• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13288
+
-

وزیر بهداشت: دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های روحی و روانی فراوانی هستند

ترویج فرهنگ سلامت و تندرستی در بین دانش‌آموزان، اعضای خانواده و دیگر افراد جامعه مهم‌ترین رسالتی است که این روزها به دانش‌آموزان به‌عنوان سفیران و یاوران سلامت داده شده است. سفیران سلامت در مدارس دانش‌آموزانی هستند که توسط مربیان بهداشت مدارس یا رابطان بهداشت و یا مسئولان ذیربط آموزش می‌بینند تا به همسالان خود در مدرسه و خارج از مدرسه و به خانواده‌های خود این آموزش‌های بهداشتی را انتقال داده و باعث فرهنگسازی در زمینه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها شوند. وزیر بهداشت روز گذشته در مراسمی ویژه از فعالیت یک میلیون و 700هزار سفیر سلامت در کشور خبر داد. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه سلامت روح و روان، مقدمه سلامت جسم است، گفت: به دانش‌آموزانی که سفیر سلامت هستند افتخار می‌کنیم، چرا که هم مراقب سلامت جسم و روان خود و هم مراقب سلامت دیگران هستند. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: امروز دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در معرض آسیب‌های زیادی هستند. زندگی در دنیای امروز در مقایسه با دوران ما سخت‌تر است و دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های روحی و روانی فراوانی هستند؛ ارتباطات یکپارچه مانند ماهواره‌ها، فضای مجازی و... در دنیا یکی از دلایل آن است. غذای سالم و ناسالم نیز در دسترس است و تشخیص مناسب‌بودن آن برای دانش‌آموزان سخت است.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه با شهری‌شدن زندگی، گسترش آپارتمان‌نشینی، تغییر سبک زندگی، تغییر سبک غذایی و کاهش تحرک بدنی، آسیب‌های جدی در کمین سلامت دانش‌آموزان قرار دارد، افزود: به همین دلیل باید مراقبت کرد که دانش‌آموزان درگیر سبک زندگی امروز که عمدتا غربی است و ملت‌های زیادی را درگیر کرده است، نشوند. دانش‌آموزان به‌ویژه سفیران سلامت باید از سلامتی خود مراقبت کنند و بیشتر از خودشان مراقب اعضای خانواده ازجمله سلامت مادران خود باشند. به‌عنوان نمونه، از نمک کمتری در غذاها استفاده کنند و یا اینکه مصرف شکر را کمتر کنند.

هاشمی با بیان اینکه بهترین زمان اصلاح عادات غلط در افراد، دوران مدرسه، به‌خصوص قبل از دبستان است، افزود: در ایران بیش از 3برابر میزان استاندارد نمک مصرف می‌شود، همچنین میزان مصرف شکر بالاست، این موضوع باعث ابتلا به دیابت می‌شود. علاوه بر کاهش مصرف این مواد، باید روزانه 20دقیقه تحرک داشته باشیم. همچنین مهم‌ترین اتفاقی که در وزارت آموزش و پرورش باید بیفتد، توجه به سبک زندگی است و در دنیا بیشتر از کشور ما به این موضوع توجه می‌کنند. ما شعار می‌دهیم، آنها عمل می‌کنند. ما به موضوع سلامت روان بسیار بی‌توجه هستیم، هرکدام از بخش‌های جامعه در جهت صحیحی عمل نمی‌کنند. چرا باید آمار آسیب اجتماعی و طلاق در کشور بالا باشد؟ این یعنی رسانه، خانواده و مدرسه درست عمل نمی‌کنند، باید ریشه این مسائل را که همین دوره دانش‌آموزی است، درست کنیم. وزیر بهداشت همچنین وقتی از دانش‌آموزان حاضر در مدرسه سؤال کرد که آیا موبایل (تلفن همراه) دارید یا نه؟ از پاسخ مثبت دانش‌آموزان تعجب کرد و گفت: هیچ کدام از بچه‌های من تا سال دوم دانشگاه موبایل نداشتند. اینکه چرا به شما موبایل داده‌اند، نمی‌دانم.

این خبر را به اشتراک بگذارید