• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13228
+
-

گوشخراش‌های شهر

2700 شغل مزاحم و آلاینده در شهر همدان شناسایی شده است

درشهر
گوشخراش‌های شهر




حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:

شهر همدان به دلیل رشد بی‌رویه و نامتوازن با مشکل تداخل فضا‌های مسکونی با فضا‌های کارگاهی، تجاری و اداری روبه‌رو است که هر یک از آنها به طریقی آرامش مردم را بر هم زده‌اند. بر اساس آمار و طبق استاندارد‌های موجود، 2700 شغل مزاحم و آلاینده در شهر همدان شناسایی شده است که به دلیل مشکلات زیست‌محیطی مانند تولید سر و صدا، ایجاد بوی نامطبوع و مانند آن باید به خارج شهر منتقل و ساماندهی شوند.


شناسایی مشاغل مزاحم

مدیر‌عامل سازمان مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری همدان در این ‌باره که در حال حاضر ساماندهی و انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده شهری همدان در چه مرحله‌‌ای است، به همشهری می‌گوید: بر اساس ضوابط و آیین‌نامه ابلاغی سال‌ گذشته وزارت کشور به سازمان صنعت، معدن و تجارت، اصناف، اتحادیه‌ها و شهرداری‌ها، مشاغل مزاحم و آلاینده شهری بر اساس مقدار آلایندگی و مشکلات زیست‌محیطی با رنگ‌های سبز، زرد و قرمز دسته‌بندی شده‌اند. ساماندهی این مشاغل هم بر این مبنا باید با هماهنگی و همکاری مداوم و متقابل دستگاه‌هایی که ضوابط به آنها ابلاغ شده است، اجرا شود.

معراج عاشور‌لو با یاد‌‌آوری اینکه اکنون در شهر همدان 2700 شغل مزاحم و آلاینده شناسایی شده است، می‌افزاید: در دسته‌بندی سبز مشاغلی قرار می‌گیرند که می‌توانند در بافت مسکونی فعالیت کنند اما نباید به هر شکلی آلودگی زیست‌محیطی و ترافیکی داشته باشند؛ گل‌فروشی، سوپر‌مارکت و آرایشگاه و مانند آن در این دسته‌بندی قرار دارند. در دسته رنگ زرد هم مشاغلی که آلودگی زیست‌محیطی از جمله سر و صدا و ترافیک دارند - مانند جوشکاری، صافکاری، نقاشی، سنگ‌بری و... - هم باید در خارج از بافت مسکونی شهر‌ها مستقر شوند. در دسته قرمز هم مشاغلی قرار می‌گیرند که آلایندگی آنها از یک سطح مشخص بیشتر است و باید به مجتمع‌های صنعتی منتقل و در آنجا مستقر شوند.


انتقال مشاغل

وی ادامه می‌دهد: در سال‌های قبل مشاغل در و پنجره‌سازی (جوشکار)، مصالح‌فروشی و پوست‌فروشی را از سرگذر همدان منتقل کردیم و اکنون مالکان فعلی این فضا‌ها از شغل جدید خود (میوه‌فروشی) راضی‌ هستند و ارزش افزوده‌ای هم برای املاک آنان ایجاد شده است (افزایش قیمت ملک). با این انتقال اکنون سر و صدای قبلی، ترافیک و آلودگی زیست‌محیطی در فضای پر‌تردد بازار سر‌گذر وجود ندارد.
عاشور‌لو با بیان اینکه با هماهنگی که با اصناف داریم، انتقال پرنده‌فروشان به خارج از شهر در نزدیکی باغ بهشت هم در برنامه کاری شهرداری قرار دارد، اضافه می‌کند: زمینی به وسعت 40 هزار‌ متر‌مربع تفکیک و مشخص شده است که ساخت 153 غرفه فروش پرنده زینتی در این مکان جانمایی شده است. در این محدوده قرنطینه دامی با حضور دامپزشکان بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود. برای ساخت مرکز فروش پرندگان زینتی 20 میلیار‌د ‌تومان نیاز است که باید توسط بخش خصوصی تامین 
شود.
به گفته مدیر‌عامل سازمان مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری همدان، در بازبینی طرح تفصیلی و جامع شهر همدان جانمایی  فضای شهری برای مشاغل مزاحم و آلاینده پیشنهاد شده است.


آلودگی صوتی و مشکلات بهداشتی

سرپرست اداره‌کل محیط زیست استان همدان هم می‌گوید: هر گاه استعلامی از این اداره‌کل درباره ایجاد سر و صدا یا هر گونه آلودگی زیست‌محیطی صورت بگیرد، بعد از بررسی تخصصی، پاسخ مرتبط با آن را می‌دهیم. معمولا اداره‌های مرتبط این تقاضا را دارند. همچنین  اداره محیط زیست عضو کمیته انتقال مشاغل مزاحم شهری است و در این کمیته موارد مرتبط را هم بررسی می‌کند.

سید عادل عربی می‌افزاید: از جمله مشاغل مزاحم شهری در محدوده شهر همدان دامداری‌ها و چاپخانه‌ها هستند که با بررسی‌های تخصصی به لحاظ آلایندگی برای آنها پرونده تشکیل می‌شود. سر و صدای چاپخانه‌ها و مشکلات بهداشتی دامداری‌ها از دلایل شکایت مردم است. مشاغل مزاحم غالبا آلایندگی زیست‌محیطی نیز دارند که اداره‌کل محیط‌زیست برحسب وظایف خود به این مسائل رسیدگی می‌کند.  


صدای مجاز

سرپرست اداره‌کل محیط زیست استان همدان می‌گوید: حد مجاز سر و صدای مشاغل در مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است.
سید عادل عربی اضافه می‌کند: صدای مجاز در محدوده مسکونی از ساعت 7 صبح تا 10 شب 55 دسیبل و از 10 شب تا 7 صبح 45 دسیبل است. در محدوده تجاری و مسکونی از 7 صبح تا 10 شب 60 دسیبل و از 10 شب تا 7 صبح هم 50 دسیبل است. 

همچنین در محدوده تجاری و اداری از ساعت 7 صبح تا 10 شب 65 دسیبل و از 10 شب تا 7 صبح هم 55 دسیبل است.
 در محدوده مسکونی و صنعتی از ساعت 7 صبح تا 10 شب 70 دسیبل و از 10 شب تا 7 صبح هم 60 دسیبل است. در محدوده صنعتی هم در بازه زمانی 7 صبح تا 10 شب 75 دسیبل و از 10 شب تا 7 صبح 65 دسیبل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید