• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13230
+
-

اشک اِشکوَر در آمد

رئیس شورای اسلامی کاکرود: صد درصد گل‌های درختان گردو و 75 درصد درختان فندق روستای کاکرود آسیب دیده‌اند

کشاورزی
اشک اِشکوَر در آمد




وحیده اسماعیلی | رشت – خبرنگار:

بارش برف بهاری هفته گذشته در ارتفاعات گیلان خسارات زیادی به باغ‌های فندق و گردوی منطقه اشکورات رودسر وارد کرد. اشکورات و بخش رحیم‌آباد رودسر قطب تولید فندق در کشور هستند و بیش از 10 هزار هکتار از اراضی این منطقه به کشت فندق و سپس گردو و گل و گاو زبان اختصاص دارد.  نفوذ توده هوای سرد و بارش برف هفته گذشته دراین منطقه کوهستانی استان موجب بروز خسارت و آسیب جدی به درختان میوه ازجمله فندق شد. به گفته دهیار یکی از روستاهای این منطقه، در بیش از 150 روستای اشکورات گل‌های 80 درصد باغ‌های فندق و گردو بر اثر این بارش از بین رفتند. این درحالی است که عمده باغداران فندق و گردو بیمه جبران خسارت محصولات کشاورزی و باغی ندارند.


آسیب 80 درصدی 

رئیس شورای اسلامی روستای کاکرود در شرق اشکورات در گفت‌و‌گو با همشهری اظهارکرد: باغ‌های فندوق و گردوی 120 خانوار  این روستای 165 خانواری آسیب جدی دیده‌اند.
«محمدعلی محمدیان» تشریح کرد: در این باغ‌ها، گل‌های صد درصد درختان گردو و 75 درصد درختان فندق نابود شده‌اند. محمدیان تاکید کرد: باید تا هفته آینده منتظر پایان یخبندان و آب شدن برف‌ها باشیم تا آمار دقیق‌تری ازمیزان خسارت به دست ما برسد.  وی با اشاره به تحت پوشش بیمه نبودن محصولات کشاورزی باغ‌های فندق افزود: به دلیل اینکه درسال‌های گذشته باغداران هزینه‌های زیادی برای بیمه درختان خود انجام دادند، اما بعد از بروز خسارت‌های مشابه درصد کمی جبران خسارت به آنها تعلق گرفت، باغداران اعتماد خود را به بیمه از دست دادند و بسیاری از کشاورزان از بیمه کردن باغ خودداری کردند. 

«شهربانو کریمی» دیگر باغدار فندق دراشکورات نیز به ما گفت: گل‌های بیش از 80 درصد باغ‌های منطقه از بین رفته‌اند. با توجه به اینکه بیشتر روستاییان منطقه تک محصولی هستند این مساله خسارات زیادی به آنها وارد کرده است. 
وی گفت: البته باغ‌های مناطق پایین دست آسیب کم‌تری دیده‌اند، اما با توجه به شرایط سختی که برای بیمه کردن محصولات باغی پیش روی روستاییان است و بازخورد مناسبی هم در سال‌های گذشته دریافت نکردند، باغداران زیادی در اشکورات از بیمه کردن منصرف شدند و این مساله برای ما به یک بحران تبدیل شده است. 

دهیار ویشکی از دهستان شویل اشکورات علیا نیز به همشهری بیان کرد: بارش بیش از 20 سانت برف موجب آسیب دیدن کل محصول فندق و گردو دراین روستای 56 خانواری شد.
«نصرالله آقایی» افزود: فعلا با توجه به یخبندان آمار دقیق‌تری از خسارت وارد شده به باغ‌ها در اختیار نداریم. ولی در سال‌های گذشته نیز همین خسارت را داشتیم و آسیب زیادی به  باغ‌های ما وارد شد. از سوی دیگر گل گاو زبان نیز در منطقه خسارت جدی دیده و رویش آن به عقب می‌افتد. وی با انتقاد از نبود فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی و عدم آگاهی روستاییان از لزوم بیمه محصولات باغی دلیل این مشکل را نبود اعتماد مردم به بیمه در  سال‌های گذشته بیان کرد و گفت: اگر درسال‌های گذشته از سوی بیمه خسارت بیشتری به باغداران پرداخت می‌شد، الان روستاییان از این آسیب ضرر و زیان نمی‌دیدند. وی افزود: بسیاری از باغداران ییلاقات آگاهی چندانی از بیمه و فواید آن ندارند و اصلا  اطلاع‌رسانی از سوی جهاد در این خصوص در زمان مناسبی انجام نمی‌شود. خیلی‌ها حتی نمی‌دانند آبیاری قطره‌ای باغ‌ها چیست. در کنار اینها  فرایند اداری بیمه محصولات کشاورزی موجب اذیت کشاورزان می‌شود.


کمیته بحران در فرمانداری تشکیل شد

در این رابطه مسئول جهاد کشاورزی اشکورات علیا به همشهری بیان کرد: هنوز زود است آمار دقیقی از خسارت وارد شده به باغ‌های فندق و گردو ارائه کنیم. باید تا هفته آینده و آب شدن برف‌ها منتظر بمانیم تا حجم خسارت دقیق مشخص شود.«حسین عباسی» افزود: کمیته برآورد خسارت با حضور فرماندار و مدیر جهاد کشاورزی تشکیل شد و فعلا کارشناسان در سطح منطقه مشغول ارزیابی خسارت‌ها هستند. در بخش رحیم‌آباد 12 هزار و 800 هکتار باغ فندق و 500 هکتار باغ گردو به صورت پراکنده وجود دارد که میزان آسیب‌ها در ارتفاعات بیشتر است.  این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه بیمه خسارت محصولات کشاورزی برای فندق وجود دارد، ستاد حوادث غیر مترقبه در این موضوع چندان ورود نمی‌کند، اما از سوی دیگر هم باغداران از بیمه به دلیل شرایط نامناسب در جبران هزینه‌ها استقبال نمی‌کنند و به خاطر اینکه اغلب این باغداران تک محصولی هستند جبران این خسارت برای آنها سنگین است.


10 هزار باغ فندق آسیب دیده است

مدیر جهاد کشاورزی رودسر نیز با اشاره به در دست نبودن آمار رسمی و دقیق از میزان خسارت وارد شده، افزود: فعلا کارشناسان در حال بررسی هستند، اما پیش‌بینی ما این است که بیش از 10 هزار و 800 هکتار یعنی در حدود 80 درصد باغ‌های فندق، 350 هکتار باغ‌های گردو و 470 هکتار سطح زیر کشت گل گاو زبان در منطقه اشکورات آسیب دیده‌اند. متاسفانه صندوق بیمه گل گاو زبان را استراتژیک تشخیص نداده و این گیاه جزو بیمه قرار ندارد.

«احسان الهد مشتاق» گفت: باغداران منطقه به دلیل تک محصولی بودن باید در نیمه اول سال به کاشت سایر محصولات باغی و پرورش دام و طیور اشتغال داشته باشند تا از چنین خسارت‌هایی صدمه نبینند. البته تعدادی از بهره‌برداران فندق در پایین دست اشکورات به این کار مبادرت دارند و ما نیز از طریق مراکز ترویج آموزش‌های لازم را به آنها ارائه می‌کنیم. 


برآورد خسارات

رئیس ستاد مدیریت بحران استان به همشهری گفت: در مورد آسیب‌های وارد شده به باغداران منطقه اشکورات رودسر ابتدا باید از سوی جهاد کشاورزی میزان خسارت‌های وارد شده برآورد شود و سپس در مدیریت بحران این مساله کارشناسی و به سازمان مدیریت بحران کشور ارجاع ‌شود. «عباس صابر» افزود: باید با کارشناسی دقیق مشخص شود که آیا محصول باغ‌های فندق بعد از پایان بخبندان قابل بازگشت است یا خیر. در این صورت اگر خسارت جدی باشد پیگیر دریافت اعتبارات لازم برای ارائه تسهیلات به باغداران خواهیم بود.  صابر گفت: چنین خسارت‌هایی به محصولات کشاورزی بعد از وقوع سیل و بارش برف و خشکسالی تحت عنوان فرم‌های 5 گانه در هیات وزیران مطرح شده و اعتبارات لازم از این طریق کسب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :