مصداق این ادعا، نگاه خاص و با فیلتر هوادارانش به ساخته‌های این فیلمساز 71ساله است.

به‌واقع باید میان استون به‌عنوان یک کارگردان معترض و همیشه عاصی و استون محبوب ایرانی‌ها فرق قائل شد. به بیان روشن اینکه جهت نگاه جاری به او همراه است با چشم‌پوشی به آثاری که شاید چندان باب میل ما نباشند. در عوض ما ایرانی‌ها طرفدار کارگردان فیلم‌هایی هستیم که در مذمت سیاست‌های ایالت متحده آمریکا(چه در روزهای لشکرکشی به ویتنام و چه در وقایعی مانند بحران اقتصادی وال‌استریت و قائله ترور جان.اف. کندی) ساخته شده‌اند. ما عاشق «متولد چهارم ژوئیه» هستیم و حکایت کهنه سربازهای بیچاره آمریکایی بازمانده از جنگ ویتنام و اصلا دوست نداریم به یاد آوریم که یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های استون که در کلاس‌های فیلمسازی دنیا همواره در فهرست فیلم‌های مورد توجه قرار دارد «قاتلین بالفطره» است. با همه اینها الیور استون مهمان جشنواره جهانی فجر شده و قرار است مدرس کارگاه‌های آموزشی جشنواره باشد.

سابقه این نوع علاقه به استون‌ها در سینمای ما البته به حدود 7سال پیش بازمی‌گردد. حرف از روزهایی است که شان استون به بهانه حضور در یک همایش سینمایی در بهمن‌ماه سال90 به ایران آمد.‌ شان استون آن روزها رسانه‌های ایران را با خبرهای خود فتح کرده بود. شان استون که برای حضور در همایشی با موضوع بررسی فیلم‌های هالیوودی و جشنواره فیلم فجر به ایران سفر کرده بود.

البته استون پسر حرف‌های زیادی هم درباره ساخت فیلم با موضوعاتی مختلف زد؛ نکاتی که هیچگاه به سرانجام نرسید و حتی بعدتر حاشیه‌‌هایی هم پیرامون آنها مطرح شد. حالا بعد از این سال‌ها نوبت به استون پدر است که خبرهای سینمایی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد. البته الیور استون برخلاف پسرش در هیچ فعالیت دیگری جز تدریس در کارگاه‌های دارالفنون جشنواره شرکت نمی‌کند. او هر‌چند مانند پسرش به اصفهان هم سفر کرد اما حالا در تهران است . در خیابان‌های باران‌خورده تهران قدم زد و بعد با110هنرجوی جشنواره جهانی شامل 55 ایرانی و 55 غیرایرانی از تجارب فیلمسازی‌اش گفت.



الیور استون در کارگاه آموزشی دارالفنون



الیور استون، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده هالیوودی آخرین کارگاه «دارالفنون» سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را در کاخ جشنواره برگزار کرد.

به گزارش همشهری به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، پیش از شروع این کارگاه، مازیار میری، مدیر «دارالفنون» ضمن ابراز خوشحالی از حضور الیور استون در ایران از او برای اینکه بلافاصله پس از بازگشت از اصفهان به کارگاه آمده است، تشکر کرد. همچنین کلیپی کوتاه از این کارگردان پخش شد که در آن قسمتی از بعضی آثار او همراه مصاحبه‌هایش با مهم‌ترین رسانه‌های دنیا به تصویر کشیده شده بود.

گزیده‌هایی از حرف‌های استون در این کارگاه آموزشی را بخوانید:

دوران تجارت هالیوود رو به اتمام است، باید کارگردانان جوان را به ساخت آثاری در مورد اتفاقات سایبری دنیا تشویق کرد.

در جوانی به‌عنوان سرباز به ویتنام رفتم. باور من این بود که با کمونیسم مبارزه می‌کنیم و پروپاگاندای حکومت را باور کرده بودم اما پس از بازگشت از جنگ به‌شدت احساس کرختی می‌کردم؛ برای همین دوباره رو به نوشتن آوردم و تصمیم گرفتم صلح‌طلب باشم.

وقتی در سیستمی هستید که به شما می‌گویند چه فیلمی بسازید باید آدم باهوشی باشید. سیستم می‌گوید من برای این فیلم‌ها هزینه می‌کنم و اگر می‌خواهید فیلمساز باشید، ناگزیر هستید که فیلم بسازید؛ بنابراین باید بتوانید با قوانین بازی کنید. متأسفانه امروز پول و سرمایه تعیین‌کننده همه‌‌چیز است و دوران سختی را پشت‌سر می‌گذاریم. با این حال باید سعی کنید همیشه انسانیت‌تان را زنده نگه دارید.

پوتین، سیاستمدار بسیار بزرگی است و 18سال است که در بالاترین سطوح قدرت حضور دارد. من برای ساخت مستند «گفت‌وگو با آقای پوتین» بیش از 30ساعت با او مصاحبه کردم. پوتین هرگز پیش از مصاحبه از من محور سؤالاتم را نمی‌پرسید و پس از مصاحبه هم درخواست هیچ ادیتی نمی‌کرد.


هالیوود و واشنگتن ارتباط عمیقی دارند


* امروز با وجود گسترش دنیای سایبری کسی درک درستی از آنچه دولت از ما می‌داند، ندارد. ما نمی‌دانیم ولی باید بدترین احتمال را دهیم. در آمریکا مردم به ناظران خودشان اعتماد دارند درحالی‌که این دیدگاه اشتباهی است. دنیای سایبری قدرت نامحدودی برای حکومت به‌وجود آورده است؛ بدون اینکه کنترلی رویش وجود داشته باشد. بودجه‌های نظامی به شکل وحشتناکی رشد کرده است درحالی‌که هزینه‌های اجتماعی را کاهش داده‌اند.

بعضی در آمریکا و حتی ایران فکر می‌کنند چون تا حالا کشته نشده‌ام پس حتماً من مأمور CIA هستم! درحالی‌که من تا به حال حتی یک مأمور CIA را ندیده‌ام. البته این سازمان سعی می‌کند روی پروژه‌های من اثرگذار باشد چون نفوذ زیادی در هالیوود دارد. حتما به‌خاطر دارید برای جایزه فیلم «آرگو» از کاخ سفید با مراسم اسکار تماس گرفته شد. این نشان می‌دهد هالیوود و واشنگتن چه ارتباط عمیقی با هم دارند.

درباره فیلم اسکندر باید بگویم که من از نگاه خودم این فیلم را ساختم که با نگاه شما متفاوت است. کسی امروز وجود ندارد که در زمان تاریخی این فیلم زندگی کرده باشد تا به ما بگوید دقیقاً چه اتفاقاتی افتاده یا ملکه ایران در زمان هخامنشی چه شکلی بوده است؛ البته موافقم که زمان خیلی بدی را برای ساخت فیلم «اسکندر» انتخاب کردم چون بوش جنگ علیه عراق را چندی بعد از اکران فیلم آغاز کرد و من خبر نداشتم قرار است چه اتفاقی بیفتد. از طرف دیگر متأسفانه کمپانی برادران وارنر فیلم را آنگونه که می‌خواستند ادیت و 26دقیقه از فیلم را حذف کردند. پیشنهاد می‌کنم همه نسخه دی‌وی‌دی 2014 این فیلم را که به‌صورت دلخواه من ادیت شده است، تماشا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید