• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13135
+
-

3محیط‌بان دز، صیدِ صیادان غیرمجاز شدند

داخلی
3محیط‌بان دز، صیدِ صیادان غیرمجاز شدند

صیادان غیرمجاز که با استفاده از شوکر در پارک ملی دز ماهیگیری می‌کردند وقتی با 3محیط‌بان روبه‌رو شدند به سوی آنها تیراندازی و آنها را به‌شدت مجروح کردند.

به گزارش همشهری، صبح دیروز پارک ملی دز در استان خوزستان آرام‌تر از همیشه بود. وجود حیات‌وحش غنی در کنار چشم‌اندازهای زیبایی مثل رودخانه و تالاب، این منطقه را به یکی از چشم‌اندازهای مهم خوزستان تبدیل کرده است. بخش زیادی از این پارک به‌دلیل اینکه زیستگاه گونه‌های نادر است توسط محیط‌بانان محافظت می‌شود. دیروز نیز 3نفر از محیط بانان در حال گشتزنی در منطقه آبی پارک بودند که با 2قایق مواجه شدند؛ آنها صیادان غیرمجاز بودند که با استفاده از وسایل غیرمجاز مثل شوکر ماهیگیری می‌کردند. حضور غافلگیرانه محیط‌بانان باعث شد صیادان مجالی برای پنهان کردن تجهیزات غیرمجازشان نداشته باشند. محیط‌بانان پیش از این نیز تجربه روبه‌رو شدن با صیادان غیرمجاز را داشتند اما در آن لحظه حادثه‌ای را تجربه کردند که پیش از آن در پارک ملی دز اتفاق نیفتاده بود. صیادان که خود را در یک قدمی دستگیری می‌دیدند، ناگهان به روی محیط‌بانان اسلحه کشیدند. آنها که مسلح به کلاشینکف بودند محیط‌بانان را هدف گرفتند و هر سه نفر را مجروح کردند تا بتوانند بگریزند.

درخواست کمک

با فرار صیادان سکوت عجیبی در پارک حکمفرما شد. هر سه محیط‌بان به‌شدت مجروح و دچار خونریزی شده بودند. لحظات به سرعت می‌گذشت و هر لحظه شرایط آنان وخیم‌تر می‌شد. آن هنگام هیچ‌کس از آن حوالی عبور نمی‌کرد و اگر کمک نمی‌رسید، معلوم نبود 3محیط‌بان چه شرایطی پیدا خواهند کرد. یکی از آنها که وضعیت بهتری داشت به زحمت توانست از تلفن همراهش استفاده کند. او در چند جمله کوتاه آنچه را که اتفاق افتاده بود برای یکی از همکارانش توضیح داد و درست از همان لحظه همه امکانات برای نجات 3محیط‌بان مجروح بسیج شد. دقایقی از این تماس می‌گذشت که چندین گروه از محیط‌بانان خود را به محل حادثه رساندند و 3محیط‌بان که دچار خونریزی شدیدی شده بودند به بیمارستان نظام‌مافی شوش دانیال منتقل شدند.

در یک قدمی مرگ

یکی از محیط‌بانان به نام مهدی قاسمی که 2گلوله به کتف راستش اصابت کرده بود، وضعیت وخیم‌تری داشت. یکی از گلوله‌ها از بدنش عبور کرده اما دومین گلوله در استخوان و در فاصله اندکی از قلبش باقی مانده بود. هرچند 2محیط‌بان دیگر به نام‌های رضا قپانچی‌پور- رئیس اداره پارک ملی دز- و مهدی قاسمی نیز هر دو از ناحیه کتف هدف گلوله قرار گرفته بودند اما آنها اوضاع بهتری داشتند. در این شرایط، قاسمی برای انجام جراحی به اهواز منتقل شد و 2محیط‌بان دیگر همچنان در بیمارستان نظام مافی بستری هستند.

یکی از پزشکان بخش اورژانس بیمارستان نظام‌مافی درباره وضعیت محیط‌بانان به همشهری، گفت: خدا به هر 3محیط‌بان رحم کرد، چراکه چندین گلوله به کتف و بازوی آنها اصابت کرده بود و اگر دیرتر به بیمارستان منتقل می‌شدند ممکن بود وضعیت خطرناکی پیدا کنند. هنوز گلوله در بدن آقای قاسمی باقی مانده و باید چند مرتبه جراحی شود. 2مجروح دیگر اما اوضاع بهتری دارند اما آنها نیز برای جلوگیری از ادامه خونریزی باید جراحی شوند. با وجود این، خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

در تعقیب ضاربان

بعد از این حادثه هیچ‌کس صیادان غیرمجاز را ندیده بود و معلوم نبود آنها کجا گریخته‌اند. با وجود این تحقیقات گسترده‌ای از سوی پلیس برای دستگیری آنها آغاز شد. مسعود نوری‌پور، معاون محیط‌زیست شهرستان دزفول در این‌باره به همشهری گفت: پیش از این نیز بارها شکارچیان غیرمجاز در پارک ملی دز با محیط‌بانان درگیر شده بودند اما هیچ‌وقت همکارانم به این شکل و با گلوله مستقیم هدف قرار نگرفته بودند. آنطور که همکارانم توضیح دادند در این حادثه آنها غافلگیر شدند و با وجود اینکه مسلح بودند اما فکرش را هم نمی‌کردند که صیادان به سوی آنها تیراندازی کنند. شواهد نشان می‌دهد که آنها سوار بر 2قایق بودند که بعد از این درگیری به محل نامعلومی گریخته‌اند. با وجود این تلاش‌های پلیس برای دستگیری ضاربان همچنان ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید