• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13433
+
-

برجام؛ همه یا هیچ

بلوک‌بندی چین و روسیه کنار اروپا در دفاع از برجام

برجام؛ همه یا هیچ

همزمان با هشدار مقامات اروپایی و ایرانی برای اقدامات احتمالی ترامپ علیه برجام، مسئولان چین و روسیه نیز از مقابله مشترک با اصلاح برجام سخن گفتند تا بلوک‌بندی تازه‌ای برای حفظ توافق هسته‌ای شکل بگیرد. 3هفته مانده به اعلام‌نظر ترامپ درباره توافق هسته‌ای، وزیر خارجه ایران هم در نیویورک تهدیدی کرد که عملی شدن آن خیلی برای آمریکا گران تمام خواهد شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری با «ونگ یی» همتای چینی خود در پکن گفت: طرفین توافق کردند با هر تلاشی برای بازنگری در توافق هسته‌ای ایران مقابله کنند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم در مصاحبه‌‌ای که روز یکشنبه بخش‌هایی از آن از کانال ۱۰‌تلویزیون رژیم صهیونیستی پخش شد، گفت: «نتانیاهو معتقد است که توافق هسته‌ای با ایران آن امنیتی را که او برای اسرائیل مدنظر دارد، فراهم نمی‌کند. من وجود این توافق را، هرچند که توافق کامل و ایده‌آلی نیست، به اینکه هیچ توافقی وجود نداشته باشد، ترجیح می‌دهم. ما به بحث در این مورد ادامه خواهیم داد. آلمان بسیار دقت خواهد کرد که این توافق همچنان اجرایی بماند.»
مرکل قرار است به‌زودی به واشنگتن برود تا رئیس‌جمهور آمریکا را متقاعد کند از برجام خارج نشود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم احتمالا امروز با ترامپ دیدار می‌کند. او که پیش‌تر گفته بود برجام جایگزین ندارد دیروز هم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فرانسه تلفنی رایزنی کرد.

محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این‌باره در حساب توییتری خود نوشت: رئیس‌جمهور فرانسه درست می‌گوید. هیچ طرح جایگزینی برای برجام وجود ندارد؛ یا همه آن باشد یا هیچ.

وی در ادامه توییت خود افزود: رهبران اروپایی باید دونالد ترامپ را تشویق کنند که نه‌تنها در توافق هسته‌ای باقی بماند، بلکه اجرای سهم خود از توافق را با حسن نیت آغاز کند.

از سوی دیگر کاخ کرملین اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون، روسای جمهور روسیه و فرانسه بر لزوم ادامه اجرای برجام به‌عنوان یک عنصر امنیتی بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

در ادامه هشدارهای بین‌المللی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین نیز طی نشست خبری تأکید کرد: «توافق هسته‌ای ایران را نمی‌توان جایگزین کرد و باید تمام طرف‌ها بر آن نظارت کنند. رئیس‌جمهور پوتین نیز برنامه‌ای برای دیدار با آمریکا درخصوص برجام ندارد.»

تهدید ایران برای خروج از معاهده منع اشاعه

اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که به نیویورک رفته است در گفت‌وگو با نشریه نیویورکر گفت که اگر آنها می‌خواهند توافق را نابود کنند و گزینه‌هایی آماده دارند، باید با پیامدهای آن نیز مواجه شوند.وی همچنین گفت: اگر ترامپ از توافق خارج شود، ایران 3انتخاب دارد؛ اول اینکه می‌تواند توافق را کنار بگذارد، از پایبندی دست بکشد و غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر بگیرد یا حتی آن را افزایش دهد. گزینه دوم ایران این است که از سازوکار موجود در توافق استفاده کند که به هر یک از طرف‌ها اجازه می‌دهد تا یک شکایت رسمی در کمیسیونی که برای رسیدگی به نقض توافق ایجاد شده است، مطرح کند.
به گفته ظریف، انتخاب سوم ایران این است که این کشور می‌تواند تصمیم به خروج از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بگیرد اما تهران هنوز تصمیمی درباره اینکه باید کدام یک از گزینه‌ها را انتخاب کند، نگرفته است.

وی همچنین درباره تلاش‌های اروپا برای توافق با آمریکا برای اعمال محدودیت‌های بیشتر برای ایران به‌منظور ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای، بیان کرد: هر سازشی که منجر به شروط جدید شود، به آن پایبند نخواهیم بود و باور نداریم که برای اجرای بهتر برجام مفید، ثمربخش یا سازنده است. آنها موضع ما را می‌دانند؛ تنها سناریویی که ما می‌توانیم با آن کنار بیاییم این است که اروپایی‌ها با دولت ترامپ گفت‌وگو کنند تا آنها یک‌بار و برای همیشه، شروع به پایبندی به توافق کنند.

   ایران آماده شروع مجدد است

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه نروژی « آفتن پوستن» گفت: ایران آماده است تا برنامه هسته ای خود را دوباره از سر بگیرد.  سید عباس عراقچی  در بخشی از این مصاحبه تاکید کرد: این توافق بر دو پایه استوار است؛ یکی اینکه ایران باید تعهدات خود در قبال برنامه هسته‌ای را انجام دهد و دیگر اینکه تحریم های ایران باید برداشته شوند. اگر آمریکا از برجام خارج شود، یکی از این ستون ها از بین می رود و سپس کل توافق نابود خواهد شد. وی خاطرنشان کرد :اگر این توافق نابود شود، مقامات ایران آماده هستند تا هرآنچه را که طبق توافق هسته ای منع شده، انجام دهند. ما آماده تحریم های جدید ، پایان توافق و شروع مجدد برنامه هسته ای هستیم.  عراقچی افزود:برجام قابل مذاکره مجدد نیست. برای اینکه این توافق کارایی داشته باشد، باید پایدار و قابل پیش بینی باشد. چرا باید در قراردادی بمانیم که سودی برای ما ندارد؟! در ادامه هشدارها، ایزومی ناکامیتسو، رئیس بخش کنترل سلاح سازمان ملل متحد هم روز دوشنبه در کنفرانس عدم اشاعه هسته ای گفت :امیدواریم همه طرف های توافق هسته ای به اجرا و حفظ این توافق در بلندمدت متعهد بمانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید