• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13324
+
-

توصیه‌هایی برای آنهایی که می‌خواهند حرفه‌ای پیاده‌روی کنند

ورزشی برای همه سنین

زندگی+
ورزشی برای همه سنین

کارشناسان مختلف که در حوزه طب فیزیک و تربیت بدنی و توانبخشی و مانند اینها کار می‌کنند، توصیه‌هایی جالب برای ورزش کردن و همچنین، پیاده‌روی دارند. با عملیاتی کردن این توصیه‌ها، کمترین آسیب به بدن و بیشترین منفعت به آن خواهد رسید. دکتر سیدمنظور رایگانی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، نکات جالبی درباره ورزش پیاده‌روی مطرح کرده است. این نکات را مرور می‌کنیم.


پیاده‌روی را به همه سنین، حتی میانسالان و سالخوردگان پیشنهاد می‌کنم. اثرات مثبتی دارد که به نفع همه این گروه‌های سنی است. از مهم‌ترین آثار پیاده‌روی، اثرات روحی و روانی آن است. راه رفتن و حرکت کردن به این شیوه، در فرد تاثیر خوبی دارد و باعث می‌شود حس خوبی نسبت به‌خودش پیدا کند. از دیگر آثار خوب پیاده‌روی، این است که روی سیستم اسکلتی-عضلاتی اثر می‌گذارد و عضلات، مفاصل، عروق و... را فعال نگه‌می‌دارد.


پیاده‌روی، باعث گردش و به جریان انداختن خون می‌شود. تنفس فرد را هم به‌طور مناسب تنظیم می‌کند که نتیجه همه اینها، جلوگیری از تنگی عروق و فعالیت‌های سالم قلبی- عروقی خواهد بود.


پیاده‌روی باید به قصد پیاده‌روی انجام شود، در این صورت است که آثار مثبتش را می‌گذارد. البته این منافاتی ندارد با اینکه فرد، قسمتی از مسیر روزانه‌اش را به این کار اختصاص دهد، ولی قصد اصلی، ورزش کردن باید باشد.


اگر فرد طالب آن است که از تمام خواص پیاده‌روی به‌طور کامل بهره‌برداری کند، باید پیاده‌روی را به‌طور منظم و در طول هفته بین ۳ تا ۴ روز انجام دهد تا بیشترین بهره را از پیاده‌روی ببرد.


پیاده‌روی مناسب در طول روز باید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باشد. البته اگر فرد زمان را تقسیم کند و نصف پیاده‌روی را صبح‌ هنگام و زمان باقی‌مانده را بعدازظهر پیاده‌روی کند منعی ندارد و خواص کلی پیاده‌روی را دریافت می‌کند.


سرعت پیاده‌روی خیلی مهم است. باید طوری پیاده‌روی کنید که ضربان قلب شما، ۲۰ تا ۲۵ تا بالاتر از حد نرمال باشد. در واقع، پیاده‌روی خوب، همان تندروی است.


پیشنهاد برای زمان پیاده‌روی عصر است؛چرا که وضعیت هورمونی بدن در این زمان، بهتر از صبح است.

این خبر را به اشتراک بگذارید