• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13231
+
-

به نام مرزنشینان به کام تاجران

یک شهروند: برخی از تجار با استفاده از کارت مرزنشینی کالاهای فراوانی را وارد می‌کنند

بازار
به نام مرزنشینان به کام تاجران




روح الله زرین| بانه- خبرنگار: 

با اینکه بانه شهری مرزی با بازارهای متنوع است که همه نوع کالای مصرفی از قبیل خوراک، پوشاک، لوازم خانگی و الکترونیکی در آن یافت می‌شود، این روزها شاهد حال ناخوش این بازار در نتیجه حذف کولبری و بسته شدن مرز هستیم. به همین دلیل واردات نیز محدود شده است. بازاریان هم به سبب تمام شدن ذخایر کالاهای خود دیگر فروشی ندارند و منتظر تاجرانی هستند که کالاهای بازار بانه را از طریق سایر گمرکات کشور تامین کنند، چرا که رکود بازار بانه موجب بیکاری افراد زیادی در این شهر مرزی شده است. 


ارائه کارت مرزنشینی 

یکی از شهروندان بانه‎ای که به‎عنوان کولبر در این شهر فعالیت داشته است، می‎گوید: تا اواخر بهمن سال گذشته به‌عنوان کولبر انواع کالا را از طریق مرز مشترک بانه و عراق برای عرضه وارد بازارچه‌های مرزی بانه می‌کردم.
«ریبوار حمدی» ادامه می‌دهد: شغل کولبری علاوه بر خطرات ناشی از تردد در کوهستان، درآمد اندکی داشت. هر کولبر به طور میانگین ماهانه درآمدی از یک تا یک‌ونیم میلیون تومان به دست می‌آورد.

وی می‌افزاید: طبق مصوبه هیات دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به تمام روستانشینانی که در ۱۵کیلومتری شهر و مرزها ساکن بودند کارت مرزنشینی واگذار شد. بر همین اساس هر خانواده مرزنشین بانه‎ای می‎تواند از بازارچه مرزی سیرانبند هر نوع کالایی را که می‎خواهد از تجار خریداری و در بازار توزیع ‎کند. همچنین ماهانه ۵۰۰ هزار تومان تخفیف مالیات برای فعالیت او در نظر گرفته می‌شود.
حمدی اضافه می‎کند: برخی از تجار با دور زدن قانون و استفاده از کارت مرزنشینی کالاهای فراوانی را به صورت ترانزیت وارد مرز بانه می‌کنند. برای نمونه هر بازرگان در صورت استفاده از کارت مرزنشینی ۱۰۰ خانواده حدود ۵۰ میلیون تومان از مالیات معاف می‌شود و به ازای هر بار واردات کالا سود کلانی می‌برد.

این شهروند بانه‌ای می‌افزاید: با حذف کولبری، درآمد فعالان این صنف به حد تعادل رسیده و امنیت شغلی و پوشش بیمه‌ای آنها بهتر شده است. اما مهم‌ترین مشکل این است که افزایش اعطای کارت مرزنشینی به جز شهر بانه در تمام روستاها و شهرهای استان  افزایش یافته است. 
هر خانواده یک کارت مرزنشینی دارد و این مسأله موجب سوءاستفاده برخی در زمینه واردات کالاهای مصرفی بازار این شهر شده است. 


تعطیلی واحدهای صنفی 

یکی از بازاریان شهر بانه که در صنف عرضه لوازم خانگی فعالیت دارد در این زمینه می‌گوید: به دلیل همجواری این شهر با کشور عراق شاهد دادوستد و رونق اقتصادی مناطق مرزی دو کشور هستیم.
«رزگار خاتونی» ادامه می‌دهد: این شهر دارای مراکز تجاری مختلفی است که در آنها انواع کالاهای مصرفی مانند خوراک، پوشاک، لوازم خانگی و الکترونیکی با قیمت مناسب و کمتر از بازار سایر شهرهای کشور عرضه می‌شود.
وی می‌افزاید: از بازارچه مرزی سیرانبند بانه انواع مواد خوراکی، ظروف پلاستیکی و مصالح ساختمانی به شهرهای عراق صادر می‎شود. اما در روزهای اخیر بنا به دلایل مختلفی با عملکرد  اخلالگران اقتصادی در فضای مجازی، که بیشتر در کشور عراق ساکن هستند،  صادرات به ایران و شهر بانه ممنوع اعلام شده است.

خاتونی می‌گوید: به دلیل عدم واردات کالا به بازارچه مرزی بانه، ذخایر کالاهای مصرفی بازاریان به اتمام رسیده است و شاهد رکود بازار و تعطیلی واحدهای صنفی این شهر هستیم.
این بازاری ادامه می‌دهد: نمایندگان مردم این شهر با تصویب لایحه در مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیدند که کالاهای مصرفی بازار بانه را از طریق گمرکات شهرهای جنوبی کشور وارد کنند. این مسأله موجب تامین کالا در بازار می‌شود، اما افزایش قیمت را نیز در نتیجه حمل و نقل و صرف زمان طولانی برای ترخیص در گمرکات کشور به دنبال دارد. همچنین این طرح شامل لوازم خانگی برقی که برندهای معروف جهانی دارند، نمی‌شود. 


ساماندهی مبادلات مرزی 

فرماندار بانه می‌گوید: رفع مشکلات بازاریان و اجرای طرح مبادلات مرزی قانونمند به منظور تامین منافع جزو برنامه‌های اقتصادی برای مردم این شهرستان است.
«محمد فلاحی» ادامه می‌دهد: مسئولان شهرستان و استان در حال پیگیری و اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی برای بازاریان بانه‌ای هستند. همچنین طرح معافیت گمرکی و مزایای بیشتر از جمله این برنامه‌ها خواهد بود.
وی می‌افزاید: اجرای طرح مبادلات مرزی تامین‌کننده منافع تمام فعالان اقتصادی است و شامل صاحبان بار و کالا، بازاریان و روستاییان نیز خواهد شد که هدف عمده آن حذف کولبری و ارتقای کرامت روستاییان و مرزنشینان است.

فلاحی اضافه می‌کند: برای جلوگیری از خروج کالا به صورت انبوه (از طریق کانتینر)، مبادلات انواع کالا از طریق پیله‌وری و کارهای الکترونیکی امکان‌پذیر است. همچنین این طرح با حمایت استاندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تنها در بازارچه مرزی سیرانبند بانه و برای رونق و پویایی بازار این شهرستان عرضه خواهد شد.
فرماندار بانه می‌گوید: بازارچه سیرانبند اولین بازارچه مرزی کشور است که در آن مبادلات انواع کالا صورت می‌گیرد. برای رونق روزافزون این بازارچه در چارچوب قوانین مربوط به مبادلات مرزی نیز شاهد واردات بیشتر کالا از طریق آن خواهیم بود. 
در این زمینه، همچنین «بهمن مرادنیا» استاندار با اعلام قول مساعد مسئولان وزارت کشور مبنی بر اخذ معافیت‌های گمرکی برای صاحبان کالا، درباره سفر به تهران در هفته جاری برای پیگیری‌های جدید در زمینه مراحل اجرای طرح مبادلات مرزی اظهار امیدواری کرد.  


اعتراض به افزایش تعرفه‌های گمرکی

رئیس اتاق اصناف بانه می‌گوید: کاسبان و مغازه‌داران بانه‌ای به بسته‌ شدن بازارچه‌های مرزی و افزایش تعرفه‌های گمرکی اعتراض دارند. 
«عثمان مروتی» در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران می‌افزاید: با بسته‌ شدن مرز کولبری در بانه، وضعیت کسب مغازه‌داران این شهر کساد شده‌ است. آنها پس از بسته‌شدن مرزها و بازگشایی بازارچه پیله‌وری، برای ورود کالاهای خود که از طریق کولبری انجام می‌شد، با مشکل مواجه شده‌اند.

مروتی بیان می‌کند: زیرساخت مجموعه بازارچه از جمله محوطه‌سازی، اینترنت مورد نیاز، جاده دسترسی به بازارچه و تعرفه‌های گمرکی اعتراض مردم را به دنبال دارد، زیرا هیچ مغازه‌داری نمی‌تواند کرایه مغازه را پرداخت کند. همچنین از آنجا که در مناطق غرب ایران مشاغل جایگزین وجود ندارد، بسته شدن این مرزها اشتغال مردم محلی را با مشکل مواجه می‌کند و نه تنها کولبران، بلکه کاسبان محلی نیز ضرر می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: مردم بانه که انتظار داشتند این شهر به منطقه آزاد تجاری تبدیل شود، اکنون با بسته شدن مرز شاهد هستند که کالا به سختی تامین می‌شود. هزینه ورود کالا از مرز چندبرابر شده و این امر روی قیمت تمام‌شده تمام کالاها تاثیر گذاشته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید