• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13530
+
-

قطع بلندگوهای تبلیغاتی به امید صلح

ارتش کره‌جنوبی، پخش برنامه‌های تبلیغاتی از بلندگوهایش در مرز با کره‌شمالی را در آستانه دیدار حساس رهبران دو کره، قطع کرد

آسیا
قطع بلندگوهای تبلیغاتی به امید صلح

بعد از دو سال، مرزنشینان و سربازان کره‌شمالی، دیگر این شانس را نخواهند داشت تا ترانه‌های پاپ همسایه جنوبی یا گزارش‌های پیش‌بینی هوا را بشنوند. ارتش کره‌جنوبی، در اقدامی تنش‌زدا که می‌تواند نشانه‌ای از شروعی نو در شبه جزیره کره باشد، بلندگوهای عظیم تبلیغاتی خود در مرز را خاموش کرد تا راه صلح، با وضوح بیشتری پیش روی مردم شبه‌جزیره کره قرار بگیرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، ارتش کره‌جنوبی دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد تمامی بلندگوهای خود را در سراسر مرز خاموش خواهد کرد. کره‌جنوبی، از ژانویه 2016میلادی و در پاسخ به چهارمین آزمایش هسته‌ای همسایه شمالی، ده‌ها بلندگوی عظیم در سراسر مرز علم کرد و با جدیت تمام، پروپاگاندای خود را تا کیلومترها در عمق خاک کره‌شمالی پخش می‌کرد.

علاوه بر ترانه‌های ستاره‌های کی‌پاپ (صنعت موسیقی پاپ کره‌جنوبی) و پیش‌بینی آب و هوا، این بلندگوها اخبار و داستان‌هایی از زندگی روزمره کره‌جنوبی را که در کره‌شمالی شدیدا ممنوع هستند برای مخاطبان خود در آنسوی مرز پخش می‌کرد.

برای کره‌شمالی که خود دستگاه‌های عریض و طویل حکومتی برای صدور پروپاگاندا دارد، این بلندگوها یک اعلان جنگ به شمار می‌رفت و بارها رژیم این کشور، علیه آنها موضع گرفت و حتی اقدام عملی کرد. در اقدامی متقابل، کره‌شمالی هم بلندگوهای خود را در مرز روشن کرد و برنامه‌های انتقادی تندی علیه کره‌جنوبی پخش کرد. اما ضعف تکنولوژیک کره‌شمالی، باعث شد تا برد صدای بلندگوهایش چندان نباشد. این اما پایان تقابل با بلندگوهای کره‌جنوبی نبود چون ارتش کره‌شمالی، در چند مورد، ‌با آتش توپخانه سعی در خاموش کردن این بلندگوها کرد.

در چنین فضایی است که می‌توان فهمید قطع داوطلبانه صدای این بلندگوها توسط کره‌جنوبی، ‌اتفاق مهمی در روابط دو کره به شمار می‌رود. هرچند تا دیروز بعد از ظهر خبری از اقدام متقابل مقامات کره‌شمالی برای قطع بلندگوهای تبلیغاتی خود منتشر نشد، اما قطعا چنین اقدامی، با استقبال کره‌شمالی مواجه خواهد شد. انجام این کار از سوی کره‌جنوبی، نشانه‌ای از جدیت و امیدواری آنها برای برگزاری نشست پیش روی سران دو کشور است. قرار است همین جمعه پیش رو، کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی با مون جائه این رئیس‌جمهور کره‌جنوبی دیدار کند. این نخستین بار بعد از یک دهه است که رهبران دو کره که از نظر فنی با هم همچنان در جنگ هستند، با هم ملاقات می‌کنند.

در بیانیه ارتش کره‌جنوبی، ضمن اشاره به این دیدار، بر فراهم کردن شرایط برای برگزاری بهتر این نشست تأکید شده است؛ «این تصمیم برای فرونشاندن تنش‌های نظامی بین دو کره و ایجاد محیطی صلح‌آمیز برای نشست پیش رو گرفته شده است.»

استقبال کاخ آبی از چراغ سبز کره‌شمالی

همزمان با این اقدام ارتش کره‌جنوبی، رئیس‌جمهور این کشور هم دیروز از اقدام داوطلبانه کره‌شمالی برای تعطیل کردن آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود استقبال کرد و آن را گامی حیاتی در راه خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی دانست.

شنبه، کیم جونگ اون در جلسه حزب حاکم کشورش، اعلام کرد که ارتش کره‌شمالی به اهداف خود در انجام آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی رسیده است و نیازی به آزمایش‌های بیشتر ندارد. این تصمیم غافلگیرکننده، با استقبال جامعه جهانی مواجه شد و کارشناسان آن را نشانه‌ای از جدی بودن رهبر کره‌شمالی برای تعامل با دنیا می‌دانند. کیم جونگ اون، قرار است انتهای ‌ماه مه یا ابتدای ژوئن، در دیداری تاریخی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند.

با این حال موفقیت آن دیدار تاریخی، تا حد زیادی به موفقیت نشست پیش رو بین رهبران دو کره بستگی دارد. در آستانه این دیدار، دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در کاخ آبی (محل استقرار رئیس‌جمهور کشور در سئول) با انتشار بیانیه‌ای، صحبت‌های مون جائه این درباره این اقدام را منتشر کرد. در این بیانیه به نقل از رئیس‌جمهور کره‌جنوبی آمده است: « (تعطیلی داوطلبانه آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای) چراغ سبزی است که احتمال موفقیت نشست‌های شمال-جنوب و کره‌شمالی-آمریکا را تقویت می‌کند. اگر کره‌شمالی از حالت انجماد هسته‌ای به انحلال (تاسیسات و تسلیحات) هسته‌ای برود، می‌توان آینده‌ای روشن را برای کره‌شمالی تضمین کرد.»

   صدا در مقابل صدا

شروع دوباره برنامه‌های پروپاگاندای کره‌جنوبی در منطقه مرزی، نتیجه مستقیم انجام آزمایش هیدروژنی کره‌شمالی بود. کره‌شمالی در ژانویه2016 اعلام کرد چنین بمبی آزمایش کرده است و درحالی‌که جامعه جهانی در حال بررسی صحت ادعای مقامات کره‌شمالی بود، ‌کره‌جنوبی بلندگوهای عظیم خود را به سمت شمال نشانه رفت. هدف اصلی کره‌جنوبی از استقرار این بلندگوها، انجام پروپاگاندا و ایجاد تردید در دل سربازان کره‌شمالی بود. مقامات کره‌جنوبی امیدوار بودند نه‌تنها بذر تردید نسبت به رژیم کره‌شمالی را در دل سربازان این کشور بکارند، که حتی آنها را متقاعد کنند به کره‌جنوبی فرار کنند. برای این کار، آنها طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها را از این بلندگوها پخش کردند. گزارش هوا - برای عادت دادن سربازان کره‌شمالی به برنامه‌های رادیویی-، اخبار شبه جزیره کره که در رسانه‌های کره‌شمالی ممنوع بود، ترانه‌های ستاره‌های کی‌پاپ، سریال‌های رادیویی، بحث‌های جذاب درباره دمکراسی، ‌سرمایه‌داری و زندگی در کره‌جنوبی و همینطور اظهارنظر درباره فساد و سؤمدیریت در شمال برنامه‌هایی بودند که ارتش از این بلندگوها پخش کرد. در مقابل، کره‌شمالی هم از بلندگوهای کم‌قدرت‌تر خود، انتقادهایی بسیار تند و صریح از کره‌جنوبی را پخش می‌کرد. هرچند صدای بلندگوهای ارتش کره‌شمالی چندان قوی نبود اما تا حدی می‌توانست صدای بلندگوهای ارتش کره‌جنوبی را خنثی کند. در آن زمان، برنامه این بلندگوها بعد از حدود 11سال دوباره مورد استفاده قرار گرفتند و تعداد و مکان‌های دقیق آنها - احتمالاً از ترس حملات توپخانه‌ای و خمپاره‌ای ارتش کره‌شمالی- اعلام نشد. در مقابل، کره‌شمالی هم سایت‌های بلندگوهای خود را، ‌به گفته مقامات دولت کره‌جنوبی، از دو نقطه به چند نقطه افزایش داد. علاوه بر این روش پرسر و صدا که توسط ارتش کره‌جنوبی انجام می‌شد، کره‌جنوبی یک رادیو با نام «صدای آزادی» راه‌اندازی کرده بود که برنامه‌های آن هم پروپاگاندا علیه رژیم کره‌شمالی بود. گروه‌های غیرنظامی هم بار‌ها توسط بالن‌هایی که از مرز رد می‌شوند و به سمت کره‌شمالی می‌روند، وسایلی مانند دی‌وی‌دی، یو‌اس‌بی و چیزهایی مثل این را به سمت کره‌شمالی فرستادند. کره‌شمالی، نسبت به این کار هم حساسیت بالایی دارد. دولت کره‌جنوبی هم به‌خاطر احتمال تیراندازی ارتش کره‌شمالی به افرادی که در مرز بالن‌ها را هوا می‌کنند، چندان از این کار استقبال نمی‌کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید