• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13358
+
-

چرا بیایند، چرا نه؟

چرا بیایند، چرا نه؟

دلایلی برای تعقیب سرنوشت تیم‌های مدعی صعود به لیگ‌برتر.

یکی از جذاب‌ترین دوره‌های لیگ یک، به حساس‌ترین هفته‌های ممکن رسیده است. تنها دو هفته به‌پایان رقابت‌های این فصل باقی مانده و سرنوشت همه بیم و امیدها در مورد صعود به لیگ‌برتر، در همین زمان کوتاه روشن خواهد شد. در زمان باقی‌مانده از مسابقه‌های دسته اول، 5تیم برای صعود می‌جنگند. نفت مسجدسلیمان که در صدر جدول قرار گرفته، در زمین بادران به‌میدان می‌رود. نفت 64امتیازی است و بادران با 56امتیاز هنوز شانس صعود به لیگ‌برتر را دارد. خونه‌به‌خونه که در رده دوم جدول جای گرفته، با اکسین مسابقه خواهد داد. نساجی و فجر نیز به‌عنوان تیم‌های سوم و چهارم جدول، پرحرارت‌ترین جدال هفته را برگزار می‌کنند. هر کدام از این 5تیم در طول یک فصل سخت و فرسایشی، شایستگی صعود به سطح اول فوتبال ایران را از خود نشان داده‌اند اما از حالا به بعد همه چیز به لحظه‌ها و اتفاقات بستگی خواهد داشت. نام دو تیم از لیگ‌برتر هجدهم، از بین نفت، خونه‌به‌خونه، نساجی، فجر و بادران انتخاب خواهد شد. صعود هر کدام از این تیم‌ها، چه نکات تاریک و روشنی خواهد داشت؟ 
  نفت مسجدسلیمان: به لحاظ فنی، آنها بهترین تیم این فصل لیگ یک بوده‌اند. نفت ام.ای.اس با نقشه‌های جذاب محمود فکری، فراتر از حد انتظار ظاهر شده تا بار دیگر به لیگ‌برتر نزدیک شود. شاید قبل از شروع فصل انتظار چندانی از این تیم وجود نداشت اما حالا نفت تنها به یک پیروزی نیاز دارد تا بدون توجه به هر نتیجه‌ای در دیدارهای همزمان، صعودش را قطعی کند. نیمه پر لیوان نفت مسجدسلیمان، قابلیت‌های فنی و فردی این تیم است. نیمه خالی لیوان در مورد زردها اما شاید جذابیت نه چندان زیاد آنها برای لیگ‌برتر باشد. نفت قبل از این نیز لیگ برتری شده و در صعودش هیچ نکته تازه‌ای برای فوتبال ایران نهفته نیست. حضور آنها تعداد جنوبی‌های لیگ‌برتر را نیز کمی بیشتر از حد استاندارد می‌کند. 
  خونه‌به‌خونه:تیمی که دراگان اسکوچیچ را روی نیمکت داشته باشد، به خودی خود یک تیم جذاب و تماشایی است. دراگان که تیمش را به فینال جام‌حذفی فوتبال ایران رسانده، حالا امیدوار است با تصاحب حداکثر امتیازها در دو هفته پایانی، برای سومین بار در لیگ‌برتر ایران مربیگری کند. جدا از مهره‌های شناخته شده و نمایش‌های هجومی و دلچسب، خونه‌به‌خونه می‌تواند حال‌و‌هوای تازه‌ای به لیگ‌برتر تزریق کند اما یک تردید بزرگ هم درباره تیم اول بابل وجود دارد. اگر قرار است آنها هم به سرنوشت استیل‌آذین و سایر تیم‌های ولخرج، پرحاشیه و ناموفق لیگ دچار شوند، همان بهتر که به لیگ‌برتر راه پیدا نکنند. مالکیت خصوصی اساسا در سیستم الکن فوتبال ایران جواب نمی‌دهد و بعید نیست خونه‌به‌خونه نیز خیلی زود در حاشیه و بحران فرو برود. 
  نساجی قائمشهر:سال‌های سال است که نساجی برای بازگشت به سطح اول فوتبال تلاش می‌کند. بعد از همه بن‌بست‌های طولانی، حالا این تیم بیشتر از همیشه به برآورده‌کردن رویای دیرینه هواداران نزدیک شده اما همچنان برای صعود باید علاوه بر دو پیروزی، در انتظار لغزش دشمن شمالی‌اش باشد. نساجی پرهوادارترین تیم لیگ یک به شمار می‌رود و صاحب یکی از ترسناک‌ترین استادیوم‌ها برای هر حریفی در فوتبال ایران است. تماشای جواد نکونام روی نیمکت‌های لیگ‌برتر، مواجهه با هواداران استثنایی نساجی و البته دل بستن به وفاداری غیرمعمولی محمد عباس‌زاده، نساجی را به یک گزینه محبوب برای صعود به لیگ‌برتر تبدیل می‌کنند اما اگر قرار باشد این تب تند به سرعت فروکش کند و حمایت‌هایی در حد لیگ‌برتر از این تیم صورت نگیرد، صعود کردن برای آینده نساجی خطرناک‌تر از صعود نکردن است. 
  فجرسپاسی شیراز:شکست ناامیدکننده هفته گذشته، فجر سپاسی را در شرایط سختی قرار داده است. حالا دیگر همه چیز در اختیار این تیم نیست و سرنوشت تنها به نتایج تیم شیرازی بستگی ندارد. فجر با 58امتیاز پشت‌سر نفت، خونه‌به‌خونه و نساجی قرار گرفته است. آنها این هفته باید یک بازی بزرگ و تعیین‌کننده را در قائمشهر پشت‌سر بگذارند. امتیاز بزرگ صعود فجر، خارج کردن لیگ از فضای تک قطبی نظامی تراکتورسازی است. اگر فجر در لیگ‌برتر حضور داشته باشد، همه سربازها به تراکتور تقدیم نخواهند شد. علاوه بر این، برگزاری بازی‌ها در ورزشگاه شیک و مدرن پارس شیراز جالب‌توجه خواهد بود. فجر همیشه یک باشگاه بازیکن‌ساز بوده و شاید این روند را در لیگ‌برتر ادامه بدهد. با این وجود نباید از یاد برد که آنها همیشه درگیر مشکلات مالی بوده‌اند و بعید نیست این وضعیت در فصل آینده نیز برای آنها اتفاق بیافتد.
بادران تهران:حتی در صورت کسب هر 6امتیاز از دو بازی پیش‌رو، بادران شانسی برای قهرمانی لیگ یک ندارد اما این تیم هنوز می‌تواند به‌عنوان تیم دوم راهی لیگ‌برتر شود. ویژگی بادران، پرتماشاگر بودن این باشگاه است. آنها به دلایلی خاص در جام‌حذفی توانستند تعداد تماشاگران‌شان را از تعداد تماشاگران پرسپولیس نیز بیشتر کنند. به جز سرخابی‌ها، هیچ تیم دیگری در تهران هوادار چندانی ندارد و شاید صعود بادران، دوران تازه‌ای را در فوتبال پایتخت آغاز کند. درمورد این تیم اما یک نگرانی نیز وجود دارد. اینکه همه چیز در اطراف آن به مسائل غیرفوتبالی گره بخورد و اتفاقاتی در باشگاه رخ بدهد که با روح فوتبال سازگار نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید