• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13218
+
-

کشتی خوی ثبت ملی می‌شود

در استان
کشتی خوی ثبت ملی می‌شود





پرونده‌های ثبت ملی کشتی «آشیرما» از بازی های بومی و محلی آذربایجان آغاز شده است.به گزارش ایرناف این نوع از کشتی محلی در جنگ چالدران با هدف تهییج جنگجویان رواج داشته و در برخی دیگر از شهرستان های آذربایجان نیز دنبال می شود اما برگزاری رقابت های بین المللی در این رشته طی سال گذشته در خوی ظرفیت این شهرستان برای ثبت ملی این بازی را به نمایش گذاشته است.

این کشتی به دلیل بهره مندی از قدمت و ابتکار پدیدآورندگان آنها با حداقل امکانات، بیشترین لذت را برای شرکت کنندگان و تماشاگرانش به ارمغان می آورد و در بین برخی از خانواده ها در این استان دارای جایگاه خاصی است.جایزه های این بازی بومی و محلی همچون کولی دادن به برنده نیز جذابیت خاصی به آن بخشیده و کشتی آشیرما را به پای ثابت آئین های شاد شهرستان خوی و دیگر شهرستان های منطقه تبدیل کرده است.«محمدرضا اسماعیل زاده» کارشناس و محقق بازی های محلی با اشاره به اینکه کشتی آشیرما یکی از آیین های سنتی منطقه خوی به شمار می رود، گفت: در جشن عروسی نیز نمایندگانی از خانواده های عروس و داماد به صورت نمادین با هم کشتی می گیرند و نماینده خانواده داماد همواره (طبق سنت دیرینه) پشت حریف را به خاک می زند.

وی با بیان اینکه فلسفه این کشتی شکست حریف و به خاک زدن پشت رقیب است، ادامه داد: این کشتی از دوران صفویه در این منطقه رایج بوده است.وی اظهار کرد: کشتی آشیرما در جنگ چالدران نیز رواج داشت و قبل از شروع جنگ پهلوانانی از هر طرف وارد میدان می شدند و با هم کشتی می گرفتند.
مسئول هیات ورزش های روستایی و بومی و محلی خوی نیز گفت: با هدف احیا و ثبت ملی این بازی، رقابت های بین المللی کشتی آشیرما  طی دی سال گذشته در خوی برگزار شد. «قاسم شاه حسینلو» افزود: در این رقابت ها 8 تیم خارجی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و 5 تیم داخلی از استان های قزوین، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی حضور داشتند.مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه خاستگاه کشتی آشیرما ، خوی است، گفت: زمینه ثبت ملی این ورزش بومی و محلی به نام این شهر فراهم شده است. 

«عبدالله چمن گلی» نیز با اشاره به جایگاه ورزش کشتی در کشور و علاقه مندی مردم به فرهنگ پهلوانی، توسعه این ورزش در بین جوانان و نوجوانان را از اهداف اداره کل ورزش و جوانان عنوان کرد.
وی افزود: با توجه به ظرفیت های ورزشی خوی و همچنین وجود مقبره پوریای ولی در این شهر، برگزاری جشنواره ها و مسابقات کشتی آشیرما در این شهر استمرار می یابد.سیدمحمد عابدی، معاون استاندار و فرماندار ویژه خوی با بیان اینکه هر منطقه و محل جغرافیایی آداب و رسوم خاص خود را دارد، اظهار کرد: توجه ویژه به این آداب و رسوم می تواند در تقویت بنیان های فرهنگی منطقه و هویت بخشی به مردم آن منطقه مفید باشد.
به گفته وی برگزاری مسابقات کشتی آشیرما در خوی می تواند نقش موثری در شناساندن این ورزش سنتی و ثبت آن به نام این شهرستان داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید