• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13415
+
-

رانندگان شب بیدار

رانندگان آژانس های تاکسی با مشکلاتی مانند ثابت ماندن نرخ کرایه، نبود بیمه و سهمیه کارت سوخت مواجه هستند

گزارش
رانندگان شب بیدار




مرضیه قاسمی | کرمانشاه- خبرنگار: 


‌تاکسی تلفنی یکی از وسایل حمل ‌و ‌نقل عمومی است که شهروندان انتظار دارند در هر ساعت از روز با آسودگی خاطر از آن استفاده کنند. اما افراد این صنف مانند هر صنف دیگر دارای مشکلات عدیده‌ای هستند. 
ثابت ماندن نرخ کرایه جابه‌جایی مسافران با توجه به بالا بودن نرخ تورم، نبود بیمه ونداشتن سهمیه کارت سوخت و دیگر مشکلات باعث نارضایتی و بی انگیزگی اغلب کارکنان این صنف برای ادامه شغل خود شده است.


درآمد پایین و نبود بیمه

متصدی یک آژانس مسافربری درون شهری در این زمینه به همشهری می گوید: مشکلات در حوزه کاری ما زیاد است. درآمد پایین این شغل با توجه به تورم و گرانی اصلا منصفانه نیست. «غلامرضا امیریان» می افزاید: نرخ کرایه ها باید متناسب با گرانی نیز افزایش یابد، اما چند سال است که هیچ تغییری در نرخ ها حاصل نشده است.

وی از متولیان و مسئولان ذی‌ربط می خواهد در نرخ ها بازنگری کنند تا کارکنان این صنف در تامین معیشت خود و خانواده دغدغه ای نداشته باشند. یکی دیگر از شاغلان در این صنف با اشاره به نبود بیمه در این شغل، بیان می کند: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما موضوع بیمه تامین اجتماعی است. «فریبرز رستم آبادی» که مسئول یکی از آژانس‌های تاکسی تلفنی است، می گوید: در حالی‌که رانندگان تاکسی تلفنی ها اقدام به ثبت نام کارت اشتغال کرده اند، از تحت پوشش قرار دادن بیمه این رانندگان خودداری می شود و این امر موجب بروز مشکلات فراوانی برای بسیاری از رانندگان شده است. با این‌که پیگیری‌های زیادی کرده ایم، اما هنوز به نتیجه ‌ای نرسیده ایم. 


برق مصرفی خدماتی حساب شود نه تجاری

این راننده آژانس، محاسبه کردن برق مصرفی بر مبنای تجاری را از دیگر مشکلات آژانس های این شهر می‌داند و می گوید: با توجه به این که آژانس یک واحد خدماتی است و به صورت شبانه روزی به مردم با کمترین توقع خدمات می دهد نباید در قبوض برق براساس تجاری از آنان مبالغ بالایی گرفته شود. وی ادامه می دهد: برخی آژانس های شهر، به دلیل بالا بودن هزینه برق که بر مبنای تجاری محاسبه  می شود، کشیک شب را برداشته اند که این امر در کاهش درآمد اثر گذار است. با توجه به این که این واحدها خدماتی بوده و شبانه‌روز به مردم خدمات ارائه می دهند، باید برقی مصرفی آن‌ها نیز خدماتی محاسبه شود.


نبود کارت سوخت سهمیه ای

یکی دیگر از شاغلان این شغل با اشاره به نبود کارت سوخت سهمیه‌ای بیان می کند: نداشتن کارت سوخت سهمیه ای از دیگر مشکلات آژانس تاکسی تلفنی در شهر است. در سال های قبل ازسوی مجمع امورصنفی به هر آژانس یک کارت سوخت تعلق می گرفت اما این روند اکنون قطع شده است. وی از مسئولان می خواهد به مشکلات و دغدغه های این قشر زحمتکش توجه کنند و به طور جدی برای رفع آن اهتمام ورزند.


270آژانس تحت پوشش سازمان تاکسیرانی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر کرمانشاه درباره فعالیت آژانس‌های تاکسی تلفنی در کرمانشاه به همشهری می‌گوید: آژانس‌های تاکسی تلفنی در کرمانشاه 2 دسته هستند که یکی زیر نظر سازمان تاکسیرانی و دیگری زیر نظر«اتحادیه موسسه اتومبیل کرایه» است. تعداد 270 آژانس تاکسی تلفنی تحت پوشش سازمان تاکسیرانی قرار دارند. از این تعداد 14 آژانس تلفنی ویژه بانوان در کرمانشاه تردد می‌کنند.
«سجاد سلیمانی» می‌افزاید: در حال حاضر 9 هزار خودرو در قالب تاکسی گردشی، آژانس و مسیری در شهر کرمانشاه تحت پوشش سازمان تاکسیرانی است. وی با تأکید بر داشتن علائم و مشخصه سازمان تاکسیرانی توسط آژانس‌ها، عنوان می ‌کند: برخی از قوانین و مقرراتی که مسئولان و رانندگان آژانس‌ها ملزم به رعایت آن‌ها هستند شامل مواردی چون کد خودرو است که مشخصه اختصاصی دارد و منحصر به‌فرد است.

همچنین تجهیزات ایمنی داخل خودرو، نصب نوار شطرنجی روی کاپوت جلو و عقب، بغل نویسی‌های آژانس‌ها با آرم سازمان تاکسیرانی روی 2 در‌ جلو، تابلو سقف شامل نام و شماره تلفن آژانس از دیگر مشخصه‌های یک آژانس است. این مسئول موارد ضروری در رعایت قوانین توسط آژانس‌ها و توجه به امنیت راننده و مسافر، سرویس‌دهی بموقع و دریافت کرایه مصوب را از موارد مهم و قابل توجه عنوان می‌کند و می‌افزاید: کل نرخ‌های کرایه حمل‌و‌نقل درون شهری هر ساله با پیشنهاد ما به تصویب شورای شهر می‌رسد که این موضوع شامل آژانس‌های تاکسی تلفنی سطح شهر نیز می‌شود.


نرخ‌ها تا امروز افزایش پیدا نکرده است

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر کرمانشاه درباره افزایش نرخ‌های تاکسی‌های درون شهری در سال 97 نیز توضیحاتی می‌دهد و می گوید: نرخ‌های تاکسیرانی درحال حاضر افزایش پیدا نکرده است.  
سلیمانی درباره بیمه تامین اجتماعی شاغلان آژانس های تاکسی تلفنی، بیان می کند: کسانی که از ابتدای شروع طرح بیمه ناوگان حمل ونقل عمومی بیمه شده و حق بیمه خود را پرداخت کرده‌اند و
وقفه ای در بیمه آن‌ها  پیش نیامده کماکان این طرح در حال اجراست، اما از ابتدای سال 94 با توجه به این‌که از سوی  دولت سهم 50 درصدی بیمه تاکسیرانان به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است این طرح در حال حاضر بلاتکلیف بوده و متقاضیان جدید پذیرش نخواهند شد.

ضمن این‌که این طرح از طریق اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور و همچنین نمایندگان و مسئولان استانی در حال پیگیری بوده که امیدوارم دولت در بودجه 97 ردیفی برای  واریزی سهم 50 درصدی حق بیمه پیش‌بینی کرده باشد تا تاکسیرانان بتوانند از این مزایا استفاده کنند. وی در پایان با اشاره به تک نرخی شدن سهمیه سوخت اظهار می کند: درباره سهمیه سوخت از زمانی که سوخت تک نرخی شده سهمیه بنزین 2 نرخی نیز از بین رفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید