• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13223
+
-

نوری که در دل بیماران سرطانی روشن شد

مدیرعامل مؤسسه خیریه نور: ما هنوز به آن نقطه مطلوبی که مد نظرمان است نرسیده ایم اما توانسته‌ایم قدم‌های کوچکی برداریم

گزارش
نوری که در دل بیماران سرطانی روشن شد




نسیم کریمی| خرم‌آباد- خبرنگار: 

افزایش نرخ سرطان در سال‌های اخیر و هزینه بالای درمان این بیماری، بسیاری از خانواده‌ها را رنجور و درمانده کرده که تا چندی پیش این مسأله در لرستان به مراتب بغرنج‌تر از سایر نقاط کشور بود و مشکل به همینجا ختم نمی‌شد. چون کمبود امکانات در استان باعث می‌شد که بیماران سرطانی بیش از 3 ماه در نوبت شیمی درمانی بمانند و در طول این مدت، یا بیمار دراثر پیشرفت سرطان تلف می‌شد یا برای درمان بیماری اش باید آواره کلانشهرها می‌شد، اما خوشبختانه اخیراً به همت مؤسسه خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان(نور) در استان لرستان، دیگر هیچ بیمار سرطانی دغدغه مالی ندارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به صورت کاملا رایگان درمان می‌شوند، کمااینکه تا پیش از این هر بیمار سرطانی تنها در مرحله رادیوتراپی باید 12 میلیون پرداخت می‌کرد. 
برای آشنایی بیشتر با خدمات مؤسسه حمایت از بیماران سرطانی نور در لرستان با هوشنگ ادهمی، مدیرعامل این مؤسسه در کشور گفت‌وگو کرده‌ایم. 


نحوه شکل گیری موسسه

«هوشنگ ادهمی» در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در رابطه با نحوه شکل‌گیری مؤسسه خیریه نور، اظهار می‌کند: موسسه خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نور، با هدف اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، پیشگیری، تجهیز و حمایت درمانی از بیماران مبتلا به سرطان در سال 1393 آغاز به کار کرد.  وی می‌افزاید: این مجموعه مؤسسه‌ای خیریه، خودجوش، غیر سیاسی، غیر دولتی و غیرانتفاعی است که با همت والای خیران و با تکیه بر مشارکت و حمایت اقشار مختلف مردم از طریق حمایت‌های مالی و معنوی اداره می‌شود. مدیرعامل مؤسسه خیریه نور عنوان می‌کند: مؤسسه نور در سایه توجهات حضرت باری تعالی، با تکیه بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی، ضمن استقرار اصول تفکر استراتژیک در سازمان، با تشکیل مجموعه‌ای متشکل از انسان‌های فهیم و اندیشمند از اقشار مختلف به‌ویژه متخصصین و کارشناسان، صاحبان فکر و اندیشه، جوانان و بانوان، مبتلایان به سرطان و خانواده‌های ایشان و بیماران بهبود یافته می‌کوشد تا کانونی پر مهر برای فعالیت‌های حمایتی، آگاهی بخشی و... فراهم آورد. 

وی بیان می‌کند: الگوی رفتاری «نور» برخواسته از فرهنگ حاکم بر آن است که مبتنی بر احترام به ارزش‌های والای انسانی مانند آموزش، نوع دوستی و ایثار در مسیر کاستن از آلام و رنج‌‌های بیماران، کاهش اثرات جسمی و روانی ابتلا به سرطان در بعد فردی، اجتماعی و خانوادگی، ارتقای کیفیت معیشت بیماران و حرکت در مسیر کاهش ابتلا به سرطان با هدف توسعه و تکامل اجتماعی است. 


چشم انداز موسسه 

ادهمی در رابطه با چشم‌انداز مؤسسه خیریه نور، می‌گوید: حمایت از بیماران نیازمند مبتلا به سرطان و خانواده آنها در ابعاد مختلف، برنامه ریزی، سرمایه‌گذاری و حمایت از تحقیقات پیشگیرانه و درمانی انواع سرطان و نیز کاهش نرخ رشد سرطان با آگاهی بخشی و آموزش عمومی در حوزه پیشگیری انواع سرطان از مهم‌ترین اهدافی است که از سوی مؤسسه خیریه نور دنبال می‌شود.
وی بیان می‌کند: تلاش در راستای فراهم کردن امکانات بهینه درمان سرطان در مناطق مختلف با احداث یا تجهیز مراکز درمانی تخصصی سرطان و نیز ارائه مشاوره پزشکی و روانپزشکی به بیماران مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها همواره مورد توجه بوده است. 

مدیرعامل مؤسسه خیریه نور ادامه می‌دهد: تلاش برای مهار سرطان در ایران و سایر کشورها، همکاری با سازمان ها و مراجع مختلف داخلی و خارجی به منظور اطلاع رسانی و گسترش فرهنگ پیشگیری از سرطان با اجرای سمینارها، تهیه و توزیع بروشورها و مجلات تخصصی برای عموم، تبلیغات رسانه‌ای و غربال‌گری‌های مقطعی از دیگر اهداف و اقدام‌های این مؤسسه است. 
وی می‌افزاید: همچنین مؤسسه نور به تقویت همکاری و ارتباط با سازمان ها و مجامع بین المللی، جهت استفاده از کمک‌های تخصصی و مالی آنها برای ریشه کنی سرطان در ایران و کشورهای محروم و دستیابی به اهداف مؤسسه می‌پردازد. 
ادهمی عنوان می‌کند: نظارت بر حسن اجرای پروژه‌های احداث بیمارستان و مراکز درمان، تامین لوازم و تجهیزات پزشکی (داخلی و خارجی)، تهیه و توزیع دارو و نیز درمان بیماران مبتلا به سرطان با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود.


اقدامات موسسه 

 وی در رابطه با اهم اقدام‌های موسسه از زمان تاسیس تاکنون، می‌گوید: به حمایت مادی و معنوی از بیماران مبتلا به سرطان در شهرهای تهران، خرم‌آباد، بندرعباس، یاسوج و شیراز از طریق دفاتر و واحدهای مددکاری (پرداخت هزینه دارو، درمان و تشخیص) پرداخته‌ شده و نیز اقدام به تجهیز و راه‌اندازی بیمارسرا برای اسکان بیماران مراجعه‌‌کننده از شهرستان‌ها و روستاها در شهرهای مذکور شده است. 
مدیرعامل مؤسسه خیریه نور می‌افزاید: تاکنون بخش‌ شیمی درمانی در بیمارستان‌های رسول اکرم (ص) تهران، بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد و درمانگاه امیر شیراز راه اندازی شده؛ ضمن این‌که با برگزاری سمینارهای آموزشی و انتشار پوستر و بروشور، در مسیر آگاهی بخشی و اطلاع رسانی اقدام‌های پیشگیرانه تلاش می‌کنیم. 


اقدامات موسسه در لرستان

ادهمی با اشاره به اقدام‌های مؤسسه نور در استان لرستان، بیان می‌کند: با عنایت دکترعباسی و همسر وی خانم دکتر امامی که از اعضای هیات مدیره و هیات امنای موسسه خیریه نورهستند، برای بررسی مسائل آموزشی و تحقیقاتی به منطقه لرستان سفری داشتیم که شاهد مشکلات درمانی و نوبت‌های شیمی درمانی که تا 3 ماه به طول می‌انجامید، بودیم.  

وی می‌گوید: برای اجاره یک واحد درمانی و شروع سریع فعالیت‌های درمانی در خرم‌آباد با مشکلاتی روبه‌رو بودیم که خوشبختانه با مساعدت رئیس دانشگاه علوم پزشکی و تلاش‌های بی‌شائبه آقای همتی، این موانع از سر راه برداشته شد و بخش شیمی درمانی در بیمارستان شهید رحیمی راه‌اندازی شد که اکنون نیز در حال ارائه خدمات درمانی باکیفیت به مردم است کمااینکه توسعه بخش بستری آن نیز در سال جاری انجام خواهد شد.  مدیرعامل مؤسسه خیریه نور اظهار می‌کند: تا پیش از راه‌اندازی این بخش، بیماران سرطانی استان لرستان برای شیمی درمانی به استان‌های دیگر مراجعه می‌کردند اما در حال حاضر نه تنها این مردم آواره کلانشهرها نمی‌شوند بلکه بیماران سایر استان‌ها نیز برای مداوا به این مرکز مراجعه می‌کنند که در این رابطه جا دارد از همکاری بیمارستان شهید رحیمی و همراهی خیران گرانقدر دکترعباسی و خانم دکتر امامی تقدیر و تشکر کنیم. 


شعب مؤسسه خیریه نور در ایران

مدیرعامل مؤسسه خیریه نور در رابطه با شعب موسسه خیریه نور در سراسر کشور، عنوان می‌کند: اکنون دفتر مرکزی و دفاتر خرم‌آباد، یاسوج، بندرعباس و شیراز مشغول فعالیت هستند، موسسات خیریه وابسته متعلق به مردم هستند و در هر استانی بسته به فرهنگ غالب آن استان استقبال چشمگیری از فعالیت‌ها، مشارکت ها و همکاری دیده می‌شود. ادهمی با اشاره به نقش موسسات خیریه و رسانه‌ها دراجتماعی کردن حوزه سلامت به‌عنوان یکی از اهداف اصلی وزارت بهداشت، می‌افزاید: از رسانه‌ها انتظار داریم که در امر توسعه فرهنگ خیران با ما همراهی کنند و همچنین در ارائه هر چه بیشتر آموزش‌های خودمراقبتی و پیشگیری به بیماران سرطانی ما را یاری کنند. 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر «چقدر از ظرفیت خیران خارج از کشور استفاده می‌شود ؟»، بیان می‌کند: در حال برنامه ریزی و هماهنگی برای استفاده از ظرفیت‌های خارج از کشور هستیم. ما هنوز به آن نقطه مطلوبی که مد نظرمان است نرسیده ایم اما اگر توانسته‌ایم قدم‌های کوچکی برداریم، همه بستگی به توسعه همکاری‌های منطقه‌ای خیران و فرهیختگان هرمنطقه دارد که از این منظر قدرشناس همکاران محترم استان لرستان اعم از دانشگاهی، دولتی و نهادهای مردمی با فرهنگ استان هستیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید